Gå til innhold

Godkjenning av motorbytte?

Ranger emnet

DaButcher

Anbefalte innlegg

Hei,

Er det noen her som kan gi litt info om godkjenning av alternativ motor (volvo 240)?

Jeg er klar over at følgende må man være obs på:

* Maksimal effekt på ventilerte skiver: 220hk/280nm

* Dekk på bilen, må være tilpasset motorens teoretiske toppfart

* Motoren må ikke se ut som den faller ut i første sving

* Vekt foraksel må ikke overstige tillatte total-foraksel-last

Men, jeg må vel sende en søknad til biltilsynet ang motorbytte?

Hva bør jeg da ramse opp? Alle krav, samt hvordan jeg skal tilfredsstille de?

Jeg bør vel også sende med papirer fra volvo, om hva som blir godkjent?

Motoren er ca. 20kg tyngre enn b230, er orginalt på 204hk og 267nm, så vekt7 og effekt skal ikke være noe problem å få godkjent i teorien.

Motorfestene, blir 240 sine orginale nedre deler, med egenfabrikerte øvre deler. (dvs. ikke jeg som bygger om).

ps. jeg sender nok elektronisk søknad.

Jeg spør egentlig her om:

Holder det å sende en epost, hvor jeg ramser opp krav og hvordan jeg skal oppfylle dem?

Ellers:

* Har noen tüv papirer på Eiker Polaris felger?

* Jeg skulle også hatt tüv papirer på lesjöfors 40mm senkefjærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du kan dra på volvo billia og få skrevet ut et papir på at har mere effekt og ta med denne lappen opp til biltilsynet for og få det godkjent

Ekke helt sikker så ta det med en klype salt

Volvo 240 b23e

har kjøpt 740 tic motor som skal inn

volvo 245(høgger)

Volvo 245(høgger)

Mercedes 230 te (høgger)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ps.: http://www.volvo-power.net/div/b6304/Godkjenning_biltilsynet.doc

(kan åpnes i Wordpad eller Word)

Jeg mekket den nå!

Er det bra nok, med vedlagte tüv papirer, samt papir fra Volvo, der de sier hva de godkjenner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som skjedde når jeg viste bilen min hos biltilsynet var at jeg måtte ha et papir fra volvo norge om hva slags type motor jeg byttet til, og det var bare å ta en tlf så gikk det 5 min og da kom papiret på fax til biltilsynet og da ble motorbyttet regga i vognkortet....ta med tuv papirene når du drar dit, trenger ikke sende mail eller noe slikt.....det eneste han som jeg viste bilen til var redd for, var om det var en hjem mekka motor....er kun derfor de vil ha med papirer fra volvo norge

GråTassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

etter hva jeg vet er det som sagt over, kun å gå inn på volvo sine hjemmesider,eller dra på volvo, få papirer på motorbytte, så lenge det ikke overskrider 220hk...med vent. skiver osv. er det over 220hk, eller andre spesielle faktorer, må man levere søknad..

har feks. en kamerat som legger 305tpi i en gammel rekord, hjemmelagde motorfester, tung motor i forhold til org. etc etc.... han har fått alt godkjent, ingen problmer.. så du har nok ikke noe å frykte :D

* Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++

* Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil

X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++

Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hjemmesiden til volvo Norge ligger det et pdf hefte som beskriver godkjente produktendringer av div volvoer. Dette er bare å laste ned og bruke som dokumentasjon.

http://www.volvocars.no/NR/rdonlyres/96F8CA78-D8E7-486B-A95F-53F60B0F3E2B/144038/NOR_MicrosoftWordSamletgodkjenteombyggingermedkode.pdf

Mye nyttig info der. (men dette er produkt endringer som er godkjent av volvo da,kan jo få annet godkjent også...uten å bruke bare originale volvo deler)...Ellers kan du jo bare ringe din lokale trafikkstasjon å spørre hva de er på utkikk etter med tanke på godkjenning....Et tips er ledningsnettgjennomføringer i torpedoveggen(unngå bevegelse/slitasje...alt må sitte fast og være godt isolert)

gi oss en oppdatering på hvordan det går da...skal godkjenne motorbytte selv snart

...lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hjemmesiden til volvo Norge ligger det et pdf hefte som beskriver godkjente produktendringer av div volvoer. Dette er bare å laste ned og bruke som dokumentasjon.

http://www.volvocars.no/NR/rdonlyres/96F8CA78-D8E7-486B-A95F-53F60B0F3E2B/144038/NOR_MicrosoftWordSamletgodkjenteombyggingermedkode.pdf

Mye nyttig info der. (men dette er produkt endringer som er godkjent av volvo da,kan jo få annet godkjent også...uten å bruke bare originale volvo deler)...Ellers kan du jo bare ringe din lokale trafikkstasjon å spørre hva de er på utkikk etter med tanke på godkjenning....Et tips er ledningsnettgjennomføringer i torpedoveggen(unngå bevegelse/slitasje...alt må sitte fast og være godt isolert)

gi oss en oppdatering på hvordan det går da...skal godkjenne motorbytte selv snart

...lykke til

Takk for tips, folkens!

Jeg skal holde dere oppdaterte ja.

Må bare få tak i en bakaksel, før jeg kan godkjenne.

Det er vel en fordel at bilen kan vise den aktuelle hastigheten.

volvohuggeren har lovt meg å skaffe en, så det er bare å håpe at han skaffer før slutten av mai. Prosjektmålsettningen min er nemmelig at bilen da skal være klar. Elektronikken blir tatt denne uken av han som bygger om. Han har allerede laget øvre del av motorfester.

Nedre del av fester, brukes 240 sine orginale, med diesel puter.

Jeg trenger også et stag, for å forhindre vridning av motor, under akselerasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sendte søknad til vegvesen folkene!

<--

Det har seg slik at jeg vil få byttet motor i en Volvo 242DL, 1980 modell.

Ble anbefalt å skrive en søknad, slik at jeg får dokumentert at jeg

oppfyller krav som Volvo har for godkjenning.

Legger ved noen pdf filer, bla.a. den som volvo har sendt alle

trafikkstasjoner i Norge, ang. godkjenning av alternative motorer, etc.

Vedlagt, blir det også å finne tuv papir til sportsfjærer, tekniske

papirer og sist, men ikke minst: søknaden jeg nevnte innledningsvis.

Som jeg har spesifisert i søknaden, vil jeg oppfylle alle krav volvo har,

med tanke på vekt/effekt/miljø.

Det enkleste, er å lese i "Godkjenning_biltilsynet.doc" filen og se

referanser til PDF filene, for å få med seg sammenhengen av vedleggene.

Tar gjerne imot tips om hvordan jeg skal gå frem.

Holder det feks med at dere sender meg en "velsignelse", som jeg da kan ta

med på biltilsynet, sammen med bilen og søknaden jeg sendte til dere?

Håper på kjapt og positivt svar.

-->

Jeg la ved en revidert utgave av doc'en som er ovenfor, samt jeg la ved 7 pdf filer, bla.a. volvo sin "godkjente produktendringer", tüv til lesjöfors fjærer, teknisk data på girkasse og teknisk data på motor.

Da er det bare å vente på velsignelsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider