Gå til innhold

Trøbbel med Passaten

Ranger emnet

Kurtemann

Anbefalte innlegg

Har alvorlige problemer med kjærra nå.

Det hele starta på lørdag da jeg bytta O-ringen på rør utgangen fra motorblokka der termostaten sitter og temp føleren.

Når den blei bytta rant det ut masse vann men jeg etterfylte.

På lørdagskvelden etter litt kjøring satte jeg bilen på tomgang så begynnte den å koke.

En kar kom å hjalp oss og sa at når man har tappet bilen for litt vann så må man hjelpe igang vannpumpa ved å pumpe på rørene.

Det viste seg å funke veldig bra, så vi kjørte en liten tur på søndagen for å teste om alt var i orden og det gikk fint.

På lørdagen fant jeg også ut at temp.giveren er ødelagt (siden jeg aldri har hatt fungerende temp.måler i bilen)

Idag kjørte jeg fram og tilbake til Drammen som tilsvarer 14 mil, HELT problemfritt.

Når jeg kom hjem hadde jeg kjøpt ny temp giver og skulle sette i den.

Da jeg skulle teste bilen etter det så kjørte jeg en liten tur uten at temp måleren gav utslag (så det er ikke der feilen ligger)

Når jeg kom hjem lot jeg bilen stå på tomgang og den begynnte å boble å sprute noe inni hælvette.

Jeg stoppa bilen, fylte opp med vann igjen og fyrte opp på tomgang.

etter ca 1 min begynnte bilen å boble og sprute igjen.

Det skjedde en 2-3 ganger

Jeg er redd det kan være toppakninga men er ikke sikker.

Fattern tror det kan være termostaten som ikke funker riktig, at den ikke klarer å kjøle motoren på tomgang men funker fint når bilen kjører.

Noen som har noe tips?

Jeg har kommet i en situasjon hvor jeg er sinnsykt nødt til å ha temp måleren fungerende i dashbordet.

Noen som kan forklare meg åssen jeg kan fikse den?

har nå demontert hele speedometer boksen så hvis noen veit om noe baki der som kan være deffekt så vennligst gi meg beskjed.

på forhånd takk

[ ] 98' BMW E46 M-Optic

[x] 90' VW Passat GL 1,8i

[x] 88' VW Passat CL 1,8i (Vrak)

[x] 87' VW Golf GL 1,8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rettelse:

nå funker temp.måleren.

ser ut til at det er termostaten som er føkka, den som styrer kjølevannet.

bilen blir drit varm på tomgang, men holder seg ganske kjølig under kjøring.

så da blir det enda ett besøk til godeste Møller imårra også.

[ ] 98' BMW E46 M-Optic

[x] 87' VW Golf GL 1,8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rettelse:

nå funker temp.måleren.

ser ut til at det er termostaten som er føkka, den som styrer kjølevannet.

bilen blir drit varm på tomgang, men holder seg ganske kjølig under kjøring.

så da blir det enda ett besøk til godeste Møller imårra også.

Hvordan fikk du temp. målern til å virke?? Bytta'n?

Du kan teste termostaten før du setter i bilen ved å legge den i en kjele med vann og koke opp. Bruk en temp måler til å sjekke tempen på vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fikk du temp. målern til å virke?? Bytta'n?

Du kan teste termostaten før du setter i bilen ved å legge den i en kjele med vann og koke opp. Bruk en temp måler til å sjekke tempen på vannet.

Jeg fikk temp måleren til å virke ved å bytte giveren.

Den kosta 260 spenn på Møller.

Fant ut at det var den ved å kortslutte den kabelen som går til giveren med gods.

Men den funka ikke med det første, så da plukka jeg fra hverandre hele speedometer boksen, lirka litt på temp måleren og dynka all elektroniken med elektrikkrens.

Nå funker den fint

Var på møller idag, kjøpte meg en ny temp måler som gir signal til motoren om temperatur samt en sak til vifta, de sa på møller at hvis vifta ikke går når motoren blir varm så kan den fort koke.

Og jeg har lagt merke til at vifta ikke har funka på lenge.

Samt at jeg skal bytte alt kjølevannet. Så får vi se om det har noe betydning, hvis ikke så går vi på termostaten.

[ ] 98' BMW E46 M-Optic

[x] 87' VW Golf GL 1,8i

Lenke til kommentar
Del på andre sider