Gå til innhold

Glassfiber støping

Ranger emnet

Cavallino

Anbefalte innlegg

Lurer på om det er noen her som har erfaring med å støpe glassfiber. Jeg skal bare ha en plate som er helt flat, ca 20 cm bred og 70 lang. Denne skal erstatte en aluplate på 4mm som jeg bruker i dag. Jeg lurer på om det er greit å støpe en slik plate selv? Evt. om det er steder der man kan få kjøpt glassfiberplater og skjøre ut i de målene man skal ha... Takker hvis det er noen som har svar.

(Platen skal ikke brukes til bilstereo, men den må være sterk og tåle vekten av en person uten å knekke!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk kryssfinèr eller MDF til det!

Siden den skal være flat så er det vel ikke nødt til å være glassfiber, vel?

(Platen skal ikke brukes til bilstereo, men den må være sterk og tåle vekten av en person uten å knekke!)

I de dimensjonene så er det jo helt klart en fordel med glassfiber, det tåler vel en god del mer.. men glassfiber er sterkest når det er buet, dvs. en flat plate som du ønsker er ikke like sterk som en som er formet...

nå vet ikke jeg hvilken tykkelse og til hvilket formål du skal ha den til.. men jeg vil si at den bør være av god tykkelse når den skal være helt flat..

Jeg har aldri jobbet med glassfiber, men har lest en del om det.. siden jeg selv planlegger et stereoprosjekt... så vennligst correct if I'm wrong :P

hvis det er veldig nøye med at den er helt 100% flat som en sponplate, så kan det kanskje være vanskelig å lage selv.. men hvis det ikke er så altfor ille hvis den er litt "shabby" så kan du vel bare ta en sponplate som grunnlag, dekke denne med plast eller lignende.. slik at når du legger glassfiber oppå dette så blir iallefall en av sidene rimelig perfekte..

Er ikke så sikker på dette med glassfiber siden jeg selv aldri har jobbet med stoffet, så igjen, vennligst correct me if I'm wrong :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du vil støpe deg en glassfiberplate med knallfinish, bruker du en glassplate til å støpe på, som du vokser og legger polyester og strie på:) da blir det strøkent:) å det fester seg ikke så godt til glass, du kan faktisk bruke bilvoks hvis du ikke har annet, men voksen skal bare legges på ikke tørkes av:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I de dimensjonene så er det jo helt klart en fordel med glassfiber, det tåler vel en god del mer.. men glassfiber er sterkest når det er buet, dvs. en flat plate som du ønsker er ikke like sterk som en som er formet...

nå vet ikke jeg hvilken tykkelse og til hvilket formål du skal ha den til.. men jeg vil si at den bør være av god tykkelse når den skal være helt flat..

Jeg har aldri jobbet med glassfiber, men har lest en del om det.. siden jeg selv planlegger et stereoprosjekt... så vennligst correct if I'm wrong :P

hvis det er veldig nøye med at den er helt 100% flat som en sponplate, så kan det kanskje være vanskelig å lage selv.. men hvis det ikke er så altfor ille hvis den er litt "shabby" så kan du vel bare ta en sponplate som grunnlag, dekke denne med plast eller lignende.. slik at når du legger glassfiber oppå dette så blir iallefall en av sidene rimelig perfekte..

Er ikke så sikker på dette med glassfiber siden jeg selv aldri har jobbet med stoffet, så igjen, vennligst correct me if I'm wrong :P

Er ikke vanskelig å lage en flat plate i glassfiber, men helt unødvendig!

20 x 70 cm er ikke så stort, så MDF skulle være mer enn solid nok i rett tykkelse.

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg skal bruke platen til. Aluplaten holder, den bøyer seg litt, men en evt. glassfiberplate må ikke knekke. Aluplaten blir for tung, derfor vil jeg prøve med glassfiber. Vet ikke hvor tykk den må være heller. Den må være 100% rett under, ikke buet!

Det beste hadde jo vært å kjøpt en ferdig plate og bare skåret den ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er hva jeg skal bruke platen til. Aluplaten holder, den bøyer seg litt, men en evt. glassfiberplate må ikke knekke. Aluplaten blir for tung, derfor vil jeg prøve med glassfiber. Vet ikke hvor tykk den må være heller. Den må være 100% rett under, ikke buet!

Det beste hadde jo vært å kjøpt en ferdig plate og bare skåret den ut!

Kan være enig i at tre ikke var så god ide da...

Får lage til noe i karbonfiber da vel ;)

Det tåler mye i tillegg til at det er svært lett!

Hvorfor det nicket egentlig?

Vært der? I så fall hvor?

Mvh

Stian

Mvh Stian

Mål for 2008: Passere 15? dB i Street C... Oppnådd: 152,5 dB.

Deler til Golf 3 selges: Nytt panser, originale hovedlykter og lysbryter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karbon er jo ganske mye dyrere en glassfiber!

Går helt bra å lage dette selv vist du har litt erfaring med glassfiber, men det må bli ca. 1 cm. for at det skall bli holdbart :)

99' Audi A8 4.2 Quattro http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153036

85' Mærche

X-96' Audi A4TQ, X-95' Audi A4TQ, X-84' Audi 80cl

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=118129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke da bare å tape skien med plast eller plastfolie, og deretter støpe rett på skien, og bygge opp i den tykkelsen du ønsker. Kan jo event legge ett par tynne striper med divyncell eller tilsvarende for å få ekstra stivhet uten å bygge spes mye tykkere.

Kan jo også støpe med kevlar og expoxy, litt dyrere, men er jo ikke så mye som skal støpes. Kevlar har noe mer elastiske egenskaper enn glassfiber, samt at det er sterkere og tåler mer bøyning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jo også støpe med kevlar og expoxy, litt dyrere, men er jo ikke så mye som skal støpes. Kevlar har noe mer elastiske egenskaper enn glassfiber, samt at det er sterkere og tåler mer bøyning.

kan du veie den aluminiumsplaten din, Cavallino?

så kan jeg se om jeg finner ut noe på jobben i noen tabeller, hvor mange lag karbon som trengs for og erstatte den plata ?

1cm hørtes "overkill" ut da, fester jo maskingevær i 3 cm laminat på jobben hehe :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1cm hørtes "overkill" ut da, fester jo maskingevær i 3 cm laminat på jobben hehe :D

etter å ha lest målene på plata som den skall erstatte så er jeg enig med deg i st det ble VELDIG overkill :)

Leste tydligvis ikke bra nokk før jeg svarte sist, 5mm er sikkert bra nokk :D

99' Audi A8 4.2 Quattro http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=153036

85' Mærche

X-96' Audi A4TQ, X-95' Audi A4TQ, X-84' Audi 80cl

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=118129

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 years later...

I need help in Bergen with fiberglass repair. I will pay someone well to repair an exhibit in a museum there that the clear gelcoat is delaminating from. The piece needs to be wet sanded and the gelcoat reapplied. Please help if you are able to work with fiberglass (glassfiber). Contact me at mich.sinclair@gmail.com, I only speak English. Thanks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider