Eiriken Skrevet April 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 14, 2005 Jupp stemmer det når jeg fikk tenkt meg om, noen som har prøvd og borre små hull i wastgateslangen også!! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet April 14, 2005 Rapporter Share Skrevet April 14, 2005 Huff så masse jalla-MEK. Borre hull i wastegate-slangen :titties: , nå har jeg hørt det og. Funker sikkert i en dag eller no, men noe mer kan man bare glemme :P Skjønner ikke at folk begir seg ut på så farefulle oppdrag som slikt, jeg ass. Kjøre med wastegate-slangen av er jo veldig smart da, :titties: da ber du jo om død turbo som tapper all olja du har på motor'n. Greit det.. holder en dag eller to, men er ikke særlig morro å miste en 4literskanne med olje ved hvært girskift :P Skjønner ikke at folk gidder å kjøre med mer enn 0,7bars trykk på original motor. Da ber man jo om rådebank og en turbo som er så full av olje at hele driten er helt svart + blåst toppakning! angry Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
vwfreak Skrevet April 14, 2005 Rapporter Share Skrevet April 14, 2005 Du får justert mer trykk med en slik ventil ja, stenges den helt blir det det samme som å klippe slangen.. Stenges ventilen, blir det minimum ladetrykk. Åpnes den helt, blir det max ladetrykk, akkurat som om du skulle klipt av slangen. ;) Siter x Jetta 1.8 84 mod. A4 1.8T 95 mod. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet April 16, 2005 Rapporter Share Skrevet April 16, 2005 Altså. Med pysventil så kan du regulere trykket fra orginalt til max ladetrykk. Wastegaten trenger du ikke røre, du "lurer" wastegaten ved og sleppe ut luft igjenom den ventilen slik at wastegaten ikke slipper eksos forbi i by-pass kanalen før på det gjitte ladetrykket. Men med en sånn ventil så vill det bli "ketchup effekt", det vill lugge ved pådrag når du spesielt kjører i oppåverbrekker på 3-4-5 gir og drar på i fra 0 i trykk og oppover. Den beste løsningen er jo selvsakt og styre ladetrykked ved hjelp av wastegaten, siden det er den som er til og styre trykket.... :rolleyes: Når det kommer til den toppakningen så kjøper du det på BCB, få tak i den som heter elring. Det er orginal pakning men går under forsterket. Koster en 2-300 kr.. Og du som sa at det ikke er lurt og kjøre mer enn 0.7 i trykk på orginale motore deler. Det er tull. Jeg kjører 0.8-0.9 på min med orginal AT veiv, M-profil råder, et stempler og 530topp. Var oppe i 8000rpm+- en gang ukontrollert uten ventilflyt sombrero sååå.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
nnnneh Skrevet April 16, 2005 Rapporter Share Skrevet April 16, 2005 Stenges ventilen, blir det minimum ladetrykk. Åpnes den helt, blir det max ladetrykk, akkurat som om du skulle klipt av slangen. ;) stenger du ventilen får du bånnski på ladetrykket... Selv om du kjører i 80 på 4. giret og turbotrykksmåleren viser -0,5bar så lader turboen det den makter på det aktuelle turtallet. Tester du å montere måleren før gasspjeldet så skjønner du hva jeg mener. Min turbo dyter faktisk luft fra tomgang. Når jeg lar dumpventilen stå åpen på tomgang så suger den ikke falskluft, det blåser ut at dump'en.. Kjekt med liten turbo.. kjøre oppover strynefjellet (fra stryn) i 5.gir er gøy :) gire ned i 3. el. 4. gjennom svingene sombrero Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eiriken Skrevet April 17, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 17, 2005 Jepp da har jeg forstått det helt, desto mindre trukk du kjører inn i wastgataklokka desto mere trykk får man, hvor får man kjøpt slike ventiller til en billig penge da, så på noen sider her, skulle jo ha opp i mot 1000 bøks for en simpel liten ventil! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo240TurboInercooler Skrevet April 18, 2005 Rapporter Share Skrevet April 18, 2005 Jepp da har jeg forstått det helt, desto mindre trukk du kjører inn i wastgataklokka desto mere trykk får man, hvor får man kjøpt slike ventiller til en billig penge da, så på noen sider her, skulle jo ha opp i mot 1000 bøks for en simpel liten ventil! Gå på en lokal rørlegger butikk etc. og kjøp deg en justeringsventil, så lager du deg et t-stykke på den slangen. så har du just. turbotrykk til en 100lapp... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvoturbo240 Skrevet April 18, 2005 Rapporter Share Skrevet April 18, 2005 Gå på en lokal rørlegger butikk etc. og kjøp deg en justeringsventil, så lager du deg et t-stykke på den slangen. så har du just. turbotrykk til en 100lapp... Det går ikke særlig bra... Disse "proffe" ventilene har et fjærsystem inni som holder trykket mere stabilt... Hvis du bare bruker en vanlig ventil vil trykket stige høyere etter turtall ettersom motstanden i ventilen er konstant. De med fjær vil hele tiden justere seg etter trykket som går igjennom slangen til wastegaten..! Siter Volvo 242 DL-R http://www.bilforumet.no/showthread.php?t=128156 bruksbil: Audi V8 quattro 4,2 biturbo Honda CBR 900RR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turboperformance Skrevet April 18, 2005 Rapporter Share Skrevet April 18, 2005 Jepp da har jeg forstått det helt, desto mindre trukk du kjører inn i wastgataklokka desto mere trykk får man, hvor får man kjøpt slike ventiller til en billig penge da, så på noen sider her, skulle jo ha opp i mot 1000 bøks for en simpel liten ventil! Kjøpte en slik ventil her om dagen på "Pedersen Racing" for litt over 300 spenn; den var fin og blåeloksert, men sikkert ikke verd så mye. Har ikke fått montert den ennå, men håper få opp trykket mot 1 bar med den. Link: http://www.pedersens-racing.no/bil/dumpventil/ Nå må det sies at både pyseventiler, shimsing, slanger og andre triks for å få opp trykket stort sett er jalla; man får skjenende og ukontrollert ladetrykk. Det beste er å investere i trykklokke beregnet for høyere trykk! Siter Prosjekt Fenris: 242 TIC, 300 hk, 1. premie Ål-treffet 2006: http://http://www.bilforumet.no/prosjektforum/70808-turboperformance-volvo-242-project-fenris.html Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BurnPr00f Skrevet April 18, 2005 Rapporter Share Skrevet April 18, 2005 Og du som sa at det ikke er lurt og kjøre mer enn 0.7 i trykk på orginale motore deler. Det er tull. Jeg kjører 0.8-0.9 på min med orginal AT veiv, M-profil råder, et stempler og 530topp. Var oppe i 8000rpm+- en gang ukontrollert uten ventilflyt sombrero sååå.... -Altså den 760tic'en til en kamerat av meg drakk jo olje etter å ha kjørt med 1bars trykk i 2år. Sier seg selv at det ikke holder i lengden når man tukler med naturen :titties: Siter -940(TURBOdiesel!)Med Tysk oljebrenner under huven, 6syl på rekke og turbo;DTråd -745TIC hehe :P x740TIC 86 modTråd x245TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.