Gå til innhold

Rustet hull... :-(

El_diablo

Anbefalte innlegg

Holdt på å dulle med barnet mitt i dag. Oppdaget at det var rustbobler helt nede bak bakhjulet. Tok skrutrekkeren for å skrape vekk lakken så jeg kunne pusse ned og legge på primer og lakk. Der stakk jeg den rett i gjennom "kjeksen". Hvordan i svarte fikser jeg det der da? Er det lett å fikse det... Ser ut som det henger sammen med resten av karroseriet også. :-(

Ikke min bil, men dere kan hvertfall se hvor jeg mener... Rett bak hjulet. Rød pil viser stedet som jeg har merket med en tynn hvit strek.

f26125a2.jpg

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel bare en ting å gjøre gitt..

Frem med vinkelslipern, kapp ut et godt stykke rundt hullet ( ikke kapp akkurat rundt hullet ) helst i firkant form, så får du tak i i blekkplate som er ca. like diger som hullet du kappet, så legger du i denne, svesier rundt, så må du til å slipe det ned med vinkelslipern, så grunner du med noe mot rust, så grunner du og lakkerer på topp !

Evt. for å sleppe og gjøre alt dette, kjøper du en bakfanger av Jan Erik aka Jafo her på forumet, den er av helplast, og dekker over alt det der.. så slipper du til å lakkere og slikt !

Bare et tips !

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det vel bare en ting å gjøre gitt..

Evt. for å sleppe og gjøre alt dette, kjøper du en bakfanger av Jan Erik aka Jafo her på forumet, den er av helplast, og dekker over alt det der.. så slipper du til å lakkere og slikt !

Bare et tips !

Hva med rusten som alt er der? Nå er det jo høl der, så da kommer det vel vann inn i skjermen og det blir fuktig i bagasjerommet? Hvis plastfangeren passer rett på og jeg bare kan tette igjen hullet på en måte og det ikke kommer mer vann til så det kan ruste, så kan jeg kanskje gå med på det.

Jeg skjønner ikke helt hvordan plastfangeren kan passe da det er en slags forlengelse av blekket på siden som er sammen med karroseriet.

Tenker på den delen jeg har merket med lilla. Skjøten mellom blekket og den faste delen er merket med gult.

f26125a21.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med rusten som alt er der? Nå er det jo høl der, så da kommer det vel vann inn i skjermen og det blir fuktig i bagasjerommet? Hvis plastfangeren passer rett på og jeg bare kan tette igjen hullet på en måte og det ikke kommer mer vann til så det kan ruste, så kan jeg kanskje gå med på det.

Jeg skjønner ikke helt hvordan plastfangeren kan passe da det er en slags forlengelse av blekket på siden som er sammen med karroseriet.

Tenker på den delen jeg har merket med lilla. Skjøten mellom blekket og den faste delen er merket med gult.

f26125a21.jpg

Eneste som holder over tid er å sveise hullet, som nevnt tidligere.

Fangeren min har jeg tre kjøpere i kø på så jeg regner med at den er solgt.

Fangeren går utenpå der, og er egentlig fanger og bakskjørt i ett.

Billige løsninger som sparkel eller understellsmasse medfører bare at det ruster videre og er et helvete når du skal ta det skikkelig etterpå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt skjønne at det skal ruste mer hvis jeg gjør skikkelig arbeid med den billige måten. Når du svieiser så svekker du uansett metallet.

Slik je kan tenke meg å gjøre det er å pusse vekk alt helt inn til metallet og fjerne all løs rust og nøytralisere resten av rusten med rustbinder. Så skrur og limer jeg fast alunettingen. Så kliner jeg på med skikkelig grunning som nøytraliserer og holder rust borte. Til slutt smører jeg på et tykt lag med understellsmasse på toppen...

Btw... På andre siden er det bare rust på toppen. Klarte ikke å få skrutrekkeren i gjennom hvertfall. Skal jeg bare pusse ned og legge på rustnøytraliserende primer og legge understellsmasse på toppen der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man FJERNE slik rust så er eneste løsningen vinkelsliper og sveiseapparat. På den måten tilføyer man friskt materiale.

Hvis du vil Skjule og utbedre det så gjemmer du den bak divere ulumske kjemikalier som kanskje virker i 2mnd. Og det kommer da tilbake 10ganger værre..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den risken får jeg bare ta. Bytter uansett bil veldig ofte, så om et år er det ikke sikkert jeg har den enda. Har veldig gode erfaringer med slike "ulumske kjemikalier". På bakluken under spoileren hadde det rustet så mye at den var helt løs. Da bare smurte jeg på rustnøytaliserende stoff og bare limte spolileren fast. Nå snart 8 mnd etter så er metallet like fint, har ikke rustet mer. Tror det het Brunox det stoffe jeg brukte. Har også brukt det på små rustflekker rundt om med like bra resultat. Brunox er rustnøytraliserende og primer i et. Har tenkt å bruke den først, så legger jeg på nettingen sprøyter på rustprimer med zink. Så legger jeg et tykt lag med understellsmase utenpå det igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å si en vinter, kanskje to, jeg ;)

Joda varier sikkert..

Brukte brunox på dørene mine, 3 av dem er fortsatt like fine, den 4. har blitt helt jævli og rustet hull i.. Så den blir sveiset nå.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går startet jeg på "PROSJEKT ANTIRUST". Jeg handlet inn de nødvendige tingene. Skrapte av gammel tectyl med sparkel og grovt sandpapir. Slo vekk alle den løse rusten og pusset vekk det meste av rusten rundt. Når all den løse rusten var borte, så ver det et hull så stort at jeg kunne stikke hånden min inn. notin

Primet med Brunox. Brunox er primer og rustomvandler i en. Sprayet 4 lag med noen minutters mellomrom. I dag når alt var klart brukte jeg skikkelig Bad ass lim og klippet til en 0,5, eller 0,7 metallplate som jeg brukte en nøye hånd med å få til å passe perfekt inn. Bøyde den til akkurat slik fangeren er. Klinte på masse lim rundt platen så den skal bli skikkelig tett. For at platen skal holdes på plass brukte jeg jekk, støttebukk osv. Når limen er herdet, så går jeg over med vanlig primer oppå alt 3 - 4 lag der også. Helt til slutt legger jeg på et tykt lag med tectyl for å få det skikkelig tett.

Bør holde en stund... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparklet du ikke?

La du metallet bare over "hullet"? Kanskje det holder en liten stund, men hvis du ikke skjærte bort sykt metall i området rundt vil det komme tilbake etter liten stund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sparklet du ikke?

La du metallet bare over "hullet"? Kanskje det holder en liten stund, men hvis du ikke skjærte bort sykt metall i området rundt vil det komme tilbake etter liten stund..

Skal sparkle også, glemte det... :p Jeg fjernet alt metallet som var hardest angrepet og pusset vekk det meste av overflate rusten rundt hullet som var igjen og la på brunox. Så lå jeg metallet over hullet ja. Men metallet jeg lå på er jo mye større, så det dekker det meste av "delen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider