Gå til innhold

Røde koni,gule koni

Ranger emnet


TarQnn

Anbefalte innlegg

Gule koni er sportsdempere som er justerbare i hardhet og passer senkede biler, mens røde er vanlige erstaningsdempere for vanlig bruk. Slik har jeg skjønt det ihvertfall.

 

Røde: http://www.koni.com/_cars/_special/info.html

 

Jaggu! Røde koni skal gi bedre handling, bedre komfort og bedre veiholdning.

Ikke dårlig

 

 

Ellers ser det ut som du sier, at røde er mer "normale", mens gule er de sportslige

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har testet litt her i bergen, og det kommer helt an på fjær/demperkonfigen du kjører på.

 

generellt:

 

røde koni: kan vel betegnes som classicdemperen fra koni.

de inneholder olje.

 

de må stilles i hardhet FØR du setter dem på.

 

jeg har mine på MAKS hardhet, og det er heller hardt(har en 1050 kg mazda).

disse justeres ved å klemme ned demperstangen i bunn, og vri den(se bruksanvisning)

 

de kan stilles til å være like myke som orginaldemperen om du vil.

 

gule koni:

 

"sportsdemperen" vil vel en del kalle denne.

 

inneholder gass.

de er justerbare med en liten skrue, og kan justeres selv om de står på bilen.

sånn som vi har oppdaget, er det ingen vesentlig forskjell på rød og gul koni.

 

det eneste er som sagt, gule inneholder gass, og som kjennt, gassdempere tåler bedre å bli bunnet, samt skal være litt mere holdbare.

det er vel en av grunnene til at de kommer nesten bare til tyngre biler. seff, unntakene er de vanligste tunede/stylede bilene.

 

det som er ganske avgjørende, er fjærene du bruker.

du får dem i ikke senkede, senkede, senkede, men normal fjæring, senkede og stive osv.....

om du har maks stivhet på demperene, og STIVE senkede fjærer, spes, med en lett bil(som jeg har), vil du ofte få en sprettballeffekt når du kjører over dumper i 40-70 km t... dette er fordi den stive fjæra ikke lar demperen gjøre jobben sin, men jobber kun i expand/rebound-sonen, og bare skummer oljen i røde koni.(jeg sliter med dette). men når du kommer opp i 80-90 pluss, litt svingete, eller flere personer i bilen, blir det mer behagelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...
Da valgte jeg å sitere det du sa fra en annen post da dette med gamle poster ble tatt opp igjen.. :rolleyes:

Nettopp. Derfor er en 2.5-års bump ikke verst...den er sen,men heller det enn å skrive en helt ny tråd om det samme...derfor;bedre sen enn aldri. ;)

Fast and cheap = not reliable

Cheap and reliable = not fast

Fast and reliable = not cheap

 

Suzuki GSX-R1100'86, nå GSX-R1342 Turbo/IC/EFI. 326 hk/184 Kg = 1.77 hk/kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår