Gå til innhold

Fusking på lave gir

monteverdi

Anbefalte innlegg

Bilen rykker og er ubehagelig å kjøre i 1 og 2 gir, altså ved lav fart. Fra ca 50km og oppover er den god å kjøre. Det virker ikke som det er avhengig av turtallet på motoren. Den går fint f.eks med 2200 o/min i 5 gear, men rykker og er ubehagelig å kjøre ved 2200 i 2 gear.

Kan det ha noe med plugger/pluggledninger å gjøre. Det er en 2.0 LX fra 92/93, 2,0Di tror jeg er betegnelsen. Har gått i overkant av 200000km.

Bortsett fra dette er bilen topp å kjøre, men slik den er nå blir den ubehagelig å kjøre f.eks i bytrafikk.

Noen som har opplevd noe slikt eller har en ide om årsaken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er noe som er på alle Primeraer. Har en tendens til å bli litt bedre når du gjør en såkalt "tuneup", altså bytte plugger, pluggkabler, olje, oljefilter, luftfilter og bensinfilter, om du vil..

Men det har vært sånn på begge Primeraene jeg har hatt. Er mye mindre på den jeg har nå enn den gamle LX'n da.

Moralen i historien er altså: Ikke kjør sakte! :D:D

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror dette er noe som er på alle Primeraer. Har en tendens til å bli litt bedre når du gjør en såkalt "tuneup", altså bytte plugger, pluggkabler, olje, oljefilter, luftfilter og bensinfilter, om du vil..

Men det har vært sånn på begge Primeraene jeg har hatt. Er mye mindre på den jeg har nå enn den gamle LX'n da.

Moralen i historien er altså: Ikke kjør sakte! :D:D

har ikke hatt de problemene.. kan kjøre i i byen i 3-4 gir uten problem å 2'dre

så dulle ikke si alle primera'er...

1998 Nissan Primera GT

K&N filter, stabbstag , lyktespoilere, sportsgrill , H&R senkesett ,vindavisere,osv

Ps: Livet starter ikke før ved 200km/t

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamle bilen våres var også sånn. Tungstartet også. Det var sprukket fordelerlokk. Men det var en Prairie da. Men sikkert mye av det samme.

'07 Ford disConnect 220LX

'98 Audi Cabrio

x: V50 Sport, Laguna 1.6, Primera 2.0 GT, 2.0 SRI, 2.0 SE, 2.0 LX & 2.0 DLX, 2x Civic 1.4is, Focus 1.6, BMW 318i & Vectra 2.0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har ikke hatt de problemene.. kan kjøre i i byen i 3-4 gir uten problem å 2'dre

så dulle ikke si alle primera'er...

Primera.GT: Beklager at jeg tydeligvis var dum i munnen der, men som du ser, så skrev jeg at 'jeg tror', siden begge to jeg har eid har hatt småtendenser til dette her. Men det er fint at du har en annen mening, og da kan overbevise meg om at det ikke er sånn på alle.

Som jeg sier, det er omtrent ikke merkbart på den jeg har nå..jeg kan godt kjøre på 4. gir i 30, uten at det er noe problem (bortsett fra at man ikke skal gjøre det lenge, for det er ikke pent mot girkassa). Men det skjer noen ganger på 2. gir spesielt, at den rykker til litt akkurat i området rundt 2200 rpm..Får se hva som skjer når jeg tar vårfiksen.

eGtTurbo : Og fordelerlokk ja, den glemte jeg :)

Nissan Primera P11 GT '98 [H6R, AGX, K&N, Under utvikling]

Nissan Primera P10 LX '92 [solgt, sikkert død]

http://www.nccn.no - Nissan Car Club Norway

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tendenser til smårykking i lave hastigheter. Merker det spesielt ved køkjøring. Kommer man litt opp i hastighet, er det ingen antydning til dette. Men har lest i en eller annen biltest at de klaget på akkurat dette med Primera. Den er liksom litt urolig og bare venter på fart og spenning sombrero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også tendenser til smårykking i lave hastigheter. Merker det spesielt ved køkjøring. Kommer man litt opp i hastighet, er det ingen antydning til dette. Men har lest i en eller annen biltest at de klaget på akkurat dette med Primera. Den er liksom litt urolig og bare venter på fart og spenning sombrero

Ja, den virker litt urolig, man får liksom et momentant gasspådrag når man berører gassen.

Men idag la jeg og merke til at den "dauer" litt bort i høyere hastighet av og til. Du tråkker på gassen, men det skjer ikke noe. Dette skjer av og til. Akkurat som bilen henger litt igjen. Det er og en slags svak vislelyd når jeg gir gass. Dette er kun når gasspedalen rørest. Er det normalt for denne bilen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den virker litt urolig, man får liksom et momentant gasspådrag når man berører gassen.

Men idag la jeg og merke til at den "dauer" litt bort i høyere hastighet av og til. Du tråkker på gassen, men det skjer ikke noe...

Er ikke selv plaget med at den er momentant på gassen. Er liksom bare at den "smånøkker" litt i køkjøring. Spesielt når jeg slipper gassen litt. Har heller ikke merket noe til de problemene du har i høye hastigheter. Da er gassen veldig responsiv :)

Motoren er følsom ved gasspådrag på
lave turtall og i saktegående kø er det vanskelig
å kjøre jevnt.

Det skriver de i denne testen: http://www.bilnorge.no/pdf/1996_-_BILS_TESTER/12-96_406+Primera+Passat.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider