Gå til innhold

Noen turbogiker her??

Ranger emnet


Pegeot 205

Anbefalte innlegg

Hallo

 

Jeg har veldig lyst til å sette på turbo på bilen min(kommende prosjekt 405 mi16).

Jeg vil gjerne at folk kommer med en liste over punkter hva jeg trenger for å turbokonvertere en sugemotor.

Den har ganske lav kompresjon(9.4:1) og tåler org litt over 230hk.

Den er en 1.9l 16v motor på 148hk org.

Jeg har lest mye på nettet men vil gjerne vite hva slags løsninger folk med lite penger har klart..Det er mulig at jeg satser på datasprut fordi jeg da for flere muligheter men som sagt så vil jeg gjerne ha en grei oversikt over hva jeg trenger for å få ut ca 220hk av min org 148hk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et billig alternativ til datasprut er jo smt 5/6 da kobler du deg inn på den orginale hjernen til bilen, og har mulighet til å justere bensin mengde og tenning med et windows basert program... kan vist kjøre et par tillegsdyser også.. koster ca 4500 vist jeg ikke husker feil.. er et firma som heter haugens boost eller noe som er forhandler inorge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du også få tak i grenrør og downpipe.

 

Ic, turbo, dump, slanger, olje slanger, finne noen steder og ta olje til turboen fra, kansje vann også. kansje kraftigere bensin pumpe, og større dyser. spørs jo litt.

- Vw bora 1.9tdi 4motion

X 1991 Audi S4 2.2t

X 2000 Passat

X 1993 Audi S4

X 1995 Audi 80 2.8e Quattro X 1985 Audi Coupe Quattro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

 

Jeg hadde ikke tenkt å begynne med det enda men har nok tenkt til å starte det så snart jeg får nokk penger..

Jeg tenkte faktisk å bruke ic og turbo fra en citroen cx 2.5turbo2.

Jeg vet ikke hvor mye den kan lade men satser på ca 0.7 og evnt bytte turbo senere. Har noen noe erfaring med den??

Grunnen til at jeg vil bruke den er at jeg kan skaffe den billig og er fin som prøvekanin før jeg waster mye penger..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

 

Jeg har veldig lyst til å sette på turbo på bilen min(kommende prosjekt 405 mi16).

Jeg vil gjerne at folk kommer med en liste over punkter hva jeg trenger for å turbokonvertere en sugemotor.

Den har ganske lav kompresjon(9.4:1) og tåler org litt over 230hk.

Den er en 1.9l 16v motor på 148hk org.

Jeg har lest mye på nettet men vil gjerne vite hva slags løsninger folk med lite penger har klart..Det er mulig at jeg satser på datasprut fordi jeg da for flere muligheter men som sagt så vil jeg gjerne ha en grei oversikt over hva jeg trenger for å få ut ca 220hk av min org 148hk...

 

hei!

 

morro å se at det er flere som driver å ettermontere turbo på disse "grommotorene"!

 

har en bx med mi16 motor som jeg holder på å bygge om til turbo.

kjøpt nye JE stempler, disse senker kompresjonsforholdet til 7,9:1

 

http://photobucket.com/albums/y143/frank1982/?action=view&current=Bilde001.jpg

 

http://photobucket.com/albums/y143/frank1982/?action=view&current=motorblokkmedJEstempler.jpg

 

har kostet på meg nye foringer er greit når det først er oppe...

 

fått laget vannskjært rustfri eksosflens i 15mm så nå gjenstår bare å bygge grenrør til turboen... thumpsup

 

har også portet toppen... ble veldig bra!

 

men det du trenger er altså..

 

du sier du har 9,4 i kompresjonsforhold men tviler litt på det stemmer. på min motor er det 10,4.

hvis du planlegger i ettermontere turbo vil de aller fleste annbefale nye stempler og råder. Men alt er ut fra hvor mye du har planer om å få ut av motoren og motorens levetid. Går helt fint å regne ut og dreie av stempeltoppen slik at man får senket kompresjonen. Grunnen til at man ikke kan bruke de orginale er selvfølgelig at de ikke er dimensjonert til å veldig mye mer effekt enn orginalt, for da blir de dyrere å produsere. hvis man ikke senker kompresjonsforholdet vil han ha store problemer med at bensinen vil selvanntenne og man får absolutt en motor man ikke kan kjøre med.. Varmen er også et stort problem ved for stort kompresjonsforhold.

 

en annen ting er å få tak i et datainnsprut som er enkelt å montere, brukervennelig og driftsikkert..

 

ser at det meste er nevnt tidligere...

I`d rather push an Audi then drive a BMW

 

94 S4 STV

88 bx turbo diesel

88 bx GTI 16v turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

 

 

Det er to forsjellige versjoner av mi16 motoren...den med 160 hester ogrinalt og 148 orginalt...

Den ene(160hk)har høyere komprisjon og litt annen lukke og åpningstid på kamdrevet....

Derfor så trodde jeg at en tjukk toppakning kanskje kunne holdt til å få ned komp til ca 8-9:1...

Har ikke veldig go greie på detta men trodde man kunne kjøre på noe trykk hvis man ikke er så kravstor...satser ikke på noe særlig mer enn 220hk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo

 

 

Det er to forsjellige versjoner av mi16 motoren...den med 160 hester ogrinalt og 148 orginalt...

Den ene(160hk)har høyere komprisjon og litt annen lukke og åpningstid på kamdrevet....

Derfor så trodde jeg at en tjukk toppakning kanskje kunne holdt til å få ned komp til ca 8-9:1...

Har ikke veldig go greie på detta men trodde man kunne kjøre på noe trykk hvis man ikke er så kravstor...satser ikke på noe særlig mer enn 220hk...

 

ja det finnes to forskjellige 1,9 16 motorer.

 

en med 10,4 og 158hk

en med 9,7 og 148hk

 

sikker på at det er forskjell på durasjonen på kammen? :confused:

I`d rather push an Audi then drive a BMW

 

94 S4 STV

88 bx turbo diesel

88 bx GTI 16v turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår