Turbo SlayeR Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 Sliter med å få start på min b230F motor som jeg satte i 240`n. Motoren går rundt, det er gnist på pluggene, bensin får den og alt virker som det skal. men starter gjør den ikke. Får bare tilbakeslag og ettertenning:( Justerte først tenning så den sto rett i forhold til veiv, hvor stempla stod, kam og fordeler...men fikk ikke no liv. Så har prøvd alle spora på fordeleren, men ikke no resultat. Lurer litt på om feile kan ligge i ledningsnettet siden dette blei røska ut av en kamerat av meg når jeg var inne og spiste middag doh ...bytta ut motor da se. Så lurer litt på om jeg kanskje mangler en ledning på coilen eller at jeg har satt en annen ledning feil eller no. Hadde vært fint om noen hadde bilder av en tilsvarende motor eller et koblingsskjema (har vært på volvo men de hadde ikke no). Eller hvis du kommer på noe annet som kan være feil. Det jeg er 100% sikker på er: -det er gnist på pluggene. -den får bensin -pluggledninger står riktig -pluggene er ok -fordeler, lokk og rotor er ok... Håper noen kan gi meg noen svar, begynner å bli lei av å være uten bil... Siter `09 Ford Mondeo Titanium S (venter utålmodig på den nye bilen :) `91 BMW 318 (midlertidig bil, restaureres) `08 Ford Kuga 4x4 (solgt) `07 Ford Mondeo 5-dørs (James Bond, solgt) `91 Volvo 240 stv (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bcrazy Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 tenker den starter når du er 100% sikker på at tenninga er riktig. Siter 1991 940 GL B230FB 340.000 km Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Lasse_GT Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 har du sjekka med tenningspistol at tenninga er riktig?, høres veldig ut som det er det som er problemet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240GL Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 - Har motoren svinghjulssensor? - Har svinghjulet vært av? Da må svinghjulet monteres korrekt i forhold til sensoren. (Jeg gidder ikke gå innpå hvordan det skal gjøres hvis ikke det trengs, kom heller tilbake med spørsmål dersom jeg er inne på noe, så tar vi det derfra.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet April 15, 2005 Rapporter Share Skrevet April 15, 2005 det er noe forbanna drit =) har stressa med det på jobben selv. Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo SlayeR Skrevet April 16, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 16, 2005 - Har motoren svinghjulssensor?- Har svinghjulet vært av? Da må svinghjulet monteres korrekt i forhold til sensoren. (Jeg gidder ikke gå innpå hvordan det skal gjøres hvis ikke det trengs, kom heller tilbake med spørsmål dersom jeg er inne på noe, så tar vi det derfra.) Svinghjulet har vært av ja og ja den har svinghjulssensor.. Mener jeg monterte det på riktig, men er selvfølgelig ikke sikker. På hvilken måte kan jeg ha montert dette feil? hvordan skal det så monteres riktig? Er det mulig å sjekke om det er montert feil uten å ta ut motor eller girkasse? ( er ikke så alt for gira på det...hehe) takker for svar.. Siter `09 Ford Mondeo Titanium S (venter utålmodig på den nye bilen :) `91 BMW 318 (midlertidig bil, restaureres) `08 Ford Kuga 4x4 (solgt) `07 Ford Mondeo 5-dørs (James Bond, solgt) `91 Volvo 240 stv (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet April 16, 2005 Rapporter Share Skrevet April 16, 2005 Svinghjulet har vært av ja og ja den har svinghjulssensor.. Mener jeg monterte det på riktig, men er selvfølgelig ikke sikker. På hvilken måte kan jeg ha montert dette feil? hvordan skal det så monteres riktig? Er det mulig å sjekke om det er montert feil uten å ta ut motor eller girkasse? ( er ikke så alt for gira på det...hehe) takker for svar.. auau,du har nok montert svinghjulet feil tenker jeg. Svinghjulet MÅ stå i rett vridning i forhold til veiva. Når motorn står i øvre dødpunkt,skal den biten hvor det ikke er hull rundt kransen stå ca midt i hullet til starteren,vridningen altså.. håper du skjønner Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240GL Skrevet April 16, 2005 Rapporter Share Skrevet April 16, 2005 Det anbefales å alltid merke delene før demontering. Min deltakelse i sorgen. Så vidt jeg vet er det to typer svinghjul i denne sammenhengen. Uansett type skal sylinder nr. 1 plasseres i ØD. Den eldre typen svinghjul har ingen merking fra fabrikken, men se etter to pinner/nagler/bolter plassert to-tre cm innenfor startkransen. Drei svinghjulet slik at disse står til høyre når du ser framover mot motoren. Korrekt posisjon er når den nederste av disse "pinnene" står 15 grader under horisonten, om du skjønner. På nyere svinghjul er det stanset/etset inn et merke på svinghjulet. Når sylinder nr. 1 står i ØD, skal dette merket peke rett til høyre, altså mot horisonten. ...Det ble kanskje en litt grumsete forklaring, dette. Si fra om du trenger ei skisse. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mambo Skrevet April 16, 2005 Rapporter Share Skrevet April 16, 2005 du får tegning på volvo.. =) enkleste og beste.. er vel tenningssensor på svinghjulet, så det er vel derfor hvis jeg husker riktig.. mulig det skurrer litt. er ca 6 måneder siden jeg gjorde det sist så kan heller ikke fortelle deg hvordan den skal stilles inn.. lykke til =) og kos dere på byen dere som skal *going for a beer* Siter - BMW 525DAT M-Sport 2005 - - SELGES 400.000 - Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Turbo SlayeR Skrevet April 19, 2005 Forfatter Rapporter Share Skrevet April 19, 2005 Tenkte litt etter og bestemte meg for å ringe gutten som var me meg og montere svinghjulet før jeg begynte å ta ut girkassa. Han mente på at svinghjulet var montert riktig, og at det var en "pinne" der, så det var ikke mulig å montere feil..er dette riktig? Derfor har jeg titta litt rundt på andre muligheter før jeg tar av girkassa... Fant da ut at den store grå kontakten som sitter bak motoren på torpedoveggen hadde 5 ledninger som gikk inn og 4 ut! den ledningen som ikke kommer ut på andre siden er en blå og rød ledning..noen som vet hva denne er til? kan sikkert hende at den har falt av underveis. Tenkte også på coilen, mener at det var 3 ledninger som skulle vært satt på der, men jeg har kun 2...1 på + og en på -. Finner ikke noen flere ledninger så er det noen som kan bekrefte eller avkrefte for meg hvor mange ledninger som skal på coil (ikke no turteller her) og hva de skal til? Motoren er en 91`B230F med elektronisk tenning for de som ikke har fått med seg det.. Takker for alle svar :) Siter `09 Ford Mondeo Titanium S (venter utålmodig på den nye bilen :) `91 BMW 318 (midlertidig bil, restaureres) `08 Ford Kuga 4x4 (solgt) `07 Ford Mondeo 5-dørs (James Bond, solgt) `91 Volvo 240 stv (solgt) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
maxis Skrevet April 20, 2005 Rapporter Share Skrevet April 20, 2005 Har aldrig vært noe styrepinne orginalt på de der motorene,men derimot volvos alu 4/5/6ere har det... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240GL Skrevet April 20, 2005 Rapporter Share Skrevet April 20, 2005 Han mente på at svinghjulet var montert riktig, og at det var en "pinne" der, så det var ikke mulig å montere feil..er dette riktig? Det er åtte bolter der, så uten styrepinne er det en åttendedels sjanse for å treffe rett om en overlater dette til tilfeldighetene. Det må vel regnes som gode odds i lotto, men dårlige om det er snakk om å få motoren til å tenne. Uansett, her har jeg skannet den skissa jeg snakket om. Sammenhold den med den grøtete forklaringen jeg skrev et par innlegg høyere opp, så blir det kanskje litt klarere. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
240classic Skrevet April 20, 2005 Rapporter Share Skrevet April 20, 2005 Har du sjekke luftmasse mater/mengdemåler.. bil starter ikke vis den ikke er iorden.. Siter -Volvo 850 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Volvo 240 pro Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 Sliter med å få start på min b230F motor som jeg satte i 240`n. Motoren går rundt, det er gnist på pluggene, bensin får den og alt virker som det skal. men starter gjør den ikke. Får bare tilbakeslag og ettertenning:(Justerte først tenning så den sto rett i forhold til veiv, hvor stempla stod, kam og fordeler...men fikk ikke no liv. Så har prøvd alle spora på fordeleren, men ikke no resultat. Lurer litt på om feile kan ligge i ledningsnettet siden dette blei røska ut av en kamerat av meg når jeg var inne og spiste middag doh ...bytta ut motor da se. Så lurer litt på om jeg kanskje mangler en ledning på coilen eller at jeg har satt en annen ledning feil eller no. Hadde vært fint om noen hadde bilder av en tilsvarende motor eller et koblingsskjema (har vært på volvo men de hadde ikke no). Eller hvis du kommer på noe annet som kan være feil. Det jeg er 100% sikker på er: -det er gnist på pluggene. -den får bensin -pluggledninger står riktig -pluggene er ok -fordeler, lokk og rotor er ok... Håper noen kan gi meg noen svar, begynner å bli lei av å være uten bil... Du må sjekke luftmengdemåleren som står i mellom luftfilteret og gasseren.Viss denn ikke funker så gir den feil inpuls til jærnen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tenacius Skrevet Juni 17, 2008 Rapporter Share Skrevet Juni 17, 2008 haha Siter Opel Kadett D GTE-R 16v Mazda MX5 1.6 Turbo x - Volvo 240TIC Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.