Gå til innhold

Hva er ærlige hk???

Ranger emnet


Asim

Anbefalte innlegg

Dette er en terminologi som blir brukt hele tiden av div mennesker rundt om i landet. Man spør hvor mye hk man får når man trimmer med et oppsett, og da er svaret "du får 350 ærlige hk". Hva er ærlige hk?

 

Hvis det da finnes noe som heter ærlige hk må det jo også finnes Uærlige hk. Hva er da uærlige hk.

 

Håper på ærlige svar heheheh :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Det har vel mye med det at når du har en bil med f.eks 150hk orginalt.

 

 

Så kaster du på luftilfter, eksosanlegg, og chip f.eks...

 

Så utifra papirer og beregninger står det at du vil få ca 184 hk av chip. Så sier mange folk at dem har 190hk for dem regner med 6hk av eksos og luftfilter. Eller så har du dem som sier 180 for å være på den sikre siden å ikke skryte på seg så mye.

 

 

Ærlige hester er vel heste krefter du vet du kan gå god for, sånn at du ikke skryter på bilen din mere enn den egentlig har.

 

Uærlige er jo det at du skryter på bilen din flere heste krefter enn det den har.

 

Jeg personlig synes det er råere å f.eks si at du har en bil med 150hk, også blir folk heller overrassket over hvor godt den går i forhold til en annen bil med 150hk, enn at den går like dårlig som en med 90hk.

 

Ellers, når du har bremsepapirer osv, så har du det jo svart på hvitt hvor mye motoren din yter, da er det jo ikke noe problem. Det er jo bevisst at du har en så sprek bil. Men, den finnes jo uærlige greier innen dette også, som f.eks diverse lottoruller.. :)

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlige hk er et småborgeruttrykk enkelte bruker for å overbevise andre om at sine hk er bedre enn andres hk når de føler seg tråkket på ved at andre har mer/juger på seg mer hk enn dem.

 

Uttrykket er en uting spør du meg, men den korrekte betegnelsen er vel hvor mye hk bilen produserer på en "dårlig dag", dvs etter at det er slått av litt for kjente og eventuelle optimistiske anslag er lagt til side ;)

 

Kan man ikke bare bruke "ca" og ikke henge seg så fullstendig opp i hk-antallet ? Det er minst 250 andre faktorer i tillegg som får en bil til å gå bra.....

 

 

;)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med HF-R.... men jeg skjønner ikke hvorfor folk skal "skryte" på seg mer hester enn de har.... blir jo enda flauere når du blir frakjørt det da....

Skjønner ikke hvorfor folk er så jævlig opptatt av HK antallet... som Loppa sier er det mange andre faktorer som spiller inn... som f.eks dreiemoment (som jeg mener er mer vesentlig enn hk)

Har for mange biler....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by nitewlkr

Skjønner ikke hvorfor folk er så jævlig opptatt av HK antallet... som Loppa sier er det mange andre faktorer som spiller inn... som f.eks dreiemoment (som jeg mener er mer vesentlig enn hk)

 

Det har jo alltid vært sånn da.

 

"Hvor mye hester har du da?"

 

Uansett om det er mye annet som spiller en stor rolle, så er det HK de fleste spør etter når det gjelder en bil..

 

Det bare er sånn..

- 02 Porsche Carrera 4

- 98 Porsche Boxster (selges)

http://www.jonte.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlige hester er de hestene som er til stede hele tiden, og ikke bare når du har racefuel og ladetrykket stilt over evne og hageslange på intercooleren spør du meg....

 

Det er jo mange det som har 5-6-700hk, men når det blir alvor så er det ikke så mye allikevel fordi bilen har feil bensin/ikke nok ladetrykk/er for varm/er for kald/ ikke feste/for godt feste/kalde dekk/varme dekk/kjører bare på bane/på stripe/på gate, kjører ikke på på bane/på stripe/på gate og så videre...

 

All respekt til de som presser til grensen og over, men når de tusen hestene aldri tropper opp så blir det i grunn mest trist. Det virker kanskje litt mer pålitelig med et forsiktlig anslag og et bredt smile :D

 

Men samtidig har Loppa litt rett i at det er en uting... det er jo det men når alle skal skryte på seg masse hester så blir det jo sånn. 500hk beregnet etter sluttfart på kvartmil banker 1000hk i forumet hver gang :rolleyes:

 

(ok før noen får vann på mølla så har jeg ingen spesielle skalper i sikte, kun generelt vås :) )

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Ascona

Å beregne ytelse ut fra sluttfart på kvartmil er en meget upresis regnemetode, men det regner jeg med at du er klar over.

 

Nei, det er jeg ikke klar over. Korellasjonen mellom vekteffekt og sluttfart i kvartmil er faktisk veldig bra.

 

Og denne beregningen stemmer bra nok til at selv profesjonelle dragracere plugger sluttfart og sammenligner med motormålinger i bremsebenk for å se hvor godt motoren fungerer i bilen.

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår