Gå til innhold

Volvo 242 1980

Ranger emnet


_Sjakalen

Anbefalte innlegg

Hei hei;)

Ser at jøttli mange legger ut sine prosjekt her, så syns da at det er rimlig at jeg gjør det samme:)

 

Det hele begynte i juni 2002, da jeg så en strøken volvo 242 83 modell kjøre retning Oslo fra Shell'n hvor jeg bor. Dagen etter så en samme Volvo på bilbergingsplassen, da med nedtrykt tak og knuste ruter.. Jeg vart litt forbanna da, så strøken bil, ødelagt. Sjåfør, 80 år gammel mann som 20 minutter etter at jeg så bilen valgte å ta et rundkast. Bilen hadde gått 153 000, bondeblå og strøken, inni og utenpå. Etter diverse samtaler og avtaler får jeg kjøpt bilen i september,men da som vrak. Alt av lister og deler var der, og 14 mars 03 ble bilen ferdig strippet til karosseriet. Kastet speilet innvendig og tanken, alt anna tok jeg vare på.

Jeg hadde nå deler til å bygge opp en 242,men ingen bil.:(

Så letinga begynte. Alle aviser, AutoDB, FINN, alt ble gjennomgått, og i Juni ifjor fant jeg prosjektet.:D Av absolutt alle steder i hele verden fant jeg en 1980 Volvo 242 på Raufoss, hos naboen til søstra mi! doh Dog blitt brukt som russebil, opprinnelig rød,nå rullemalt med hvitt tak, og svart ellers. Bilen hadde gått 324 499, motoren også. (Type b19) med 75 hester? Hvor mange som var igjen i stallen forblir usikkert. Siden jeg ikke var 18 år da skulle min kjære bror kjøre den de 7 mila hjem. Vi kom til Lygna (ca. 4 mil), og bilen begynte å hakke. Jeg kjørte i en 940 bak og lukta. Lukta merklig mistenksomt vann og kos, og brodern kjørte ikke som på oppkjøringa.;) Vi stoppet på Gran, og jeg syns det lukta kjøleveske. Vi kjørte videre til Roa Stasjon, hvor jeg hadde planlagt en ukes ferie for bilen. Vi kommer dit, hører et lite smell og før noen rakk si noe var stasjonsområdet røyklagt. Jeg hadde nå en Volvo 242 Dampmaskin:D Bilen ble da kjørt hjem, og satt til aventing til juli. Da begynte stripping. Fronten var det første som gikk av. Deretter fulgte motoren og girkassa. Motoren er nå fyllmasse i et låvegulv, sammen med girkassa. Noe annet er det vel igrunn IKKE brukbart som. Det beige interiøret ble revet brått og brutalt ut. (men ødela intet). Det ligger nå på loftet i garasjen og venter på bedre tider. Siderutene ble også tatt ut, byttet til slike man kan åpne. August kom, og Skolen begynte. Det er fint vær, og Halvard kjøpte seg 4 liter Duxola malingsfjerner, 2 sparkelskraper, oppvaskhansker og god tålmodighet. :D

Noen her som har sett reaksjonen på lakk? Det går 20 sekunder så bobler det, og bare å skrape av. To bakskjermer, et tak, og generelt litt maling senere var bilen ferdig med det. Jeg var noe svimmel og ør i hue, og det tok tid! LANG tid!

Noe som overrasket meg positivt var rusta. Har to striper i gulvet, litt i den indre kanalen og noe i bagasjerommet. Men har man en Far som er villig, Veng.no og gode venner fungerer alt;) Som sagt hadde jeg nå en bil uten interiør, front og motor og girkasse. Jeg byttet i tillegg bremsekraftforsterkeren til stooore typen. Motorrommet var rødt med et belegg på. Ikke pent, så jeg tok sliperen i hånda og slipte hele motor-rommet, før jeg spraybokslakkerte det svart, og resultatet er ikke så ille. Klarlakk utapå, og jeg er fornøyd. Det ser bra ut;)

 

Nå begynte det innvendige, jeg fjernet det gamle dashbordet, det gamle ledningsnettet og la inn det jeg hadde fra 1983 modellen. Jeg brukte 3 timer på å finne ut at festene til dashbord fra 80 til 81 er 1,5cm froskjellige. jeg knuste en frontrute i forsøket, men fikk bytta. Satte på nye fronten, og skjærte ut hull til lyktene bak.

Turen gikk så til Ringnes, hvor motoren og girkassa ble satt i. Jeg har også byttet begge fjørbeina og styrestaget. På torsdag blir det bytte av bakaksel, og ny,limt frontrute iløpet av neste uke. Bilen skal være ferdig registrert 1 juli,men jeg må jo lakke den. Har noen noen forslag til farge? Har et par planer,men vi får se;)

 

I mellomtiden får jeg svirre rundt i min 1963 modell Renault 8, og vente og glede meg til 1 juli:D

 

Bilder og mer info kommer snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg vil ha en bil som ingen andre har;) Den skar vise seg fram:D Noen forslag til en bil som er noe anonym,men samtidig syns?

Bytta styresnekke igår, endelig slår det ikke i rattet når jeg kjører :s Bakaksel skifte idag, og ny frontrute til uka! :D Så er det interiør som skar innatt:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår