Gå til innhold

Hvilken olje er best?

Ranger emnet

bjartmar86

Anbefalte innlegg

Jeg har hvert rundt og hørt med forskjellige forhandlere og spurt hvilken olje som er best til sportsbiler med litt hk. Alle har sef sakt at deres produkt er det beste. hehe. Men jeg skal bytte olje på skylinen min, og lurer på hvem jeg burde velge. Og evt. beste oljefilter.

anbefaler Mobil 1 på det varmeste.., valvoline på 2. plass og shell på 3.

I`d rather push an Audi then drive a BMW

94 S4 STV

88 bx turbo diesel

88 bx GTI 16v turbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hvert rundt og hørt med forskjellige forhandlere og spurt hvilken olje som er best til sportsbiler med litt hk. Alle har sef sakt at deres produkt er det beste. hehe. Men jeg skal bytte olje på skylinen min, og lurer på hvem jeg burde velge. Og evt. beste oljefilter.

Hvilken IS er den beste, og hvilken pizza smaker best ? :-)

Selv holder jeg meg til mobil1, da jeg vet MB anbefaler det (de anbefaler mye annet også), og jeg får den billig.

Det gjør forresten alle andre også. http://www.stjerneservice.no selger mobil1 5-50 for 90,- pr. liter og det er BBillig ! Dagens reklame :-)

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke olje som er den beste er det stor uenighet om, men f.eks Omega er bra, men svindyr for dei beste. Det som dei fleste som har hatt oppe en motor og fem er enige om er at Shell ikkje er å anbefale.

Er dette med shell bare gamle myter, eller gjelder det fortsatt? De måtte betale erstatninger i hytt og pine på 80-tallet etter at masse motorer tok kvelden etter bruk av shell-olje.

-fS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felleskjøpet selger en olje som heter Motorolje SS, kan brukes på turbomotorer også står det på dunken. 215kr sor en 10ltr er jo samme som du må betale for 1 liter av visse andre oljer.

MEN, for hælvette hold deg unna denne oljen på en slik bil. Bør kun brukes på gamle grove biler som ikke har lang tid igjen å leve, om vinteren er den som sirup.

Jeg bruker Castrol helsyntetisk på min 740TiC og 960 3.0 og er fornøyd med den, kjøper kun originale oljefilter og bytter på 7500km på 740 og 15000km på 960. Oljefilter MÅ byttes hver gang du bytter olje, pga att ny olje renser bedre enn gammel og dermed drar dritten ut i motoren igjen.

Shell olje forbinder jeg med spillolje, vet ikke hvorfor men liker den bare ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs utelukkende på kjøremønsteret ditt. Kjører du mye på bane ville jeg helt klart kjørt på Motul olje. Bedre olje, til en fornuftig pris vel å merke, finnes ikke.

Kjører du mest gate vill jeg helt kjørt Mobil1 5w50 sommertid. Denne bruker jeg på min Integra som en kombo bane/gate olje på sommerstid. Denne olja har bra livslengde, bra kaldstart egenskaper, og bra stabilitet under ekstreme forhold. Beste alround olja jeg vet om.

Vinterstid kjører jeg på Mobil1 0w40. Eneste olja som bilen min ikke har begynt å sluke vilt etter noen tusen km pga den har blitt brutt ned fort. Og det blir den når du varver 9k :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er viktig å tenke på viss du kjører en del på høye turtall er at ikkje alle oljer klarer å holde på en sterk oljefilm når stempelhastigheten og turtallet blir for høgt. Om det ikkje er kvar dag eg drar motoren over 7000 kommer eg til å fylle racingolje som er bygd for høye turtall. Spesielt dei ov dere som kjører på opp mot 9000 bør tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

detta er litt som å diskutere hvilke nøtteknekkere som åpner nøtter best..... :rolleyes: men de alle får åpnet den på en eller annen måte, så de virker da....

1. hør med bilselger om hva håndboka anbefaler til normal kjøring.

2. hør med bilselger om hva de bruker på hard kjøring, som for eks. hva bilprodusenten brukte av motorolje i rallysirkuset/touringcar o.l... det burdte da holde....

Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider