Gå til innhold

sveising av "prosjekt bilen"....

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

har tenkt å begynne å sveise på den ene bilen min...

 

http://www.bilforumet.net/showthread.php?t=57539

 

men trenger råd...

har fått lånt et slik apparat ifra jobben..

http://img.photobucket.com/albums/v605/vinjar_enok/migsveisapp.jpg

 

er det brukbar? eller er det for stort? vet ikke enda hvilken type tråd som sitter i apparatet...

 

jeg skal sveise hjulbrønn, tette liste hull, bytte "støtten" som er under radiatoren... + sikkert litt mere.. *se på bildene...

http://img.photobucket.com/albums/v605/vinjar_enok/IMAG0036.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v605/vinjar_enok/IMAG0033.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v605/vinjar_enok/IMAG0028.jpg

 

har en annen bil som jeg skal bruke som donorbil..

 

men hvordan ska jeg gå frem? trenger råd ang selve sveisingen, for sparklingne/grunningen/lakkering osv kommer jo ETTER at man har sveis;)

har brodern å spørre om lakking, han er overflatebehandler;)

 

mvh Vinjar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ser at kommentaren min om store bilder og resizing var til liten nytte...

 

Trenger ikke store apparatet til tynne karosseriplater. Så det der ser greit ut.

 

Det eneste du trenger å huske på er:

 

*Godt jordingspunkt (dvs pusse ned til bart metall f.eks)

*Reint metall der du skal sveise (dvs fjerne all rust i området rundt og pusse ned til bart metall.

*Riktig strøm/trådmatings forhold.

*Nok gass på apparatet.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser at kommentaren min om store bilder og resizing var til liten nytte...

 

Trenger ikke store apparatet til tynne karosseriplater. Så det der ser greit ut.

 

Det eneste du trenger å huske på er:

 

*Godt jordingspunkt (dvs pusse ned til bart metall f.eks)

*Reint metall der du skal sveise (dvs fjerne all rust i området rundt og pusse ned til bart metall.

*Riktig strøm/trådmatings forhold.

*Nok gass på apparatet.

sier jo at jeg ikke kan resize angry :(

 

da skal jeg prøve meg litt fram.. før jeg sveiser på orntlig;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo omtrent like mye arbeid som jeg har på mitt oppussings prosjekt du ;)

bare jeg holder på med en sedan:p og har rust i gulv skjermer døre og hva man ellers kan tenke seg :P har bytta dørstokker, dører og hjulbuer jeg no da. men massse igjen til meg å. Lykke til. blir nok bra når alt er ferdig :)

01: Volvo v70 XC

solgt. 96 Nissan skyline gts-t spec2

solgt. Nissan 200sx S13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jo omtrent like mye arbeid som jeg har på mitt oppussings prosjekt du ;)

bare jeg holder på med en sedan:p og har rust i gulv skjermer døre og hva man ellers kan tenke seg :P har bytta dørstokker, dører og hjulbuer jeg no da. men massse igjen til meg å. Lykke til. blir nok bra når alt er ferdig :)

håper på det.. :titties:

denne blir nok bedre bevart enn de andre bilene jeg har;) vil jo ikke lissom kaste all penga å tida som er brukt på dn rett ut av vinduet, med at jeg skader den på noen måte allerde på første prøvetur...:)

 

Breisladdern: kan du forklare meg hvordan jeg skal gå frem for å få resizet bildene :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper på det.. :titties:

denne blir nok bedre bevart enn de andre bilene jeg har;) vil jo ikke lissom kaste all penga å tida som er brukt på dn rett ut av vinduet, med at jeg skader den på noen måte allerde på første prøvetur...:)

 

Breisladdern: kan du forklare meg hvordan jeg skal gå frem for å få resizet bildene :rolleyes:

 

Må nesten ha. et bilderedigeringsprogram først.

f.eks photoshop.

 

så åpner du bildet, velger "resize" i dropdown lista i "Image" menyen.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten ha. et bilderedigeringsprogram først.

f.eks photoshop.

 

så åpner du bildet, velger "resize" i dropdown lista i "Image" menyen.

oki.. :rolleyes: menne har desverre ikke noe bilderedigreringsprog. har bare paint doh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du harlånt deg et veldig bra sveise apparat:)

Kemppi, er noe av det beste du kan få tak i.

Vet ikke om det apparatet der er det, men medium apparater blir også vann avkjølte, dvs du kan sveise mye lengre før apparatet må ha seg en pause.

"intermittens faktor" = hvor lenge du kan sveise konstant, før maskinen trenger pause.

 

Men det var jo ikke det du lurte på:)

For å stille inn apparatet, bruker du et test stykke som er like tynnt som karroseriet. Gjerne kapp det i to, slik at du kan øve å sveise dette sammen igjen.

sett Amperen på nesten det minste, hvis du har sånn valg sjalter med 1, 2, 3 osv. skrur du denne på 1. Den andre valg sjalteren er Volten (mating av tråd)

den skrur du også godt ned. Prøv nå å sveis en liten sveis.

Hvis tråden bare butter nedi test stykket og bare gnistrer, minsker du matingen litt. Er tråden nærmest inne i gass hylsen, skrur du opp matingen. (du vil her høre en rolig plystre lyd) Tråden bør stikke ca 1-1,5 cm ut fra hylsen. Du merker fort når du har rette parameter. Jeg selv, pleier å holde ene handa på valg sjalteren, og pistolen i andre, og bare føler meg fram.

Du er ute etter en jevn sprakende lyd. Gass strømmen kan variere litt, allt i forhold til hvor du skal stå og sveise.

Skal du stå i en garasje, med porten igjen 12-15 liter pr minutt.

Er du ute i vind, bør du skru opp til 20-25 liter pr min.

Dette for å slipe unødvendige porer i sveisen.

 

Hvis du har hørt om pendling, i forbindelse med sveising, så bør du ikke praktisere dett på dette arbeidet. Da blir det for varmt.

Hold munnstykket, med tråden pekende inn mellom platene (litt mer rettet mot den ene, da slipper du staking og brennsår.

Trykk sveise pistolen av og på, av og på med ca 1- 1,5 sekunders intervall.

da burde du få gjennombrenning. Du ser at du har gjennombrenning når platene, og sveisen går i et`på baksiden (smeltet sammen)

 

 

Er ikke helt granat sikker på om det med gass liter pr min er helt korrekt, men det skal jeg sjekke, har bøkene mine her et sted. Uansett, skal du klare fint å sveise med det eksempelet mitt.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett Amperen på nesten det minste, hvis du har sånn valg sjalter med 1, 2, 3 osv. skrur du denne på 1. Den andre valg sjalteren er Volten (mating av tråd)

den skrur du også godt ned.

 

Måtte bare rette litt på deg der :o Godt mulig det har gått litt fort i svingen, men du har blandet Volt/Ampere. Det er jo matingen som bestemmer amperen du sveiser med; jo høyere matehastighet, jo høyere ampere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du harlånt deg et veldig bra sveise apparat:)

Kemppi, er noe av det beste du kan få tak i.

Vet ikke om det apparatet der er det, men medium apparater blir også vann avkjølte, dvs du kan sveise mye lengre før apparatet må ha seg en pause.

"intermittens faktor" = hvor lenge du kan sveise konstant, før maskinen trenger pause.

 

Men det var jo ikke det du lurte på:)

For å stille inn apparatet, bruker du et test stykke som er like tynnt som karroseriet. Gjerne kapp det i to, slik at du kan øve å sveise dette sammen igjen.

sett Amperen på nesten det minste, hvis du har sånn valg sjalter med 1, 2, 3 osv. skrur du denne på 1. Den andre valg sjalteren er Volten (mating av tråd)

den skrur du også godt ned. Prøv nå å sveis en liten sveis.

Hvis tråden bare butter nedi test stykket og bare gnistrer, minsker du matingen litt. Er tråden nærmest inne i gass hylsen, skrur du opp matingen. (du vil her høre en rolig plystre lyd) Tråden bør stikke ca 1-1,5 cm ut fra hylsen. Du merker fort når du har rette parameter. Jeg selv, pleier å holde ene handa på valg sjalteren, og pistolen i andre, og bare føler meg fram.

Du er ute etter en jevn sprakende lyd. Gass strømmen kan variere litt, allt i forhold til hvor du skal stå og sveise.

Skal du stå i en garasje, med porten igjen 12-15 liter pr minutt.

Er du ute i vind, bør du skru opp til 20-25 liter pr min.

Dette for å slipe unødvendige porer i sveisen.

 

Hvis du har hørt om pendling, i forbindelse med sveising, så bør du ikke praktisere dett på dette arbeidet. Da blir det for varmt.

Hold munnstykket, med tråden pekende inn mellom platene (litt mer rettet mot den ene, da slipper du staking og brennsår.

Trykk sveise pistolen av og på, av og på med ca 1- 1,5 sekunders intervall.

da burde du få gjennombrenning. Du ser at du har gjennombrenning når platene, og sveisen går i et`på baksiden (smeltet sammen)

 

 

Er ikke helt granat sikker på om det med gass liter pr min er helt korrekt, men det skal jeg sjekke, har bøkene mine her et sted. Uansett, skal du klare fint å sveise med det eksempelet mitt.

 

Lykke til :)

takker så meget for forklaringen..

dette er første gang jeg sveiser med mig.. såe skal nok prøve litt før jeg setter igang..;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går fint å resize der og. Det er paint jeg bruker til det. Åpne bildet i paint trykk på "bildet" oppe på verktøylinjen. Velg "strekk forskyv" Velg feks vannrett 50 loddrett 50 trykk ok og så er det bare å lagre som å slenge det opp på nette

kan se om jeg får det til.. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår