Gå til innhold

problemer med motoren

Ranger emnet

farlig

Anbefalte innlegg

Hei!

Har noen problemer med motoren min, og lurer på om noen kan komme med tips eller erfaringer.

Bilen er en 740 med b230ft motor og lh 2.2 innsprut. Det er en ombygd gl med forgassermotor.

Når jeg vrir på tenningen hender det at den går noen ganger rundt, men så høres det ut som om starteren sliter litt. Den stopper helt opp, gjerne et par ganger, men så starter den. Virker som om det er for tungt å dra rundt motoren, så den kveles liksom. Andre ganger går det helt fint, og bilen starter alltid uten videre problem.

Så til kjøringen. Noen ganger nykker bilen når den får ladetrykk, da helst i tunge gir. Hvis jeg ligger i 50 i 4 gir og gir full gass, så hender det at bilen nykker når den passerer 2500 omdr. Andre ganger går det helt fint...

Bilen har begynt å bruke veldig mye bensin. Den bruker nå 1,5 liter/mil på ganske snill kjøring. Det var mye mindre da jeg kjøpte den... Føler også at den går litt bedre når jeg har omtrent 90% gass, enn når jeg har pedalen helt i bånn. Byttet plugger for en stund siden, og de var noe sotete. Dette indikerer vel at den kanskje får litt for mye bensin?

Et annet problem er at den ikke klarer å aksellerere helt til turtallsperra. Motoren gir seg ved 4500-5000 omdr. Da virker det nesten som om sperra slår inn, men den ligger jo på 6000omdr, så det kan jo ikke være den.

Det bør kanskje nevnes at fordeleren er flyttet frem på blokka, og jeg bruker 240 fordelerlokk, rotor uten turtallsperre og kabler. Alle tenningsdeler er nye, utenom coilen.

Det eneste jeg kan se at er galt er en eksoslekkasje i skjøten mellom turboen og downpipen, før lambdasonden. Kan dette føre til at den vil blande feil i sprutet?

Håper virkelig noen kan hjelpe meg!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider