Gå til innhold

sveising av "prosjekt bilen"....

Ranger emnet


Vomaz

Anbefalte innlegg

  • Svar 38
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser greit ut det men prøv på noen plater først, så får du rette innstillingen på apparatet.Hvis du har en delebil så er det vel endel stål på den.

skal ta å prøve på delebilen først, ja;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare rette litt på deg der :o Godt mulig det har gått litt fort i svingen, men du har blandet Volt/Ampere. Det er jo matingen som bestemmer amperen du sveiser med; jo høyere matehastighet, jo høyere ampere ;)

 

Det du justerer er Ampere og trådmating. Volten er som oftest ikke justerbar på små apperater da du som oftest ikke skal justere den. Volten ligger på rundt 26-28 fast..

 

Så vet dere det ;)

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du justerer er Ampere og trådmating. Volten er som oftest ikke justerbar på små apperater da du som oftest ikke skal justere den. Volten ligger på rundt 26-28 fast..

 

Så vet dere det ;)

 

Mvh

 

Mener du at du har separate justeringsmuligeter for ampere og trådmatehastighet, eller er det bare jeg som tolker deg feil? For trådmatehastigheten er jo proporsjonal med strømstyrken, altså trådmatehastighet = strømstyrke (ampere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du justerer er Ampere og trådmating. Volten er som oftest ikke justerbar på små apperater da du som oftest ikke skal justere den. Volten ligger på rundt 26-28 fast..

 

Så vet dere det ;)

 

Mvh

 

 

 

Stemmer! Må huska at mate apparatet bare en liten motor, med et lite hjul som går rundt. Trekker ikke rare greiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at du har separate justeringsmuligeter for ampere og trådmatehastighet, eller er det bare jeg som tolker deg feil? For trådmatehastigheten er jo proporsjonal med strømstyrken, altså trådmatehastighet = strømstyrke (ampere).

 

Små/mellomstore apperater har som oftest to brytere som går på justering av strøm.

 

1. Ampere (strømstyrken som bestemmer varmen)

2. Trådhastighet (som bestemmer buetypen)

 

Store apperater har flere muligheter. Flere en jeg kan skrive om. Noen har ferdige program som består av flere fastsatte parametere. Disse kan man ofte bare styre strømstyrke og som du sier vil trådmatingen justeres etter automatisk. Disse har som oftest bare en justering på støm og en jutering på utstikk. Men dette ser du bare på pulsmaskiner egentlig. Dette siden disse er så vanskelige å justere inn at det ikke er praktisk uten ferdige program. Det kan flere dager å programere for en type sveis faktisk.

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt om gassmengde. Jeg ble fortalt av selger at 8-12 (bar/psi?) er passe. Senere da jeg bytta gassflaske lærte jeg to triks til på Hatec Hamar. Jo tykkere tråd, mere gass. Mener det var 8 til 0,6mm tråd og 12 til 0,8 eller 1,0mm. Er en stund siden nå. Det andre er nesten mer viktig. Kjøp et sånt måle/kalibreringsrør for gasstrykk. Det koster bare 100kr og grunnen til å kjøpe det (i stedet for et fast manometer på flaska) er at manometere blir unøyaktige med alderen. Dette skal du holde foran dysa/munningen og åpne for gassen. Husk å koble av tråden mens du gjør dette =D

For at jeg sku få ut 8 (bar/psi? *glemsk*) på røret, måtte manometeret helt opp i 24-25. o_O

Jeg har antagelig sveiset med alt for lite gass lenge, helt til jeg lånte dette røret av en venn som igjen ble rådet av Hatec til å kjøpe det istedet for manometer. Et manometer som viser mengde gjenværende innhold er alt du trenger.

 

På mitt apparat har jeg ett grovtrinn og ett fintrinn for strøm, samt et ratt for trådmating. Har også masse anna dilldall, men det rører jeg aldri.

Som Svaggen sa, er det greit å starte på min. amper og mating og justere seg frem etter tykkelsen på plåten.

Og bacon-lyden er bra illustrert =D Det skal være en sint og fresende lyd. Du vet når du har go'følelsen :) Øvelse gjør mester. Jeg sto første gangen i tre kvarter med masse skrapjern av alle tykkelser og former og øvde meg. Skrudde opp og ned på alle spakene jeg fant. Uheldigvis hadde jeg bare sveisebriller, så jeg var rød som en tomat og flasset av hele fjeset etter to dager :(

 

Intermittensfaktoren skal være så høy som mulig. Tallet angir anvendbar tid i % av en 10 minutts periode. Budsjettapparater har typisk 10-20% faktor. Jeg kjøpte istedet et godt gammelt Norgas som klarer 65% ved 195A. Det er seff overkill til hobbybruk, men skal du sveise ei ramme eller lage en ovn er det greit å holde på lenge om gangen. Og det koster ikke noe mere enn et 130-140A billigapparat lell.

I praksis sveiser du aldri konstant i 10 min, du kontrollmåler, sveiser, sliper, pusser, sveiser, måler igjen, sveiser litt, tar en slurk rødsprit, klør deg på ballene, sveiser litt til, sværer eder og kaller på Belsebub mens du danser regndans fordi du fikk ei glo ned i skoa, i håret eller i nakken =D

Tips, selv om du har heldekkende maske, fest et lærstykke som går over hodet og litt ned i nakken, jeg står bare med ei lue (fortsatt) og lærer aldri.

 

Ja, og kjøp deg ei auto-blendende maske fra ESAB (min har solceller) eller Biltema med batterier(som går tomme fordi du glemmer å skru den av;-)

Det er gull verdt! Amen i kjerka på det.

 

Når det gjelder selve sveisejobben:

jeg skal sveise hjulbrønn, tette liste hull, bytte "støtten" som er under radiatoren... + sikkert litt mere.. *se på bildene...

har en annen bil som jeg skal bruke som donorbil..

 

men hvordan ska jeg gå frem? trenger råd ang selve sveisingen, for sparklingne/grunningen/lakkering osv kommer jo ETTER at man har sveis

har brodern å spørre om lakking, han er overflatebehandler

Listehullene er det mange måter å tette på, men hvis du velger å punktsveise dem skal du vite at av/på-sveising(les: punkting) suger gass som faen. Og gass er relativt dyrt. Det er i startfasen det går mest gass. I det du trykker og slipper knappen hører du gassen suse. hehe... Husk å åpne krana, det glemmer jeg av og til. Klør meg i huet og ser på den elendige sveisen. hehe..

 

Hvis reservehjulsbrønnene dine er rustne i bånn, kan du enten kjøpe nye til ca 350,+mva/stk hos http://www.veng.no eller kappe dem vekk og gjøre som på 242GT. Begge deler innebærer "mye" jobb. Der du har rust i ytterkant pusser du med f.eks roterende stålbørste 2-5cm i alle retninger inn på frisk plåt. Fjerner du for lite lurer du deg selv, og det er i tillegg noe dritt å sveise i halvrusten, tynn tynnplåt. Du velger. Hvis du har plateknekker lager du en liten knekk 5mm i nedkant og en annen 2-3 cm lengre opp. Dette ser du på bilen din. Hvis ikke bruker du en hammer og noe å slå profilen rundt.

 

Hvis du er flink til å kappe og tilpasse lappen du skal bruke kan du sveise butt-i-butt. Overlapper du MÅ du sveise på begge sider. Lønner seg å sveise butten på innsiden også da du får mere materiale å slipe i når du sliper ned på utsiden. Hvis du har rust i hjørnet helt nede mot hjulbuen og kassa over hjulet tar du dette før du tar hjulbrønnen og utvendig. Prøv å lage færrest mulig skjøter ved å måle nøye og knekk til plater som dekker mest mulig. Alt som ikke synes fra utsiden kan du drite i finishen på bare det er tett :)

 

Håper dette hjelper litt. Er bare å spørre igjen om det er noe uklart.

EDIT: Så på datoen, er du ferdig allerede? Gi oss rapport på jobben og erfaringene dine. Artig å høre andres erfaringer og løsninger underveis :)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små/mellomstore apperater har som oftest to brytere som går på justering av strøm.

 

1. Ampere (strømstyrken som bestemmer varmen)

2. Trådhastighet (som bestemmer buetypen)

 

 

Ok, orker du å gi meg link til et produktblad for et lite/mellomstort apparat som har èn bryter for å regulere Ampere, og èn bryter for å regulere trådmatehastigheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dette hjelper litt. Er bare å spørre igjen om det er noe uklart.

EDIT: Så på datoen, er du ferdig allerede? Gi oss rapport på jobben og erfaringene dine. Artig å høre andres erfaringer og løsninger underveis :)

Takker å Bukker får infoen:D

har desverre ikke fått kommet igang.. :rolleyes:

får hjem sveise apparatet førstan neste hælg... har ikke hatt bilen med meg å jeg gidder ikke dra sveiseapparatet ned til ferjekaia å med ferja for så å lempe de i bilen.. ska ta å laste det i bilen på søndag..:)

 

her er et bilde fra fronten på apparatet...

http://img.photobucket.com/albums/v605/vinjar_enok/IMAG0005.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, orker du å gi meg link til et produktblad for et lite/mellomstort apparat som har èn bryter for å regulere Ampere, og èn bryter for å regulere trådmatehastigheten?

 

http://www.weldingmart.com/Qstore/p000061.htm

 

Ett "lite" lincoln apperat som faktisk er halvparten av str til et biltema, men er dobbelt så stort på bruk. Har kjøpt inn 2 av disse det siste året og de har fungert upåklagelig. AEO selger disse i Norge og folk bør seriøs vurdere disse hvis de skal kjøpe ett..

 

Men du, hva er egentlig poenget du fisker etter sneaker? At noen apperater har 3 brytere? 1 grov og en fin på strøm + mating? Eller att noen har bryter for bl.a. 2/4takt, spot, flow, burnback, slopedown?

 

Mvh

02 Mitsubishi Lancer Evolution 7 RSII

10 Mitsubishi ASX instyle+

 

http://www.lancerregister.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.weldingmart.com/Qstore/p000061.htm

 

Ett "lite" lincoln apperat som faktisk er halvparten av str til et biltema, men er dobbelt så stort på bruk. Har kjøpt inn 2 av disse det siste året og de har fungert upåklagelig. AEO selger disse i Norge og folk bør seriøs vurdere disse hvis de skal kjøpe ett..

 

Men du, hva er egentlig poenget du fisker etter sneaker? At noen apperater har 3 brytere? 1 grov og en fin på strøm + mating? Eller att noen har bryter for bl.a. 2/4takt, spot, flow, burnback, slopedown?

 

Mvh

 

Har ett Lincoln SP-170-I, noe i samme gaten som det du ga link til. Er veldig fornøyd med det :) Men det jeg vil fram til er at du sier at det er 2 brytere for regulering av strøm. På det apparatet du har gitt link til, og på det som står i garasjen min, er det riktignok to "brytere",men den ene tar for seg mating, og dermed også strøm/ampere. Den andre bryteren (stegvis hos meg, trinnløs på 175-Plus) tar for seg volten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

hm unskyld meg men tør jeg spørre hvorfor du gidder å bruke både tid og penger på å pusse opp en gammel volvo stasjonsvogn som uansett ser helt rævva ut når den er ferdig? Skjønner deg hvis den skal bli noe eksepsjonelt, noe helt sykt noe, men å gjøre ferdig den der får å sote rutene, slenge på noen felger og senke den er det tvilsomt verdt..

 

Harry ut!

I see funny people

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår