Gå til innhold

Black box for Haldex gir 50/50 fordeling

Ranger emnet


SuzyQ

Anbefalte innlegg

Hei!

Har installert ekstra chip box for Haldex som gir konstant 50/50 fordeling av kraften. Det er også mulig å få trinnløs fordeling med et potmeter (MTM har gjort det på sin demo bil), men jeg har kun enkel vippe bryter mellom orginal og 50/50 fordeling.

Fordel: Mye mindre understyring, så jeg kan gi på tidligere i svingene. Det er mye enklere å sette opp bilen for overstyring.

Raskere i starten. Bilen setter seg og skyter fart uten å løfte snuta.

 

Ulempe: Det er klin umulig å lukeparkere med 50/50. Det er som å kjøre 4x4 med alle diffene koblet inn.

Dypt innhugg i lommeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ola

Hva sier firmaet om holdbarheten? Kan du kjøre så langt som helst med 50/50 fordeling innkoblet?

 

Hvordan drar bilene våre ola? er vel ikke haldex der?

07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;)

94 Audi RS2

77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++

98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser

08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by tvindal

 

Hvordan drar bilene våre ola? er vel ikke haldex der?

 

Nei vi har Torsen diff, som varierer kraften med opptil 25/75 frem eller bak, til den akslingen med beste grep.. Normal drift, uten hjulspinn vil gi 50/50..

03` Volvo V70 d5 197hk 470nm

01` Seat Leon 4x4 20vT

X: 92` Bmw 328 turbo 600+hk X: 85` Bmw E30 286hk+ M-power X: 86` Audi 90 Quattro 20v Turbo 400hk X: 86` Bmw M535i Turbo 500hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by ola

 

Nei vi har Torsen diff, som varierer kraften med opptil 25/75 frem eller bak, til den akslingen med beste grep.. Normal drift, uten hjulspinn vil gi 50/50..

 

Ok, kjekt å vite :)

07 Land Rover Discovery 3, 22" edition ;)

94 Audi RS2

77 Volvo 242 TIC prosjekt, håper på 450++

98 Beneteau Ombrine 700 daycruiser

08 Ski-Doo MXZ 600 X-RS Pro Open

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er bilde av den justerbare systemet

http://www.mtm-online.de/html/mtm/highlights/S3/5.htm

Ulempen er at når du justerer på dette systemet så går det varmt. Derfor tilbyr MTM kun 50/50, ennå......

 

Jeg kan ikke se at det blir noe forskjell i holdbarhet mellom orginalt og MTM. Der selvfølgelig ikke bra å kjøre med 50/50 på luke-parkering hele dagen.

 

 

mvh

SUZYQ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Originally posted by SuzyQ

Hei!

Har installert ekstra chip box for Haldex som gir konstant 50/50 fordeling av kraften. Det er også mulig å få trinnløs fordeling med et potmeter (MTM har gjort det på sin demo bil), men jeg har kun enkel vippe bryter mellom orginal og 50/50 fordeling.

Fordel: Mye mindre understyring, så jeg kan gi på tidligere i svingene. Det er mye enklere å sette opp bilen for overstyring.

Raskere i starten. Bilen setter seg og skyter fart uten å løfte snuta.

 

Ulempe: Det er klin umulig å lukeparkere med 50/50. Det er som å kjøre 4x4 med alle diffene koblet inn.

Dypt innhugg i lommeboka.

Er du sikker på at ikke denne "ulempen" med å lukeparkere kan tyde på at sperret i akslingen bak er inne til en viss grad, og dermed kan føre til stor belastning på drivakslinger, og i verste fall brudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nei, nei! Da glemmer dere egenskapene til haldex. Haldex er ikke et rent mekanisk system men et elektronisk styrt mekanisk/hydraulisk system. Det blir mer som et smart automatkasse som konstant moment overvåkning av bakakselen.

Det er normalt at det slurer 1/8 omdreining ved belastning. Da fordeler den kraften til de andre hjulene som fortsatt har feste. Du kan selvfølgelig få 4-hjuls spinn på glatta uten at du skader systemet. Om du ikke har kjørt bil med Haldex så merker du det best på vinterføre med litt grep og du gir akkurat nok gass til å provosere fram hulspinn. Da slår haldexen inn med en merkelig lyd, det minner om ABS bremsen som slår inn men mye raskere og ikke så brutalt.

 

Når det gjelder konsollen så er den kun en prototype. Jeg har tenkt å koble den inn pent å pyntelig i dashbordet hvor de nyere bilene har ESP knappen. :D

Ta en titt på: http://www.beat-the-road.com/

Da kan du også melde deg på gratis prøvekjøring av forskjellige bilder med Haldex 21-23 Mars i Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den enheten er vel gammelt nytt. En tilsvarende enhet som gir konstant 50/50 fordeling ble omtalt i denne tråden http://www.bilforumet.net/showthread.php?s=&threadid=5999&highlight=haldex

 

Det produktet finnes hos ForgeMotoroSport

 

Men det er ingen som har klart å bekrefte om det går ann å bruke denne kun sammen med Haldex enheten/diffen uten abs sensorer og hastighet signal.

"mk1classic"

'83 Golf GTI Rabbit

'83 Golf GTI "Prosjekt"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...
  • 5 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår