AC^ Skrevet April 13, 2005 Rapporter Share Skrevet April 13, 2005 Jeg har en 740 Turbo, 1986 som jeg skal bygge ei basskasse i... I den forbindelse lurer jeg på hvilken vei skal jeg plassere elementene mine? Det er 2x12". Jeg har et problem og det er at bensintanken ligger så høyt at det bare er 20cm klaring i høyderetning når en kommer helt inn til seteryggen.. Er det da mest gunstig å legga elementa oppover mot hattehylla eller rett bakover, mot bagasjelokket? Hvor skal jeg sette bassrefleksrøra? Er det 22mm MDT plater som er mest brukt? Hva er best å bruke? Håper på mange svar! =) Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet April 14, 2005 Rapporter Share Skrevet April 14, 2005 AC^ skrev: Jeg har en 740 Turbo, 1986 som jeg skal bygge ei basskasse i...I den forbindelse lurer jeg på hvilken vei skal jeg plassere elementene mine? Det er 2x12". Jeg har et problem og det er at bensintanken ligger så høyt at det bare er 20cm klaring i høyderetning når en kommer helt inn til seteryggen.. Er det da mest gunstig å legga elementa oppover mot hattehylla eller rett bakover, mot bagasjelokket? Hvor skal jeg sette bassrefleksrøra? Er det 22mm MDT plater som er mest brukt? Hva er best å bruke? Håper på mange svar! =) Denne probematikken har vært opp mange ganger her på forumet. En kort oppsummering: Det beste er om du får både elementer og refleksrør opp i hattehylla. En ikke-aktuell løsning er refleksrør opp i hattehylla og elementene bakover mot luka. 22mm MDF er godt nok. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet April 14, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 14, 2005 Stemmer... Men da må jeg altså bygge kassa som en "L" da, sett i snitt? At jeg legger elementa og røra opp mot hattehylla, med refleksrøra mellom elementa i kassa da eller? Jeg må jo også bygge kassa skrå der hvor det er 20 cm klaring? Det beste er vel også å ha kassa skråbygd bakover mot bakluka? Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auditq Skrevet April 14, 2005 Rapporter Share Skrevet April 14, 2005 Jeg ville satt elementene bakover med bassreflex på toppen av kassa og skåret hull i hatthylla for å fått trykket inn i bilen :) Og ja; 22 mdf er bra nokk :) Siter 99' Audi A8 4.2 Quattro http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153036 85' Mærche X-96' Audi A4TQ, X-95' Audi A4TQ, X-84' Audi 80cl http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=118129 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 auditq skrev: Jeg ville satt elementene bakover med bassreflex på toppen av kassa og skåret hull i hatthylla for å fått trykket inn i bilen :)Og ja; 22 mdf er bra nokk :) Er du full eller? Dette er det verste scenarioet innen bilstereo. "basstrykket" som du snakker om er kun interessant i samspill med selve elementet! I beste fall vil du få til dyp rumling, men musikk vil det ikke spille. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 Dag-Johansen skrev: Er du full eller?Dette er det verste scenarioet innen bilstereo. "basstrykket" som du snakker om er kun interessant i samspill med selve elementet! I beste fall vil du få til dyp rumling, men musikk vil det ikke spille. Mvh Dag Johansen Alltid like diplomatisk du Dag he he he. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 Mr. SQ skrev: Alltid like diplomatisk du Dag he he he. mvh Glenn Det var jo humoristisk ment da. :) Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
AC^ Skrevet April 15, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 auditq skrev: Jeg ville satt elementene bakover med bassreflex på toppen av kassa og skåret hull i hatthylla for å fått trykket inn i bilen :)Og ja; 22 mdf er bra nokk :) Det er dette jeg også har hørt... Men jeg har fint lite peil når det kommer til elektro... Men eneste mulighet jeg har, det er å legga elementa opp mot hattehylla eller bakover, så jeg er veldig usikker her! Siter Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986 Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jalla Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 Hvorfor ikke legge elementa opp mot hattehylla og lage lukka kasse. Enklere, tar mindre plass og vil spille bedre. (Pussig at hverken Dag eller Glenn har nevnt det med lukka kontra porta kasse, hehe :D) Siter Ut på tur - signatur... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dag-Johansen Skrevet April 16, 2005 Rapporter Share Skrevet April 16, 2005 jalla skrev: Hvorfor ikke legge elementa opp mot hattehylla og lage lukka kasse.Enklere, tar mindre plass og vil spille bedre. (Pussig at hverken Dag eller Glenn har nevnt det med lukka kontra porta kasse, hehe :D) Noe må folk få bestemme selv! :) Dessuten er det ikke alle basselementer som er egnet for lukket kasse. Mvh Dag Johansen Siter "Gimme the hammer... Naaaw not that one, the freakin' big one- I'll MAKE it fit!" Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mr. SQ Skrevet April 16, 2005 Rapporter Share Skrevet April 16, 2005 Dag-Johansen skrev: Dessuten er det ikke alle basselementer som er egnet for lukket kasse. Mvh Dag Johansen Det er dog svært få, særlig når dem skal brukes i bil. mvh Glenn Siter Mine uttalelser er basert på den erfaring som er opparbeidet gjennom flere år. Subjektive opplevelser vil selvsagt influere. Jeg tilstreber en ærlig og balansert fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auditq Skrevet April 16, 2005 Rapporter Share Skrevet April 16, 2005 Dag-Johansen skrev: Er du full eller?Dette er det verste scenarioet innen bilstereo. "basstrykket" som du snakker om er kun interessant i samspill med selve elementet! I beste fall vil du få til dyp rumling, men musikk vil det ikke spille. Mvh Dag Johansen Skall ikke ha bassreflex-røret ut hatthylla! det jeg mente var at han skulle ha røret oppå kassa og hull i hatthylla!han må jo enten ha subbene bakover og oppover ellers spiller han jo rett inn i tanken!? Og det blir det ikke akkurat god lyd av! :rolleyes: Siter 99' Audi A8 4.2 Quattro http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153036 85' Mærche X-96' Audi A4TQ, X-95' Audi A4TQ, X-84' Audi 80cl http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=118129 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mogwai Skrevet April 16, 2005 Rapporter Share Skrevet April 16, 2005 mange som bygger doble 10" eller 12" i 740 setter elementene fremover mot seteryggen og lager porter som blir stående akkurat bak det nedfellbare armlenet. Svært mange som har problemet med å spille for kråkene i 740 hvis de setter elementene bakover - i alle fall om kassa går "akkurat inn" under hattehylla... jeg tenkte jeg skulle prøve meg litt frem med doble tiere nå, finne ut hva som spiller best av fremover - bakover - eller oppover... Siter Vinner av MTV SELECTED 2008 !!! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
auditq Skrevet April 16, 2005 Rapporter Share Skrevet April 16, 2005 AC^ skrev: Jeg har et problem og det er at bensintanken ligger så høyt at det bare er 20cm klaring i høyderetning når en kommer helt inn til seteryggen..Forsto det sånn at subbene kom till å spille rett i tanken jeg!?Noen som har et bilde av bagasjerommet? Siter 99' Audi A8 4.2 Quattro http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153036 85' Mærche X-96' Audi A4TQ, X-95' Audi A4TQ, X-84' Audi 80cl http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=118129 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ErikJ Skrevet April 16, 2005 Rapporter Share Skrevet April 16, 2005 Vel 740 er vel ikke noe problem få bra lyd i ? De kompissene min som har best lyd har 740, de har lukket kasse i bagasjerom + høytallere i bilen. Sluttresultatet de har er fasitsvaret om hvordan det bør være her i gjengen vertfall. altså hvordan lyden er. Edit : Broderen har også 740, han har ikke god lyd,han har bare en 12" med alfor stor port baki, altså ikke opp i hattehyllen. Det fungerer vertfall dårlig,prøv lukket kasse du, kan jo bygge en kasse som står i "hakket" i bagasjerommet, som bygges litt ut så du får elementet inn i kassen før hakket i kassa, vanskelig skjønner hva jeg mener her,ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg