Gå til innhold

bremser peugeot 405

Ranger emnet

studentvolda

Anbefalte innlegg

har en 405 gri hvor jeg har problemer med bakbremsene. de driver og henger seg innimellom, dette medfører en voldsom varme som gjør at hele stålfelgen blir varm. har en mistanke om at brekkviren kan være litt slitt, men jeg bruker ikke brekket og det skjer allikavel. noen som har erfaringer med dette? hvor mye kan jeg kjøre med dette? vil noe bli ødelagt? vil hjullager osv ta skade pga varme?

jeg er litt blank på dette. vet at calliperne, skiver og klosser er ca 2 år gamle.

håper noen kan gi meg en forklaring.

er det vanskelig å skifte viren om det er der feilen ligger?

mvh eivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har en 405 gri hvor jeg har problemer med bakbremsene. de driver og henger seg innimellom, dette medfører en voldsom varme som gjør at hele stålfelgen blir varm. har en mistanke om at brekkviren kan være litt slitt, men jeg bruker ikke brekket og det skjer allikavel. noen som har erfaringer med dette? hvor mye kan jeg kjøre med dette? vil noe bli ødelagt? vil hjullager osv ta skade pga varme?

jeg er litt blank på dette. vet at calliperne, skiver og klosser er ca 2 år gamle.

håper noen kan gi meg en forklaring.

er det vanskelig å skifte viren om det er der feilen ligger?

mvh eivind

Flere fra Volda her altså... Sikker på at det er skivebremser på denne? De GRI'ene jeg har vært borti har hatt tromler bak, men du kan jo ha en annen årsmodell kanskje...? Uansett vil hjullager ta skade av høy varme ja, ettersom fettet vil koke og renne ut av lageret.

Ang. brekkwire er dette en smal sak å bytte på de med trommelbremser vertfall, gjøres på en halvtime ca, og wirene koster ca 75,-/stk på Bilextra :)

98 Volvo V40 1,8 aut selges i deler, PM for info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er skivebremser på denne. har lite peil selv. er det fort gjort? krever det verktøy? har ingenting her og jeg skal kjøre til bergen om et par uker, hadde vært greit å fikse det innen den tid. vet du hva det koster å fikse dette på verksted. har du noe verksted i området å anbefale? har brukt peugeot vekstedet ved shell før. går ikke der igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilen blir forresten veldig lite brukt. er dette noe som kan løse seg selv? vil det hjelpe å ta en kjøretur hvor jeg bremser mye eller noe? kan dette ha skjedd siden bilen blir så lite brukt?

Vel, jeg fikk motnert 2 nye calipere på min 405 da jeg kjøpte denne for 5 år siden. Det tok bare 6måneder ca. før venstre caliper begynte å henge ved bruk av håndbrekket. Høyre caliper funker fortsatt like bra.

Det har ikke noe med treghet i stemplet å gjøre, men treghet i selve brekkmekanismen, og svak fjær som skal trekke tilbake vaieren når man slipper opp brekket..

Utrolig nok har jeg nå vært nødt til å kjøpe nytt hjullager som må monteres asap, da det slarker noe sykt i det hjullageret på venstresida hvor den dårlige calipern er. Jeg har slutta å bruke håndbrekket, enklest slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider