Gå til innhold

Ombygging av bil

Ranger emnet


FlameR2k

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har noen spørsmål når det gjelder ombygging av bil.

Eksempel:

Jeg kjøper meg en sierra som er ombygd til cosworth, denne yter da fra 220 og oppover.

Bilen mangler for eksempel sterkere bremser, understell for godkjenning. Jeg bryr meg ikke om dette pga billigere forsikring.

 

Men det jeg lurer på er da hva som kan skje når jeg skal på eu kontroll? Tester de bilen i benk? (Dem har benk på vegvesenet her) Hva om de leser av 220hk ++ og bilen er godkjent for 100hk i vognkort? Kan jeg da kjøre videre osv? hva skjer? lover og regler? Straff?

 

mvh

 

FlameR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vegvesenet kan ikke gjøre noe som helst.

Biltilsynet og politiet derimot kan kreve at bilen skal inn til bremsing/visning. De kan også klippe skiltene dine og gi deg en saftig bot.

Tollvesenet kan kreve straffetoll hvis bilen er førstegangsregget i Norge etter 01.01.96

 

En annen ting... En sierra er ikke ombygd til cosworth så fort du putter oppi en cossie motor, da har du en sierra med cossie-motor. Når bilen er ombygd så har du byttet over alle delene som er forskjellig fra donorbilen.

 

Du nevner også billigere forsikring.... Den forsikringen kan fort bli veldig dyr hvis du kræsjer og forsikringsselskapet mener at motorbyttet var en utløsende faktor til kræsjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har tenkt litt på dette her, men nå en sierra som er "godkjent" ombygd, men bare ikke vist på kontroll. altså alt er tipp topp og kan godkjennes. hvis jeg da drar å viser den. får jeg da et nytt vognkort hvor det står "sierra coswort" eller får jeg bare papirer på godkjenninga og fortsatt kan kjøre rundt som en sierra CL?

E30 323tic

[x]E30 325i 4d

[x]88 ascona c

BMW E30 Entsuiast? Klikk her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svara.

 

Men jeg synest det virker så rart at mange bygger om bilene eller bare bytter motor uten godkjenning og kjører fritt videre..

 

Er det normalt at vegvesenet benker bilen for hver gang du er til eu kontroll osv?

 

Kan dem og tillate seg dette dersom dem har misstanke eller føler for det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, takk for svara.

 

Men jeg synest det virker så rart at mange bygger om bilene eller bare bytter motor uten godkjenning og kjører fritt videre..

 

Er det normalt at vegvesenet benker bilen for hver gang du er til eu kontroll osv?

 

Kan dem og tillate seg dette dersom dem har misstanke eller føler for det?

 

 

Mange som starter å bygge rett etter EU-kontroll og har bilen til det nærmer seg EU-kontroll på nytt. Hvis man også har EU-kontroll på et litt jalla sted, så er det ikke sikkert at de ser at det er gjort noe spesielt med bilen. Hvis jeg ikke husker helt feil så er det fullt mulig å gå igjennom kontrollskjermaet for EU-kontroll uten å åpne panseret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo ikke spesielt lurt,å kjøre en bil som ikke er godkjent ombygd.

hva gjør du hvis du blir innblandet i en ulykke,der det blir en personskade.

du får jo all skyld,uansett hvem sin feil det er.

ikke får du igjen penger av forsikrinsselskapet heller.

jeg vil si det er idiotisk,å kjøre en bil som ikke er godkjent ombygd.

det er jo en fare for de andre trafikantene på veien.

få den godkjent med sterkere bremser og annet understell,før du kommer opp i noen problemer,som du ikke vil komme oppi,sier jeg bare.

98 vw golf 4 gti

 

Member of VW Audi Club Norwegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de som klarer å bytte ut motoren i bilen sin har venner i bilmiljøet.. på verksteder, godkjenningssteder? eller lignende.. eller kansje de jobber der selv.. En eu-godkjenning behøver ikke være mer enn en kopi av vognkortet, påskrevet kilometerstand og 500 kroner..

Så slike er det mange som får kjøre videre med "ikke-godkjente-biler" også etter eu-kontrollen.. :)

BMW E46 Coupe

Toyota Corolla KE70 2-dørs

 

The best car safety device is a rear-view mirror with a cop in it... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, i disse trakter er ikke biltlisynet noen kjekke karer nei, derimot hater de ungdom og nyter å sjekke ALT på bilene.

 

Dersom jeg skulle invistere i en ombyggd bil som ikke er godkjent så hadde jeg ikke bygget den selv pga verktøy og garage mangel. Så den måtte ha blitt kjøpt brukt.

Insidere kjenner jeg heller ikke til :(

 

Jeg er bare en liten 18åring som vil ha noe som går godt, ikke blir det billig forsikring å registrere en bil med mye gamp på meg selv, men jeg tror jeg går for den lovlige veien ettersom jeg ikke er en erfaren fører. Men jeg er heller ikke en av fartsbøllene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår