Gå til innhold

EGR systemet.

Ranger emnet


Per-Henrik

Anbefalte innlegg

er en form for eksosrensing, ved å tilføre friskluft (oksygen) til eksosen så vil en del avgasser brenne opp på grunn av den høye temperaturen.

 

er litt kult å hive en spylervæskeslange inn i det røret. så fyller du vann eller frostvæske ned på tanken og en bryter på dash'en.. lokal tåkelegging :D bare pass på å kun bruke det når eksosanlegget er varmt og det må vere varmt lenge etter at du kødder deg viss ikke ruster det opp innenfra sombrero

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGR = Exhaust Gas Recirculation. Ved bestemte forhold slipper EGR-ventilen inn en viss mengde eksos via innsuget for å kjøle ned forbrenningstemperaturen i forbrenningskamrene. På den måten begrenses dannelsen av skadelige hydrokarboner og CO.

Pulsair slipper oksygen inn i eksosen etter forbrenningskammeret, så nær eksosventilen som mulig for at oksygenet skal blandes med så varm eksos som mulig. Da danner ellers skadelige avgasser bl.a. vanndamp.

 

EGR-systemet slipper altså inn gass FØR forbrenningen, noe som kan ha virkning på motoreffekten. Pulsair slipper inn gass ETTER forbrenningen, og har null virkning på motoreffekten.

 

Ingen av delene er verdens mest effektive rensesystem, katalysator er langt mer effektivt. Men det er nå engang de eneste rensesystemene mange (eldre) biler har da. Og vi skal alle puste i den samme lufta, så jeg beholder mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EGR = Exhaust Gas Recirculation. Ved bestemte forhold slipper EGR-ventilen inn en viss mengde eksos via innsuget for å kjøle ned forbrenningstemperaturen i forbrenningskamrene. På den måten begrenses dannelsen av skadelige hydrokarboner og CO.

Pulsair slipper oksygen inn i eksosen etter forbrenningskammeret, så nær eksosventilen som mulig for at oksygenet skal blandes med så varm eksos som mulig. Da danner ellers skadelige avgasser bl.a. vanndamp.

 

EGR-systemet slipper altså inn gass FØR forbrenningen, noe som kan ha virkning på motoreffekten. Pulsair slipper inn gass ETTER forbrenningen, og har null virkning på motoreffekten.

 

Ingen av delene er verdens mest effektive rensesystem, katalysator er langt mer effektivt. Men det er nå engang de eneste rensesystemene mange (eldre) biler har da. Og vi skal alle puste i den samme lufta, så jeg beholder mitt.

 

Yes..var faktisk omtrent det jeg trodde. Men btw, katalysator var faktisk påbudt i usa i 1975. Bare europa og spesielt vi i Norge som var trege med å få innført dette. California var tidligere ute enn resten av usa også, tidlig på 70-tallet. Det innebar dermed også at blybensin var på vei ut allerede den gang.

68' Camaro SS, 10' Audi A4, 97' BMW 520 iAT **4 SALE**

x92' Volvo 960, 79' Buick Park Avenue, 89' Camaro RS, 75' Corvette, 88' 240, 83' Chev Van, 70' Chevelle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egr og pulsair er same shit..

 

Feil, feil, feil, feil.... Det du forklarte ovenfor er så godt som beskrivelsen av pulsair. Egr er et system der eksos slippes tilbake til innsugsmanifolden, slik at gassene i denne forbrennes. En slags "togangsbruk" av de giftige brennbare stoffene som kommer fra bensinforbrenning.

 

240GL: hjelper lite å ha egr-systemet på plass når det er tett da! Jeg har plukket av flere slike og har til gode å se et som ikke er tett. Da blir det liksom ett fett om man plugger det eller lar den gamle driten sitte der og forurense motoren.

76 Volvo 242 DL Jubileum-Rullende prosjekt

87 Volvo 245GLE-Bruksbil

82 MB 280SE W126-Prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil, feil, feil, feil.... Det du forklarte ovenfor er så godt som beskrivelsen av pulsair. Egr er et system der eksos slippes tilbake til innsugsmanifolden, slik at gassene i denne forbrennes. En slags "togangsbruk" av de giftige brennbare stoffene som kommer fra bensinforbrenning.

 

240GL: hjelper lite å ha egr-systemet på plass når det er tett da! Jeg har plukket av flere slike og har til gode å se et som ikke er tett. Da blir det liksom ett fett om man plugger det eller lar den gamle driten sitte der og forurense motoren.

stemmer:)

 

jeg har fjærnet/plugget alle egr-systemer på mine motorer

 

å rørene har enten vært tette eller opprustete.... såe de har vært til liten nytte...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår