Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet

DaButcher

Anbefalte innlegg

• Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

film av Akselerasjon: 0-70km/t, med lyd!

edit: jeg hadde problemer i quicktime 6.4, så jeg måtte oppgradere til nyere versjon for å se den :)

Deeeilig lyd yodude Får du den innenfor støykravene?

Jeg er spent på godkjenningsprosessen..?

Bra du kom i mål :)

Med litt mer kløver kunne du hatt en skikkelig shining med ny lakk på både bil og motor, men det kommer vel senere tenker jeg :popcorn

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar

http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror bilen din kunne hatt godt av en understellsbehandling snart;)

Takk for info om truetrac'en forresten:)

hehe, vet.. men jeg må få den opp på bukker :p

værsegod for info.. den biter seg så jævlig fast i asfalten :)

Deeeilig lyd yodude Får du den innenfor støykravene?

Jeg er spent på godkjenningsprosessen..?

Bra du kom i mål :)

Med litt mer kløver kunne du hatt en skikkelig shining med ny lakk på både bil og motor, men det kommer vel senere tenker jeg :popcorn

Den skal til biltilsynet i august.. mer spesifikt: 12:00, den 16. August.

Må først til Norspeed.no og få effektmåling..

ellers er alt på plass!!

har planer om lakk, etc. også ja. men $$$$$$$$$$$$$$$$

tviler på jeg får gjort flere store ting med bilen i år, om jeg skal være realistisk.

den er rimelig stygg i lakken nå, hehe.. syre-regn elns.

men bilen er ikke så gale på rust.

lakk koster nå uansett 15-20.000 om jeg skal ha det profft. kan vel spare litt om jeg pusser den selv, men.. får nå se hva som skjer.

jeg vil også ha nytt intr. har fingen på et komplett bertone intr. for 6.000kr, strøkent.

vet dog. ikke om jeg skal heller ta å kjøpe meg noen lettere stoler..

leste at 240 stolene veier 25kg stk!!¨

samt jeg kunne jo tredd dørene i vinyl på nytt, for å fått de skikkelig sorte.

jeg måtte også kjøpe meg nye dekk i anledningen, så nå kjører jeg rundt på ZRW dekk, altså 270km/t dekk!

De het noe GT... husker ikke mer..

Virker som de henger bra, men jeg har ikke fått prøvd de på vått føre enda.

Ellers, ang støy var de bra også.

eksosen er oppgitt til +2db til 240, så den bør være godkjent. iflg. en eller annen iso.

ellers, kan jeg si update: jeg holder på å lage paneler ved instrumentpanelet. (har jo 960 instrumentpanel i 240 81'-> dashboard).

Jeg gjorde det ganske enkelt genialt, genialt ganske enkelt:

først tok jeg det panelet som originalt er på venstre siden (der med lysbryter) og la den over papp. jeg skjærte så ut den formen i papp, presset den formen innimellom dashboard og instrmentpanel.

så la jeg stålplast på den..

tok den ut og la litt mer stålplast.

gjorde tislvarende for h.s., men der var det litt mer tricky.

skal dele opp den jeg har laget til h.s. og mekke den med litt "knekk" på.

tror dette blir bra jeg :)

for å feste instrumentpanelet, bøyde jeg til noen vinkelfester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo_242R6_3.0_24V.jpg

Oppdatert motor-rom:

Volvo_242R6_3.0_24V_enginebay_B6304FS.jpg

jeg har ryddet litt mer i de ledningene.

ikke så mye mer igjen, men noen få ledninger må gjøres mindre synlige.

har fått de samlet ganske bra nå.

ellers, fikk jeg plutselig en idè ang paneler ved siden av instrumentpanel:

Jeg tok å skjærte til litt papp, bøyde den i "fin form" og la et lag med stålplast på den.

etter ca. 5 min, tok jeg å dro den ut og la på ett lag til.

skjærte så til med stanleykniven min (tapetkniv).

panel_venstre.jpg

ps. panelet er ikke ferdig!! jeg har bare brukt 10 minutter på det hittil!

ejg bare lakket det sort med vinyllakk midlertidig, pga. ser litt jalla ut med grått panel :p

må si jeg er ganske fornøyd, i og med at det var JEG som lagde det!!! hehe.. *litt stolt*

jeg lagde også på h.s.:

panel_hoyre.jpg

ps. panelene følger "knekken" til instrumentpanelet, men jevner ut på siden.

h.s. panelet var vanskeligst og gjett hva jeg klarte??

Jeg klarte faen meg å rote vekk panelet etter det var ferdig..

hehehe..

blir vel kanskje til at jeg lager nytt h.s. panel i dag.

tror jeg "jukser" og kler de i vinyl, slik at jeg får samme tekstur som resten av dashboard. Da slipper jeg også å pusse med sandpapir, etc.

ps. panelene er bare midlertidige!

jeg skal kjøpe meg noen sager, etc. og lage et "bakpanel" i en eller annen sort for tre. Så skal jeg lage noen mer fancye paneler senere (de også sorte).

blir litt lettere å jobbe med en "bakplate", som jeg da kan mekke noen smarte festeløsninger i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har planer om lakk, etc. også ja. men $$$$$$$$$$$$$$$$

lakk koster nå uansett 15-20.000 om jeg skal ha det profft. kan vel spare litt om jeg pusser den selv, men.. får nå se hva som skjer.

du er i fra bergen, right? haugesund her. Det var alvorlig høye priser på lakkering. Jeg hørte pris på lakkering til min e30, og de skulle ha 7ooo hvis jeg hadde gjort grunnarbeidet. Dette var metallic lakk, blir vell litt billigere om det er vanlig. Er usikker på om grunning var med i prisen til 7ooo. Det var også en som skulle ha +- 5oookr, men om reslutatet blir strøkent da er jeg ikke sikker på. Det kan faktisk høres ut som om du kan spare litt på å ta en liten kjøretur til hgsd å lakkere bilen her.

bilen brukte omtrent 4 sec opp til 70? har du testet 0 - 100?

ang panelene, hvorfor ikke lage de i en tynn treplate? overflaten blir mye finere. så kan du lakkere de i hvilken farge som helst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du er i fra bergen, right? haugesund her. Det var alvorlig høye priser på lakkering. Jeg hørte pris på lakkering til min e30, og de skulle ha 7ooo hvis jeg hadde gjort grunnarbeidet. Dette var metallic lakk, blir vell litt billigere om det er vanlig. Er usikker på om grunning var med i prisen til 7ooo. Det var også en som skulle ha +- 5oookr, men om reslutatet blir strøkent da er jeg ikke sikker på. Det kan faktisk høres ut som om du kan spare litt på å ta en liten kjøretur til hgsd å lakkere bilen her.

bilen brukte omtrent 4 sec opp til 70? har du testet 0 - 100?

ang panelene, hvorfor ikke lage de i en tynn treplate? overflaten blir mye finere. så kan du lakkere de i hvilken farge som helst.

hei,

har du telefonnr til det firmaet som gav deg pris på lakkering?

ellers, panelene er bare midlertidige..

men de er egentlig utmerkede, om jeg bare gidder å pusse de med sandpapir, evnt. legge enda et lag med stålplast.

veier jo nesten ingenting!!

jeg har planer om å lage i tre, men de panelene her blir bare midlertidige, for å ikke ha hull ved instrumentpanelet.

biltilsynfyren blir vel kanskje litt skeptisk til hull ved instrumentpanelet?? hehe..

får iallefall ikke noe bra helhetsinntrykk tror jeg.

det som hadde vært kult, hadde vært om jeg kappet av det venstre hjørnet på dashboard og fikset i "riktig" vinkel, slik at det gikk i ett med instrumentpanelet. men da måtte jeg gjort tilsvarende på motsatt side.

skulle fått tak i dashboard fra volvo 960 og bygget custom hele veien, men da må jeg nok ut med $$$$$$$$$$$$$$$$

hadde jge fått tak i dashboard til 960 for noen hundringser, kunne jeg moddet custom dash.. hadde vært fett!

edit: tror den tar 0-100 på ca. 6.8-7

den drar ikke bra nok 0-40km/t, men 40-> drar den GREIT.

(pga automatkassen, er jo 0km/t idle-rpm på 500rpm elns!!)

jævlig lav tomgangsturtall..

vet ikke om det er lurt å gi turtall i N og hive den i D.

evnt stå litt på bremsen og gi litt gass??

vet ikke hva som er standard måte for å måle aks med automat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har Torgersen Lakkering, Proff bransje, men jeg hørte rykter om at "sjefen sjøl" har gått løs på kundebiler og slått bulker i dem. Han sliter visst litt med alkoholproblemer. vi har hatt bilen vår inne der 2 ganger og resultatet var strøkent hver gang. Pris rundt 7000, inkl lakk.

Torgersen Lakkering

Skjoldav. 285, 5533 Haugesund 52 71 34 32

Norheim Lakksenter, har ikke sett noe på dem, men de virker meget seriøse. Fant ikke nr til de, merklig. prisen var 7k også her.(inkl lakk)

Falch lakkering. http://www.lakkeringen.no

En jeg kjenner jobber der for i sommer. De er veldig seriøse og gjør et meget bra arbeid. Pris er jeg ikke sikker på.

Telefon: 52 71 49 98

Lakksenteret. Finner ikke nr til de i katalogen. Han skulle ha rundt 5k, inkl lakk. Hvordan resultatet blir da er jeg ikke sikker på.

Haugesund lakksenter. er usikker på pris. De virker som et seriøst firma, og de er tydeligvis populære, da det alltid er mange kundebiler der.

Telefon 52 71 55 14

til de jeg ikke har nr på kan jeg stikke innom for å se om jeg finner det, en dag jeg er ute å kjører.

Jeg tror ikke det er lurt å ruse den for så å hive den i D. Tror du kan høre mange rare lyder da! Jeg synes bare speedometeret gjør hele dashen bedre. Tror det kommer til å bli meget bra når du er ferdig med å modde sidepanelene! Jeg vet at på godkjenning er de _ikke_ glade for å se løse ledninger rundt omkring.

Aksen var jo meget bra til å være 200 hk, da den i tillegg har automat. hva med å få tak i en m90? men de er vel ganske så stive i pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo stolene veier ikke 25kg....ikke faen.

Ang. aks test med automat.

Blitt fortalt av en bmw dude som hadde en stor motor med automat. at han hadde starta i 1.gir for å kunne dra den langt ut på vært gir. kjørt langt på 1.gir, inn i 2.gir kjørt langt på det for å så sette den i D.

Men det er jo bare å prøve seg fram da, men ikke prøv med mobilklokke el.no...det funker ræv. du har sikkert en kompis som har en GPS som du kan låne...

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo stolene veier ikke 25kg....ikke faen.

Ang. aks test med automat.

Blitt fortalt av en bmw dude som hadde en stor motor med automat. at han hadde starta i 1.gir for å kunne dra den langt ut på vært gir. kjørt langt på 1.gir, inn i 2.gir kjørt langt på det for å så sette den i D.

Men det er jo bare å prøve seg fram da, men ikke prøv med mobilklokke el.no...det funker ræv. du har sikkert en kompis som har en GPS som du kan låne...

ja, det er det jeg gjør..

men, det er jo en form for primitiv antispin innebygget i automaten.. "lockup".

men vet ikke om den er aktiv på sportsmodus, tror egentlig ikke det.

uten truetrac hadde jeg sikkert stått i ro og burnet, når jeg gir på.

edit:

http://wwwrsphysse.anu.edu.au/~amh110/Technical_pages/weight_savings_volvo.htm

var visst 25kg man *sparer* på å bytte begge setene i lettere seter.. ("racing seter")

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

jeg har planer om ny lakk, i original farge!

ellers, http://www.enem.se selger kompressor som gir motoren 275hk @ 0.4 (skrukompressor = like mye ladetrykk på alle RPM).

ps.0.4 er max man kan kjøre på 10.7 i cr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider