Gå til innhold

305 Cid

Ranger emnet


Anbefalte innlegg

men som sakt innsprøytninga er meget vanskelig å ha med å gjøre, må bruke mye penger for å få den til å fungere ved effektutak over ca. 380hp

07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;)

94 Audi RS2

77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++

98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser

08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du monterer turbo så drar du iallefall over de effektene du oppgir der, er vel nok med stempler, porting å kammer, forgasser for å oppnå 280-300hk tenker jeg :)

 

Motorene kan gå veldig langt, avhengig av hvem som steller dem og kjører dem.

 

Svakt punkt er oljetilførsel. slangene har tendenser til å sprekke å da går det til ...... som det gjorde på trans am'en jeg hadde. bytta til 350 han som hadde den før meg :)

07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;)

94 Audi RS2

77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++

98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser

08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay - litt mye *rar* info her!

 

Hvis det er innsprøytning er den iallefall dyr og dårlig egnet til trimming.

- Dyr? I forbruk eller innkjøp? En 305TPI er utrolig rimelig å kjøre. Min er trimma og bruker i underkant av literen på vanlig kjøring. Det er også en motor som er forholdsvis rimelig i innkjøp. En 305TBI er enda rimeligere i innkjøp, men litt dyrere i forbruk.

Det eneste unntaket er selvsagt hvis du sikter til 82-83 modeller med Crossfire Injection (CFI). Disse systemene er ikke noe å trakte etter, hverken med tanke på trimming eller pålitelighet.

 

men som sakt innsprøytninga er meget vanskelig å ha med å gjøre, må bruke mye penger for å få den til å fungere ved effektutak over ca. 380hp

- Vet ikke om du refererer til CFI, TBI eller TPI her, men regner med du mener TBI. Disse er nok litt mere krevende å få høy effekt utav, men absolutt ikke umulig. TPI'en er et veldig enkelt og kurrant insprøytningssystem. Ingen problem med å supportere 400hk for dette systemet med litt tilpassing. Det er selvsagt lettere å hente 400hk fra en 350 enn en 305, men innsprøytningen (TPI) er identisk.

Igjen, hvis du refererer til CFI, så skal jeg være enig.

 

Selv har jeg som sagt en 305TPI i min 86 Camaro IROC-Z Cabriolet. I 86 var 305'ene utstyrt med den såkalte "peanut" kammen som dro ned effekten fra 215hk i 1985 til 190hk. Min trimmet jeg for et års tid siden, så den nå edelbrock headers og cat-back, Comp cam, SLP runners, World Products topper, porta og polert plenum/runners, Crane AFPR, K&N filtre, Airfoil og high-flow katalysator. Motoren yter nå ca. 290hk.

Det er overhodet ingen problemer med motoren, og jeg er godt fornøyd med det den yter.

 

Når DET er sagt, så er det klart at om jeg skulle ha byttet motor, så hadde jeg gått opp til en 350 blokk, men jeg hadde garantert valg TPI igjen. En 350 ville ha hatt bedre respons på de samme mods'ene enn en 305, pluss at den i utgangspunktet har høyere effekt.

 

Hvis jeg videre skulle ønske å øke effekten på min motor, ville jeg kjøpt kompressor. Da ville jeg nok ikke vært veldig langt unna 400hk, og det i løpet av noen få timers skruing uten å røre noe innvendig. Det er mange eksempler på slike oppsett som blir kjørt i mange år uten problemer. Et kompressor sett til denne motoren koster 15-20,000 avhengig av merke etc.

Videre er selvsagt lystgass et alternativ.

 

Forskjell mellom TransAm og Camaro?

Ikke særlig mye! Det aller meste er blekk. Front, forskjermer og bakende. Videre er dashboardet noe forskjellig, samt at dørtrekk, seter og konsoll er litt forskjellig. Men, alt dette kan flyttes mellom de to, men selvsagt henger enkelte ting sammen, slik at du kan ikke for eksempel flytte skjermer fra en TA til en Camaro uten å bytte hele fronten etc...

Ellers er TA'en generelt litt tyngre enn Camaroen. TA'en er som regel sett på som litt mer "luksuriøs" med mere utstyr og komfort, mens Camaroen er den raskeste og den med de beste kjøreegenskapene. Men, disse forskjellene er ikke så store da!

 

Verdi på en 83 Camaro? Uten å ha sett bilens stand og hva slags utstyr den har o.l. er det vanskelig å si, men en plass mellom 70-90,000 hvis den er i bra stand er vel ikke så langt unna tror jeg.

Ofte er ikke innsprøytnings modellene fra 82-83 spesielt ettertraktet. Det er fordi akkurat disse to årene var de levert med den berømmelige Crossfire Injection. Disse innsprøytningsanleggene har blitt kjent for å være notorisk vanskelige å ha med å gjøre.

 

 

Så, for å konkludere mine tanker og erfaringer - hvis du får kloa i en 350 TPI (L98 [eller enda bedre, en LS1/LT1]) er det det beste, men en 305 TPI (LB9) er absolutt ikke å forakte. En 305 TBI (LG03, tilgjengelig fra slutten av 80-tallet) har fremdeles noe potensiale, men litt mere skal til. En 305 med forgasser (LG4) hadde ikke jeg orket og lagt noe særlig penger i, og en 305 CFI (LU5) hadde jeg holdt meg langt unna.

 

 

Forvirra? Da er min jobb gjort! :D

 

 

:)

Ken

- 86 IROC ragtop mods..

- 01 520IAT

- 99 Golf ugh...

X 95 Tahoe Sport mods..

www.chevyworld.net/blog

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår