Gå til innhold

1 vs 2 ellement

Ranger emnet

nlight

Anbefalte innlegg

Hvis 2x12" spiller 130db .. Vil 1x12" spille 130db med likt tilført effekt?

Ja, i teorien...

Som kjent øker man 3 dB med dobling av effekt.

Og to elementer skal spille 3 dB høyere enn ett.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ohm lastingen til forsterkeren er den samme ved 1 og 2 ellementer.. helt teoretisk dette.. har grangla med flere om dette.. Vil ha et "fasit" svar :)

samme belastning ved en og to elementer?! spørs jo såklart helt hvordan du kobler det da, men skal du ha samme belastning med to elementer som med ett, må begge ha dobbel spole så du kan koble både i serie og parallell..!

Uansett, min teori er at to elementer vil flytte mer luft en ett, altså mer bass.

men om du kjører tilsvarende effekt på et element vil du få mer presis og penere lyd.. Om det blir samme dB vet jeg imidlertid ikke, så da er vi like langt.. drunk

Saab 9000 airflow - 80's style

- Why drive a car, when you can pilote a SAAB?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samme belastning ved en og to elementer?! spørs jo såklart helt hvordan du kobler det da, men skal du ha samme belastning med to elementer som med ett, må begge ha dobbel spole så du kan koble både i serie og parallell..!

Uansett, min teori er at to elementer vil flytte mer luft en ett, altså mer bass.

men om du kjører tilsvarende effekt på et element vil du få mer presis og penere lyd.. Om det blir samme dB vet jeg imidlertid ikke, så da er vi like langt.. drunk

Nå tenker vi jo mest teoretisk...

Altså:

La oss si at at element som får 500 W ved 4 Ohm spiller 130 dB.

Om man da kobler på et element til (likt), og de to fortsatt får totalt 500 W i 4 Ohm, vil de også spille 130 dB.

Om man i tillegg øker effekten til 1000 W vil dette spille 133 dB.

Men:

To elementer vil uansett spille høyere enn ett om begge alternativer blir utbyttet maksimalt.

Ja, siden to vil flytte mer luft enn ett...

Dette gjelder altså BARE om det er helt like elementer!

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye rare svar gitt.

To elementer i paralell gir en teoretisk effektivitets økining på 6 dB. 3 dB akustisk effektivitet på basis av dobling av membranareal og 3 dB grunnet halvering av impedanse. To elementer i serie vil få en økning lik 0 dB. Dette grunnet en økning på 3dB grunnet dobling av membranareal blir kansellert av en reduksjon på -3dB grunnet dobling av impedanse.

Husk også at dette nødvendigvis ikke er gjeldende for alle typer kabinetter. Compound/isobarik løsninger har ingen effektivitetsøkning i det hele tatt ved paralellkobling. Ved seriekobling ender du opp med en reduksjon av følsomhet på -3 dB.

Det er også viktig å ta med at membranvandring bil redusert til det halve ved å benytte to elementer i stedet for ett. Det betyr en teoretisk dobling av mekanisk og termisk effektålighet.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som klarer tenkte som meg.. hehe :)

Det jeg tenkte var:

Oppsett 1:

2x 8ohm`s ellementer i paralell drevet av 1x500w @ 4ohm

Oppsett 2:

1x 4ohm ellement drevet av 1x500w @ 4ohm

Men det blir vel som MR.SQ skrev.. dobbling av membranareal = +3db

I like my women like i like my scotch.. 12 years old and mixed up with coke

-03 Mazda 6

x93 Mazda 323 GT-R

x91 Mazda 323 GTX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle som klarer tenkte som meg.. hehe :)

Det jeg tenkte var:

Oppsett 1:

2x 8ohm`s ellementer i paralell drevet av 1x500w @ 4ohm

Oppsett 2:

1x 4ohm ellement drevet av 1x500w @ 4ohm

Men det blir vel som MR.SQ skrev.. dobbling av membranareal = +3db

I så fall er det noe jeg har misforstått...

Jeg mener de to vil spille like høyt ettersom tilført effekt nå deles på to elementer.

Hvert element vil da spille 3 dB lavere enn utgangspunktet.

Når disse da legges sammen blir det 3 dB høyere, og du er tilbake til utgangspunktet.

Altså 0 dB - 3 dB + 3 dB = 0 dB.

Dobling av membranareal hjelper vel ikke en dritt når membranene bare beveger seg halvparten så mye??

Bortsett fra at det øker effekttåligheten da selvfølgelig, men det var ikke noe poeng her.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BeemerZ1:

Jeg er ihvertfall enig med deg.

Hvis man tilfører 2stk. elementer 250W hver, så vil de spille 3dB lavere enn om de hadde fått 500W. Altså vil de to elementene (med 250W hver) spille like høyt som ett element som får 500W.

Det er jo effekten (og ingenting annet) (Edit: og da mener jeg såklart den effekten som elementet utstråler) som bestemmer lydtrykket. Lydtrykk er vel definert som effekt pr. areal (mW/cm² f.eks.).

Og hvis vi regner med at disse høyttalerne er 5% effektive (som antakeligvis ikke er langt fra sannheten) så får vi 25W med lyd når vi har ett element som får tilført 500W.

Og hvis vi derimot tilfører 2stk. elementer den samme effekten (altså 250W hver) så vil hvert element utstråle en effekt på 12,5W. Summen av elementene blir, nettopp, 25W.

Bevis gjerne at jeg har feil. Men inntil det motsatte er bevist så er jeg sikker på at jeg har rett. ;)

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall er det noe jeg har misforstått...

Jeg mener de to vil spille like høyt ettersom tilført effekt nå deles på to elementer.

Hvert element vil da spille 3 dB lavere enn utgangspunktet.

Når disse da legges sammen blir det 3 dB høyere, og du er tilbake til utgangspunktet.

Altså 0 dB - 3 dB + 3 dB = 0 dB.

Dobling av membranareal hjelper vel ikke en dritt når membranene bare beveger seg halvparten så mye??

Bortsett fra at det øker effekttåligheten da selvfølgelig, men det var ikke noe poeng her.

Mvh

Stian

Skjønner ikke helt hvordan du får det til at elementene vil spille -3 dB. Ved å paralellkoble elementer oppnår man en øket følsomhet på 3dB i forhold til et singel element. Øket følsomhet betyr øket nivå.

Husk at forsterkeren ser på lasten, du kan derfor ikke bruke den vanlige bilstereotermen at du deler effekten på antall elementer. Forsterkeren kan ikke telle elementer. Forsterkeren ser en last og utleverer etter det, er ikke slik at effekten pluttselig begynner å fordele seg på elementene. Du må se på en kobling høyttalere på samme måte som man ser én stk høyttaler.

Edit: for referanse kan dere lese The loudspeaker Design Cookbook som er skrevet av en av verdens fremste høyttalerdesignere Vance Dickason.

mvh

Glenn

Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsterkeren "ser" ikke en dritt, den bare prøver å levere spenning etter beste evne. Strømmen (og effekten) blir jo deretter, og dette er jo avhengig av lastimpedansen.

Hvis et element får tilført 500W er det jo uvesentlig om impedansen er 1ohm eller 8ohm.

snow junkie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt hvordan du får det til at elementene vil spille -3 dB. Ved å paralellkoble elementer oppnår man en øket følsomhet på 3dB i forhold til et singel element. Øket følsomhet betyr øket nivå.

Husk at forsterkeren ser på lasten, du kan derfor ikke bruke den vanlige bilstereotermen at du deler effekten på antall elementer. Forsterkeren kan ikke telle elementer. Forsterkeren ser en last og utleverer etter det, er ikke slik at effekten pluttselig begynner å fordele seg på elementene. Du må se på en kobling høyttalere på samme måte som man ser én stk høyttaler.

Edit: for referanse kan dere lese The loudspeaker Design Cookbook som er skrevet av en av verdens fremste høyttalerdesignere Vance Dickason.

mvh

Glenn

Selvgølgelig!

Da ble det hele litt klarere for min del i hvert fall :)

Mvh

Stian

Mvh Stian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig jeg har oversett noen detaljer her men det er vel kanskje på sin plass med en definasjon av "følsomhet"!?

Følsomhet= spenningsfølsomhet.

Ergo, 2 elementer i paralell spiller 6 db høyere enn ett pga. dobling av membranareal og halvering av impedans.

Men for at forsterkeren skal kunne levere samme spenning i halv impedanse må den avgi dobbel effekt.

Så med samme antall watt til rådighet vil 2 elementer bare spille 3 db høyere.

Det er per i dag 2 målemetoder for hvor høyt en høyttaler spiller; 1 watt målt på 1 meters avstand og 2,83Volt på 1 meters avstand.

Det er viktig å ikke blande disse 2 målemetodene da en 2 ohms høyttaler vil trekke 4 ganger så mye effekt som en 8 ohms høyttaler.

(forøvrig er 2,83 volt i 8 ohm det samme som 1 watt)

Før i tiden var det mer vanlig å snakke om driftseffekt som var en målemetode som anga hvor stor effekt (watt) som måtte til for å spille 96db i en meters avstand.

Håper dette var litt oppklarende.

Mvh

Dag Johansen

"Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en 15" på 200w å kjører innpå 400w og spiller f.eks 110dB. For at det skal spille 113dB må man kjøre inn 800w, og for at det skal spille 116dB må man kjøre innpå det dobbelte av 800w som igjen er 1600w, og videre oppover. Ganske enkelt:) Tallene her har ingen betydning, det er bare for å ta noen tall til forklaring. Mvh Tommen

Vw Golf '86 Rat Look 16vT - prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider