Gå til innhold

Risting/rare lyder ved våt vei?

Ranger emnet

safoll

Anbefalte innlegg

Opplever at når veien er våt eller sørpete, og jeg kjører oppi en vanndam eller oppi litt sørpe på veien, så begynner det å bråke noe forferdelig baki hjulene. Tar jeg tak i selve håndbrekket, kjenner jeg at det rister noe forferdelig i selve brekket. Tråkker jeg inn clutchen, og ruser bilen under fart, så kjenner jeg ristingen bedre etter hvert som jeg ruser den. Lyden er ca. det samme som når man kjører med frieksos. Lyden og ristingen forsvinner etter ca. 1 minutt, hvis jeg ikke har kjørt oppi en ny vanndam eller lignende.

Noen som har forslag til hva som skjer? Prøvde å lage en tråd om dette for ca. et halvt år siden, men fikk ikke noen fornuftige svar..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
kjøre du s2 som i signaturen?

I såfall, er det vel skiver bak..

hmmmmmmmmm........... Kan jo være hjullagrene dine??

Stemmer at det er S2 ja, skiver bak.

Men kan symptomer på at hjullagrene begynner å bli ødelagt, være at det begynner å riste og bråke kun ved våt og/eller sørpete vei? Burde ikke symptomene vært der hele tiden, uansett veiforhold?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hjullagrene er ferdig er det som regel en sterk brummelyd inni bilen som følger farten på bilen (hjula).

Du har helt rett i det, men som jeg sier lenger opp; Er hjullagrene ferdig, så skal det vel riste/lage lyder hele tiden, og ikke bare når det er våt vei?

F. eks, setter jeg bilen i fri, og ruser bilen mens bilen triller, så følger lydene turtallet på en måte. Ruser jeg bilen opp i 4000 rpm, så bråker det mye. Ruser jeg den opp i 2000 rpm, så bråker det bare litt. Akkurat som om lydene følger turtallsregisteret, kjennes ut som det er eksosanlegget som bråker/rister rett under bilen, men kan ikke få det til å stemme at det kun skal bråke når det er vått på veien, og jeg kjører oppi en vanndam. well

Lenke til kommentar
Del på andre sider