Gå til innhold

Treig 1. og 2. gear

Ranger emnet


AlpejoHn

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en M47 (5-trinns) gear kasse,

Første og andre gearet er SKIKKELIG vanskelig å få i gear... Av og til må jeg PRESSE gir stanga frem over.. eller bak i andre.. Og somme tider må jeg "jokke" den frem og tilbake for å få den i 1. gir... Det er bare 1 og 2 gir.. Alle andre funker Helt supert....

 

Hva kan dette skyldes ? Har nettopp skifta olje på kassa... Så den er splitter ny nå...

Noen som mente at det kan være synkronisering singen/ringene til 1. og 2. giret som er gåen..

 

Er den/dem i tilfelle fryktelig umulig å skifte ? Hva annet kan være galt ?

 

Takker og bukker for svar :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mest trolig synkroniseringsringene som er slitt ja, ganske mye jobb og bytte.

 

Da er det kanskje like greit å kjøpe ny da :rolleyes:

 

Men det koster vel en del det også...

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være synkroniseringen. Men prøv nå de enkle tingene før du river kassa ut: Det er ei plate som hindrer at du legger inn reversen ved et uhell når du egentlig vil legge inn første giret. Denne kan ha forskjøvet seg. Hvis du løfter opp gummien rundt spaken, ser du to skruer. Løsne disse, og skyv plata (til venstre?) mens du kjenner etter med spaken om ikke den glir lettere i gir. Når/hvis du har funnet en bra posisjon, strammer du skruene.

 

Edit: Børnerud'n rakk først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en M47-kasse liggende jeg, som går på skroten snart hvis ingen vil kjøpe den billig. Ikke unormalt hard og få i gir, slark i spaken som vanlig. Virket fint da jeg kjørte tur med bilen den stod i.

 

Er ikke den noe tung å få i gir ? Med andre ord, den funker helt fint ?

 

Hvor mye skal du ha for den da? "bli kvitt den" pris ? :D

 

Slik som dere nevnte over her, med den sperre plata, jeg hamra på den litt før jeg hadde inn igjen hele motor og gir, men kansje den ikke flyttet seg.. Virket som det ble bedre der og da, men kan være for at det ikke var fast i noen mellom aksling og hjul som stoppet slik at kassa kunne rotere slik den ville alt etter girene..

 

Men skal prøve å løse dem å sku den litt bort ja, før jeg eventuelt tar meg råd til å kjøpe en ny.. spørs om jeg gidder og bry meg..

 

Er bare så ititerende.. Får dårlig kjørekomfort av det :D

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

delebilen min hadde ikke spærra på girkassen.. er en m47 det å.. :rolleyes:

så når jeg hentet bilen satte jeg den i 2.giret først så rett frem for å få dn i 1.giret

 

er alle spærren like? tenker å sette spærra ifra en m45kasse hvis det passer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo enkelt og skjekke om det er plata til revers sperra ,bare ta opp sperren og prøv det fram og tilbake med den oppe ut og inn av diverse gir og se om du merker noe forskjell

 

Gjorde det på min nye 240 er vanskelig og få i 1 gir men med revessperren oppe er det mye enklere.

 

Men vær forsiktig og ikke sett den i R når du kjører da :nono:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo enkelt og skjekke om det er plata til revers sperra ,bare ta opp sperren og prøv det fram og tilbake med den oppe ut og inn av diverse gir og se om du merker noe forskjell

 

Gjorde det på min nye 240 er vanskelig og få i 1 gir men med revessperren oppe er det mye enklere.

 

Men vær forsiktig og ikke sett den i R når du kjører da :nono:

spærra min var fjernet at eieren før meg... :rolleyes: tror jeg skal gå over kassen før jeg tar den i bruk :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror den går lettere når jeg holder inne revers "knappen"...

 

Men det som er så rart er at avogtil så går den lett i gir, men så plutselig er den mye treigere...

 

Men tror den sperra står litt for langt borte.. skal skru den litt mer vekk :)

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, tror den går lettere når jeg holder inne revers "knappen"...

 

Men det som er så rart er at avogtil så går den lett i gir, men så plutselig er den mye treigere...

 

Men tror den sperra står litt for langt borte.. skal skru den litt mer vekk :)

 

 

Ho ho ho....det er femtegiret i kassa di som holder på å skjære seg. Kassa mi var også sånn en stund, plutselig låste den seg i femte, så var den treg å gire, og plutselig en dag stod den i femte, og ikke all verdens muskelmenn ville fått den ut av femte igjen.

 

M47 er vel ikke Volvo's sterkeste kasse noensinne....er visst problemer med smøring av lagerne til femtegiret, som ligger i ett eget hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke den noe tung å få i gir ? Med andre ord, den funker helt fint ?

 

Hvor mye skal du ha for den da? "bli kvitt den" pris ? :D

 

 

Jeg syns ikke den var noe verre enn de andre M47'ene jeg har og har hatt. Vi snakker om "bli kvitt den"-pris ja! Eller så har jeg en M45 (modifisert M40-kasse, 4-trinn) stående, men det er jo litt kjipt å miste 5.giret da...

 

M40-kassa som jeg har i 242'n er fortsatt tight og lett å få i alle gira, og den fyller 30 år i år! Snakker om utvikling gitt..

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår