Gå til innhold

Erfaringer med B230ET motor fra 87/88

Ranger emnet


TIversen

Anbefalte innlegg

Hvordan er denne motoren (B230ET) når det gjelder holdbarhet ved trimming og kjøring generelt (litt hardkjøring)? Har hørt at mange mener den er helt fin å trimme og tåler 250 hk uten problemer. Andre sier den må holdes orginal ellers vil alt ryke og stempler blir stående ut av blokka. Er denne helt grei hvis man bare skal chippe og justere litt turbotrykk, eller burde man gå får en eldre/nyere B23ET/B230FT motor?

 

Poster i 240 forumet for her leser de fleste uansett :)

 

Mvh

Tommy

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min gamle - råde gjennom blokka... men mistenker sterkt MYE tenningsbank fra forrige eier... selv om at jeg ikke får det helt til å stemme i og med at stempler var uten synlige groper i toppen... men jeg kjørte rundt med ca 1 bar uten noe hørbar tenningsbank i alle fall... folk har jo burnet rundt med disse motorene på 1.2 bar over lenger tid før, men er vel kanskje enkelte mandagsblokker som er de alle verste å gå til helvete.

 

kjøp motoren, kjør til evt. råden kommer, stikk til sverige og kjøp 940 blokk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte 0.9 trykk på min, med chip. tok 3 timer så hadde jeg blåst toppakningen og hull i 2 steempel. Hadde heller ikke hørbar tenningsbank... men litt må det nok ha vart...

B230ET er ikke en god trimme blokk.... Men moderat og uten tenningsbank helt grei.... Klart legger du en drøss med penger på bordet og modder det meste så virker den sikkert til en del hk. men billigere alt finnes vel...

Race, kjør forbi da vel.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte 0.9 trykk på min, med chip. tok 3 timer så hadde jeg blåst toppakningen og hull i 2 steempel. Hadde heller ikke hørbar tenningsbank... men litt må det nok ha vart...

B230ET er ikke en god trimme blokk.... Men moderat og uten tenningsbank helt grei.... Klart legger du en drøss med penger på bordet og modder det meste så virker den sikkert til en del hk. men billigere alt finnes vel...

 

Det der hadde skjedd med SPM råder eller hva som helst. Den aller viktigste komponenten på en turbomotor er motorstyringa!"!!

 

Du kan kjøpe råder, stempler, veiv og blokk til billioner av kroner, og kjøre det istykker på en kveld hvis du ikke har ordentlig programmert ECU.

 

En B230ET med de "tynne" rådene og "lille" veiva burde fint klare 250hk så lenge det er snakk om moderate turtall og benkkjørt map.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel verdt +/- 10.000.

Hadde en som var moderat trimmet, chip, kn, 3" og 0,9-1bar, holdt 2års hardkjøring.

Solgte den videre, og fikk heller ingen klager fra kjøper.

 

Pass på å unggå tenningsbank, og skift olje ofte, så går det bra.

Hørtes bra ut :)

Passer bra på motoren når jeg først har den i bilen. Men hvor ofte burde man skifte olje på turbo motor? har hørt mye forskjellig. 5000. 10.000. 20.000 og faktisk 2500. Hva bruker dere egentlig og gjøre?

 

Mvh

Tommy

- Volvo 740 TIC, 87 mod.

- Volvo 740 TIC, 89 mod. Kun gått 117.000km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel verdt +/- 10.000.

Hadde en som var moderat trimmet, chip, kn, 3" og 0,9-1bar, holdt 2års hardkjøring.

Solgte den videre, og fikk heller ingen klager fra kjøper.

 

Pass på å unggå tenningsbank, og skift olje ofte, så går det bra.

 

der har du receptet.ikke lad over 1bar.da går rådene!!!!!

og kjøp en wg klokke som er stiv og fin som er stabil på trykket!

og blokka til et er fin som gull den,men rådene er søppel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår