Gå til innhold

Motorstyreboks

daggy

Anbefalte innlegg

Er det ikke noe slikt den kalles, den mystiske boksen som samler inn, prosseserer data fra motoren og sender styresignaler tilbake? Problemet mitt ter at motoren går harkete, med særdeles dårlig drag og vanskelig tomgang rett etter start. Hadde Galenten (91' 1,8 GLi) på EU samt motorsjekk nå, og etter at gasspjeldpotensiometeret (!!!) ble byttet ut med det fra delebiilen fikk jeg beskjed om at feilen trolig lå i motorkontrollboksen. Dette tror jeg på for det var Mitsubishi i Sarpsborg som gjorde kontrollen. Skal sjekke om det er samme delenummeret som på delebilen, MEN: Hvor sitter denne boksen? Og hvordan ser den ut?

Stamsaas antydet under en sparkeplate på passasjersiden, men der finner jeg ingenting. Er det den hvite boksen som er festet i en messingfarget holder rett under handskerommet? Ble for øvrig advart mot å prøve en boks som ikke var identisk.

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

92 Space Wagon 7s 1,8 + delebil

x-66 Mustang ht 289/C4

2* 91 Galant Gli 2,4/1,8 rip

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper han mener hjernen !

Den sitter der han har forklart, og den skal du kunne se om du tar ut den sparkeplata og muligens den store "hylla" <-- husker ikke hva den heter i farta... som sitter i dashen !

Hjernen er ikke billig !!!

'93 Audi S2 Hybrid ! sZwei

'86 Fiat Uno Turbo I.E "FerrUNO"

'87 Audi 100 quattro - Banerigget Isbil !

[x2] Type 44 quattro avant + sedan

[x]'91 Audi Coupe quattro20v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper han mener hjernen !

Den sitter der han har forklart, og den skal du kunne se om du tar ut den sparkeplata og muligens den store "hylla" <-- husker ikke hva den heter i farta... som sitter i dashen !

Hjernen er ikke billig !!!

Riktig det Vincent sier,

Trenger bare ta vekk panelet på høyre side på passasjer siden.

Hjernen er festet med 2 skruer.

koster 1400,- for en på huggern.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt treg, men jeg tok bort panelet "i nedre hjørnet av forskjermen" (på innsiden. Der dar det en svart plate. Men under panelet rett under hanskerommet fant jeg en boks. Begge platene var festet i 2 skruer. Kan det være denne boksen? Er på størrelse med den minste brunosten, men nesten kubisk. Festet med elokserte "messingskruer".

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

x-66 Mustang ht 289/C4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjernen skal sitte der de andre beskriver. Har sett en metallfarget boks på størrelse med en bilspiller der på min. Går ut i fra at det er "min" hjerne. Den er vel ikke make på din bil som på min da du har en annen modell. Har ikke mulighet for å knipse bilde, så kan vi svare litt lettere... Kanskje den hjerne sitter et annet sted pga annen modell og motor?

EDIT: Boksen du fant passer beskrivelsen på hjernen til Alarmen og s.låsen min.

EL DIABLO Alias Italiano Power

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt treg, men jeg tok bort panelet "i nedre hjørnet av forskjermen" (på innsiden. Der dar det en svart plate. Men under panelet rett under hanskerommet fant jeg en boks. Begge platene var festet i 2 skruer. Kan det være denne boksen? Er på størrelse med den minste brunosten, men nesten kubisk. Festet med elokserte "messingskruer".

Den lille boksen på Staget under hanskerommet er "bare" "omdreiningsteller", dvs en bryter som kutter strøm bla til bensinpumpa hvis motoren ikke går rundt (les hvis kræsj). Styringsboksen sitter innenfor sparkepanelet på høyre side, er en blank boks, ca 20 cm bred, 25 cm høy. i bunn av boksen er det kontakter (3 stk) for ledningene som kommer inn i torpedoveggen fra motoren. (det er to kontakter til for ledninger til instrumentpanelet som sitter over hanskerommet (godt gjemt oppeimellom..)

Enkleste måte å finne den på er å følge ledningene fra motoren.

Jeg vet at på Eclipse sitter boksen midt på, bak midtkonsollen (men har ikke hørt at den skal sitte der på Galant).

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er som jafo sier.. ca 20cm bred, 25lang og 3cm tykk, Er ikke under handskerommet, men i "veggen" på høyre side.. Ikke rett under dekselet, men litt "over" så du må nesten ligge på gulvet og se oppover..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips! Da skal jeg legge meg under der ved en passende anledning. Hmmm guttungen er hos tante i natt, og samboern skal ha jentelag - da passer det jo nå! Så fint!

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

x-66 Mustang ht 289/C4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bingo! Der fant jeg den! Grei å skru ut også, selv om det hadde vært greit å få ei pipe med skralle innpå festemutterene. Litt må en ha å klage over...:-)

Venter til helga med å montere inn i den hjernesyke bruksbilen. Greiere å knote med slikt når en ikke er avhengig at det fungerer neste dag. Det ser likt ut tilikoblingsmessig i alle fall. Lovende! Delebil er å anbefale for de som har plass!

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

x-66 Mustang ht 289/C4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se, det er dette som kalles hjernekirurgi! sombrero

Monterte den i ettermiddag - kan jeg kalle meg hjernekirurg nå da? Fikk besøk og har ikke testet enda....

64 Thunderbird ht 390/C4

99 V70 2,0 propan

x-66 Mustang ht 289/C4

Lenke til kommentar
Del på andre sider