Gå til innhold

Hva er ærlige hk???

Ranger emnet


Asim

Anbefalte innlegg

de lfeste ruller måler vel tiden bilen bruker til å akslerere rullene, også vet den jo hvor fort det går, og samtidig vet den turtallet på bilen, og da finner den jo selv ganske kjapt ut utvekslingen, så da er man jo i boks og trenger ikke tenke på dette med giring og greier, ordner det selv den maskina... men det er vel sånn at visse gir ofte gir litt bedre effekt enn andre, grunnet forskjellig motstand osv osv.. men men..

stoooore tunge hjul vil vel gi lavere effekt ??

er jo tyngre å dra igang, men når den "ruller ned" så vil de jo rulle lettere (???.. holde farten bedre.. ???) slik at det blir mindre "motstand" i systemet... eller? Ettersom rulla måler hastighetsendring når effekten skal måles.. så vil jo vanlig motstand være nettopp motstand, og vil bremse.. mens tung hjul bare vil motvirke hastighetsendring... og derfor gi lavere aks (effekt) og lavere drivverkstap (tror maskina..) ???

-- http://www.jwcompetition.com --

(under construction)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

En bremsebenk måler kun dreimoment, det vil si hvor mye moment den må "holde igjen", for så å regne ut effekten.

 

Det finnes vel også to bremse metoder etter hva jeg et; en der man kjører et drag med jevnt stigende turtall der benken måler løpende moment. Og en metode der man "holder igjen" og lar motoren bremse maks på samme turtall over noen sekunder.

 

Hvilken som er riktigst har vel vært diskutert opp og ned. Noen vil hevde der turtallet stiger jevnt hele tiden, da dette likner mest på "normal kjøring". Denne metoden gir etter hva jeg vet de høyeste verdiene av disse to metodene. Andre vil hevde at der man holder igjen er den riktige metoden da man tar hensyn til at motoren "mattes" noe når den holdes på maks på samme turtall i noen sekunder.

 

Bremsebenker skal selvfølgelig kalibreres, men jeg er sikker på at bremser du samme bilen i tre forskjellige benker får du tre forskjellige resultater... :rolleyes:

 

Så litt tilbake til Topicen: Jeg er egentlig ikke så opptatt av makseffekten, men snarere hvordan momentkurven (og dermed effektkurven) ser ut.:)

4 ringer - 5 sylindre - 10 ventiler - ? hk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med V Racing her........topp-effekt betyr ikke så mye egentlig!!!!! Moment-kurven og hvordan den ser ut synes jeg er mye mere intressant.Om du har 300 hk eller 900 hk spiller ikke så stor rolle.En mandig dreiemomentskurve er sjef !!!!! :cool: :cool: :cool:

`96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"hk spiller ingen rolle"... kan du forklare det litt nærmere?? HK er et direkte produkt av dreiemoment og turtall.. har du masse nm og lite hk så har du for liten turbo eller eksoshus som gjør at motoren dør oppover på turtall.. er det fett ??? man må nesten se hva man skal bruke bilen til eller hva målet med bygget er før man kan si hva som er best. man få ikke i pose og sekk.. med den ene turbon som jeg brukte i fjor sommer så hadde jeg over 400Nm fra 2500rpm men den døde ut på toppen av turtallet pga for lite eksoshus (495hk og 710Nm ved 1.5 bar).. jeg synes ikke dette er optimal til mitt bruk men det er jo et fett bane oppsett ;)

 

Så lenge man har over 300Nm fra 3000rpm og den bare drar som et helvete helt til 9000 rpm så tror jeg livet er herlig :D :D

1996 R33 Skyline GTR LM T51R 900hk

1994 Supra Time Attack 3.4L GT4094R 800hk

2000 Supra TRD widebody GT45R

 

Team Quicksilver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by Quicksilver

"hk spiller ingen rolle"... kan du forklare det litt nærmere?? HK er et direkte produkt av dreiemoment og turtall.. har du masse nm og lite hk så har du for liten turbo eller eksoshus som gjør at motoren dør oppover på turtall.. er det fett ??? man må nesten se hva man skal bruke bilen til eller hva målet med bygget er før man kan si hva som er best. man få ikke i pose og sekk.. med den ene turbon som jeg brukte i fjor sommer så hadde jeg over 400Nm fra 2500rpm men den døde ut på toppen av turtallet pga for lite eksoshus (495hk og 710Nm ved 1.5 bar).. jeg synes ikke dette er optimal til mitt bruk men det er jo et fett bane oppsett ;)

 

Så lenge man har over 300Nm fra 3000rpm og den bare drar som et helvete helt til 9000 rpm så tror jeg livet er herlig :D :D

Det ble litt feil det jeg skrev der..........såklart hk spiller noen rolle.Men det er så mange som KUN fokuserer på hk-kurven og ikke på hk-kurven hvis du skjønner hva jeg mener.

`96 VW Golf TDI "90" og `06 Skoda Octavia L&K 1.9 TDI 4x4 stv konebil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Toppeffekt og kurve er to forskjellige ting, det skal jeg være enig i - men egentlig holder det å se på effektkurven. Effekt er jo bare dreiemoment ganger turtall, så en motor som gjerne blir beskrevet som "mye dreiemoment" vil også ha en solid effektkurve lenger nede - i motsetning til en liten hissig 16V motor som hyler ut den samme toppeffekten ved 10.000 men allikevel knapt klarer å løse bilen uten turtall.

 

Nå er kanskje det viktigste uansett at motoren passer til bruken, men i mange tilfeller tror jeg bilen kunne blitt raskere om man hadde tatt av ti hester på toppen og fått disse igjen som fetere mellomregister.

 

Det er jo til syvende og sist ikke hvor mange hester du har som er interessant, men hvor mange du bruker. Og da er det jo greit å ha noen hester tilgjengelig i femte også, ikek bare i andre :D

Espen

evo.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forlanger å ha alle hestene tilgjengelig i 6. gir også jeg hehehe :D :D

 

jeg tror ikke det er noe problem her i norge at de værste av oss skrur ned trykket noe som helst sted egentlig.. det er vel full pupp og litt til hele tiden :D :D :D.. enkelte napper til og med av wastgate slangen å kjører med den 100% tett hehehe.. TS ruller med 3.2bar ladetrykk hehehe

1996 R33 Skyline GTR LM T51R 900hk

1994 Supra Time Attack 3.4L GT4094R 800hk

2000 Supra TRD widebody GT45R

 

Team Quicksilver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by bjaa

Åssen bil er det som kjøres med 3.2 i ladetrykk til vanlig?

 

Vanlig og vanlig..... men det er en A4 1,8 T som du finner på forsiden av denne ukens Bilsport. ;)

2001 Audi Allroad 2,5 TDIQ

1988 Audi 90Q/S2 3B - Baneprosjekt

x-'95 Audi S6 4,2 V8

x-'94 AudiCab 2,8

x-'99 Golf GTI 1,8T

x-'98 Renault Megane Coupè

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlige hk er hk bremset i en annerkjent benk...

 

Utrykket har vel kommet etter at det ble vanlig å chipe biler.

 

cosworth 2wd 270 chip gir ikke 270 hk....

det har jeg ikke sett noe sted

og 330 kitet til cosworth gir sjelden 330 hk

men det har jeg sett flere ganger

 

slik er det nok med de aller fleste biler...

Synes særlig impreza gutta er råe der.... nesten alle har 270-280 hk

Jeg har drevet en del med impreza og det er mye som skal til for å få den effekten.

 

 

Når man snakker om at man ikke kan kjøre så langt med en bil som er hardt trimmet så må en tenkte litt på hvor mange hk det er tatt ut pr liter blandt annet.

 

Feks 900 hk på en 3 l det er 300 pr liter, mens feks de fleste S14 har kanskje 280 hk noe som blir 140 på litern. Er meget stor forskjell på akkurat det der.

 

 

dette ble litt rotete men....

-97 Ford Fiesta 1.25 Flair - Til salgs

-94 Ford Escort Cosworth

 

Min hjemmeside

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår