AlpejoHn Skrevet April 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2005 Den som utelukkende er ute etter kosmetiske resultater, må for all del bare kappe fjærene sine. Tro bare ikke at bilen nødvendigvis får bedre kjøreegenskaper på den måten. Gruppe A-240'ene var lave, men de hadde helt andre understell (rørarmer bl.a.) enn våre fabrikkbiler. Den som kapper fjærene på en vanlig 240 forbi et visst punkt får problemer med positiv camber og rare vinkler på bærearmer og kontrollstag og styrestag (hørt om bump steer?). I tillegg vil ikke fjærene sitte på plass i skålene lenger uten at de festes skikkelig. Understell er kompliserte greier, og for best mulig veiegenskaper skal alt fungere sammen: Fjærer, dempere, stag, bærearmer, hjul mm. Men er det noen som har et tips til hva jeg kan gjøre med fjærene mine framme siden dem er så helvetes høye ? Vil ikke kappe dem siden egenskapene blir dårligere... + at jeg kjøpte helt nytt senkesett....... Må vel gå and å få den lavere fremme ? :/ på en låvelig måte.. jallefall sann hjulbuen når i kant med dekket.... Siter - BMW 530da Touring M-Tech 2003 x Volvo V70 AWD T5 motor +++ x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet April 11, 2005 Rapporter Share Skrevet April 11, 2005 Men er det noen som har et tips til hva jeg kan gjøre med fjærene mine framme siden dem er så helvetes høye ? Vil ikke kappe dem siden egenskapene blir dårligere... + at jeg kjøpte helt nytt senkesett....... Må vel gå and å få den lavere fremme ? :/ på en låvelig måte.. jallefall sann hjulbuen når i kant med dekket.... lenge siden du senket bilen? fjærene vil jo sette seg etterhvert, og då blir bilen litt lavere.. har du bilde forresten? eg skal kun ha lovlig senkesett, greit å se kordan det blir seende ut med andre hjul enn org 14".. f.eks 15" med 190/60, siden det e det eg kjører rundt på :D Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlpejoHn Skrevet April 11, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 11, 2005 lenge siden du senket bilen? fjærene vil jo sette seg etterhvert, og då blir bilen litt lavere.. har du bilde forresten? eg skal kun ha lovlig senkesett, greit å se kordan det blir seende ut med andre hjul enn org 14".. f.eks 15" med 190/60, siden det e det eg kjører rundt på :D Det begynder å bli en stund siden da.. Har vel sunket litt siden jeg satt det på.. men ikke nokk... Den er mye høyere fremme en bake, bake tar dekkene i kant med hjulbuen, men framme er det 5 cm høyre fra dekket og hjulbuen.... Bilde: Siter - BMW 530da Touring M-Tech 2003 x Volvo V70 AWD T5 motor +++ x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vomaz Skrevet April 12, 2005 Rapporter Share Skrevet April 12, 2005 Det begynder å bli en stund siden da.. Har vel sunket litt siden jeg satt det på.. men ikke nokk... Den er mye høyere fremme en bake, bake tar dekkene i kant med hjulbuen, men framme er det 5 cm høyre fra dekket og hjulbuen.... Bilde: sett i en større å tyngre motor:D:D doh Siter Veteranbrakke.. http://www.bilforumet.no/bilmerker/volvo/200-serien/275202-vomaz-volvo-245-83mod-diesel.html ----ALT TE SI TID---- Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo242TIC Skrevet April 12, 2005 Rapporter Share Skrevet April 12, 2005 jeg har kappa en god del runder på fjærene mine, er senkesett fra dalhems, org. dempere framme, og røde koni bak.. kjøre-egenskapene er sånn passe.. bilen er jævlig stiv (ubehagelig egentlig).. ulempen er jo at fjærene ikke er tilpasset lengden på dempene, så når jeg jekker opp bilen kan jeg plukke ut fjærene med god klaring, uten fjærklemmer.. og som nevt lengre oppe, passer de ikke 100% i skålene.. når fjærene var nykappa var de forran 23cm høye, og nå har de satt seg, så er enda lavere nuh.. skal man ha det helt perfekt er det nok bare og kjøpe noe justerbare greier, coilover etc... men gidder liksom ikke det på bruksbilen min.. driter ikke penger :( Siter * Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++ * Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++ Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-164E Skrevet April 12, 2005 Rapporter Share Skrevet April 12, 2005 jeg har kappa en god del runder på fjærene mine, er senkesett fra dalhems, org. dempere framme, og røde koni bak.. kjøre-egenskapene er sånn passe.. bilen er jævlig stiv (ubehagelig egentlig).. ulempen er jo at fjærene ikke er tilpasset lengden på dempene, så når jeg jekker opp bilen kan jeg plukke ut fjærene med god klaring, uten fjærklemmer.. og som nevt lengre oppe, passer de ikke 100% i skålene.. når fjærene var nykappa var de forran 23cm høye, og nå har de satt seg, så er enda lavere nuh.. skal man ha det helt perfekt er det nok bare og kjøpe noe justerbare greier, coilover etc... men gidder liksom ikke det på bruksbilen min.. driter ikke penger :( Heilt enig! :rolleyes: Siter Volvo 164 e bilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlpejoHn Skrevet April 12, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 12, 2005 jeg har kappa en god del runder på fjærene mine, er senkesett fra dalhems, org. dempere framme, og røde koni bak.. kjøre-egenskapene er sånn passe.. bilen er jævlig stiv (ubehagelig egentlig).. ulempen er jo at fjærene ikke er tilpasset lengden på dempene, så når jeg jekker opp bilen kan jeg plukke ut fjærene med god klaring, uten fjærklemmer.. og som nevt lengre oppe, passer de ikke 100% i skålene.. når fjærene var nykappa var de forran 23cm høye, og nå har de satt seg, så er enda lavere nuh.. skal man ha det helt perfekt er det nok bare og kjøpe noe justerbare greier, coilover etc... men gidder liksom ikke det på bruksbilen min.. driter ikke penger :( Kan godt kappe fjærene jeg også, Men det er bare det at skal vedde på hadde jeg blitt stoppa med det, så hadde jeg fått bot på stedet.. for politiet her er so jævla mongo heile gjengen ..... Å ej he plana om å kappe................ CHRISTER!!!! anger2 :D Men har bare ikke gadda å fått tak i fjærer som passer.. Må vel helst være senkefjærer for å få litt stivhet i det hele :rolleyes: Og er ikke akkorat slik at dem flyter over alt her :D Siter - BMW 530da Touring M-Tech 2003 x Volvo V70 AWD T5 motor +++ x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet April 12, 2005 Rapporter Share Skrevet April 12, 2005 sett i en større å tyngre motor:D:D doh få deg ballongdekk tannløs eg tror at hvis bilen min faktisk blir 45mm lavere, så går det kant i kant framme, med mine ballongdekk på phoenix100+.. men det slår sikkert ikkje til :/ Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet April 12, 2005 Rapporter Share Skrevet April 12, 2005 Hmm, det var en på forumet her, som senket hjulbuen sin.. Hjulbuen fremme, er mye høyere oppe, enn den bak! Jeg kan desverre ikke gjøre slike ting selv, så for meg er det uaktuellt. Det er sikkert enklere å gjøre det med glassfiber-skjermer? anyways.. senking av hjulbuen med et par cm, så er det fine gardine. max. tüv senkesett til 240, er 40mm (45mm etter den har satt seg). Det er pga. det er begrenset hvor mye camber du kan stille med orginale fjærbein. Du får kjøpt fjærbeininnsatser fra sam steffansson, o.l., men det er ikke lov til gatebruk. Alternativ er å file litt, så får man mer justeringsmuligheter. ps. kapping av fjærer anbefaler jeg ikke! Da ville jeg heller modifisert fjærskålen (noe jeg ikke kan anbefale heller). Man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å kappe eller modifisere ting ulovlig.. Blir mye kav, mer slitasje, etc. Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MortenK Skrevet April 12, 2005 Rapporter Share Skrevet April 12, 2005 en kompis kjøpte noen klemmer på biltema og trykte sammen senkefjærene foran.. ikkje å anbefale, han sleit fram trådene på framdekkene selv om fyren kjører jævli rolig alltid.. kan selvsagt ha vært skeiv hjulstilling og, men eg ser for meg at klemmene hadde mye med saken å gjøre Siter Bil: 07 Volvo V70 Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DaButcher Skrevet April 12, 2005 Rapporter Share Skrevet April 12, 2005 en kompis kjøpte noen klemmer på biltema og trykte sammen senkefjærene foran.. ikkje å anbefale, han sleit fram trådene på framdekkene selv om fyren kjører jævli rolig alltid.. kan selvsagt ha vært skeiv hjulstilling og, men eg ser for meg at klemmene hadde mye med saken å gjøre Når du senker, uansett hvordan: Ta hjulstilling! Det koster 800kr ca., hos volvo! Hjulstilling er ca. samme pris, uansett hvor du tar den. Uten hjulstilling, sliter du dekk fort som fan! og det koster deg mer enn hjulstillingen! Du må også ha hjulstillings-kontroll lappen med, når du skal godkjenne senkesettet! Siter Volvo Power Team Volvo "S90 T6" S: Volvo 242R6 3.0 24V TwinTurbo S: Volvo 780 Bertone Coupè Turbo X: Volvo 240 Stasjonsvogn Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AlpejoHn Skrevet April 12, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 12, 2005 Når du senker, uansett hvordan:Ta hjulstilling! Det koster 800kr ca., hos volvo! Hjulstilling er ca. samme pris, uansett hvor du tar den. Uten hjulstilling, sliter du dekk fort som fan! og det koster deg mer enn hjulstillingen! Du må også ha hjulstillings-kontroll lappen med, når du skal godkjenne senkesettet! Da jeg var på EU, spurte jeg om hvordan jeg kunne godkjenne senkesett.. Dem sa det var ikke så mye vits egentlig.. For det kom til å bli problem med camber vinkel.. bla bla bla.. Han virket litt negativ :/ Men nå har jeg nettopp stilt spissing, vet ikke om dem stilte på noe annet da.. men senkesettet sto på når jeg gokjente bilen, dem sa ikke noe på d :rolleyes: vet ikke om dem så det eller bare dreit i det..... Siter - BMW 530da Touring M-Tech 2003 x Volvo V70 AWD T5 motor +++ x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
volvo242TIC Skrevet April 12, 2005 Rapporter Share Skrevet April 12, 2005 Kan godt kappe fjærene jeg også, Men det er bare det at skal vedde på hadde jeg blitt stoppa med det, så hadde jeg fått bot på stedet.. for politiet her er so jævla mongo heile gjengen ..... Å ej he plana om å kappe................ CHRISTER!!!! anger2 :D Men har bare ikke gadda å fått tak i fjærer som passer.. Må vel helst være senkefjærer for å få litt stivhet i det hele :rolleyes: Og er ikke akkorat slik at dem flyter over alt her :D du kan ikke få bot for det, kun visning på biltilsynet Siter * Volvo 242,355chevy v8,prosjekt,80mod++ * Volvo S60T5 ®,02mod, bruksbil X Vovlo 240TIC, 83 mod, B230FT, 405topp++ Kadett V8 morro prosjekt. 350 smallblock. kamerat og jeg som hadde lite å finne på :D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo-164E Skrevet April 12, 2005 Rapporter Share Skrevet April 12, 2005 Ja Fredrik....Kappa no da? :titties: Hehe! Siter Volvo 164 e bilen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
robbis Skrevet April 12, 2005 Rapporter Share Skrevet April 12, 2005 vel , kapping av fjøre e billi metoden for senking.. eller bosch senkesett som ej kalla d! mykje råare å ta av fjørene framme! men de ekje bra for demperane igjen.. ulempa me å kjøre me kappa fjøre e at bli du stoppa i teknisk so kan du myste lappen å so fe du ei jævlige bot.. ikkje minst om du kjeme ut for ei ulykke me kappa fjøre...f.eks at d e nåken so cræsha me dej.. sjøl om d ikkje va dinn feil ha du fått skylda pga kappa fjørene.. kjøp lesjefjors senkesett.. billi å enkelt.. å gokjent mi meining om kapping iallefall.. Siter Honda Rebel Power!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg