Gå til innhold

nye felger=nye hjulbolter?

Ranger emnet

golfrider

Anbefalte innlegg

Jeg har fått nye felger.

Det jeg lurer på er om jeg trenger nye bolter?

Vet ikke helt hvordan jeg finner ut om jeg trenger nye bolter.. Kan jeg sette boltene i de gamle felgene og måle det som stikker ut på baksiden for så å sammenligne ved hjelp av lik metode på de nye?

De gamle felgene er vanlige orginal stålfelger ET 38 og de nye er alufelger ET 25.

Sind sie frei heute Abend?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt sett:

Stålfelger skal ha bolter/muttere uten koning.

Alu felger skal ha bolter/muttere med koning.

Impresset har ingenting å si på boltene/mutterene nei.

Metoden til trådstarter for å måle om boltene passer er helt grei, men sjekk om de er konet eller ikke.

Husk på at bolten skal gjennom bremseskiven og spindelen.

I vinter kjørte jeg med bolter uten koning på alu felger, det gikk forsåvidt greit, men det anbefales ikke. Da bør du sjekke/stramme boltene/mutterene ofte for å være sikker på at dem ikke detter av. Dem kan også skade alu felgen. Jeg hadde på noen gamle ikke fullt så pene felger så det gjorde ikke meg noe.

2006 Ford Mondeo 2.0 TDCI 130HK FMBA Automat

2000 VW Golf MK3.5 1.6 101HK AFT Cabriolet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dei boltane som står på vinterfelga mine (nettop kjøpt bilen av forhandlar), dei var kona, sjølv om det var stålfelger.

Bør eg bytte dei?

Kall meg gjerne en krakk, men de aller aller fleste felger skal vel ha koning på mutterne/boltene? Om det er stål eller alu spiller egentlig ingen rolle i den forbindelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At bolter på stålfelger ikke skal ha kon er feil..

Jeg har kon på både alufelgene mine og på stålcrappet. men det er forskjellig kon. det kan man kjenne med fingeren i hullet og man kan se det.. det beste er å teste en av boltene i hullet på felgen først, og sjekke om den går ordentlig nedpå.

Current: '02 VW Golf TDI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ofte rund kon på stålfelg og rett kon på alufelg. Noen alufelger har også rund kon.

Boltene skal stikke mellom 17mm og 21mm ut fra godset på en alufelg.

Finnes sikkert unntak, men er som regel sånn. :)

http://www.bilprodukter.no

- Nissan Skyline

- Nissan 200sx *solgt*

- Bmw E36 318is Coupè *solgt*

- Mitsubishi Lancer Evo III GSR *solgt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider