Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Dagens update:

* Servopumpen min trenger repkit, pga. noen små deler manger.

* Instrumentpanelet har jeg fremdeles ikke fått tak i, pga han jeg kjøpte motoren av, har reist til sverige. Får det kanskje senere i uken.

* Jeg må ha nytt vifte-styrings-relè (dobbeltrelè).

 

repkit og vifterelè kjøpes nytt hos volvo, instrumentpanel kjøpes brukt.

når de tingene er montert, er det bare eksos som gjenstår :

 

Jeg kontaktet han som skody pastet link til, han med porsche motor i 240 og fikk følgende svar:

Hei, og takk for e-post og godord.

Alltid hyggelig med tilbakemelding på egne prosjekter.

Og det varmer et gammelt Volvo-hjerte at det er flere der ute som velger

andre veier en turbo eller Chevrolet V8.

Blir en morsom toførr med Volvos deilige symaskinsekser (symaskin i ordets

mest positive forstand!). Var tidligere ansatt på Volvo som lakkerer, og

fikk prøvd det meste egentlig. En nydelig motor! (moro å høre at Porsche har

hatt en finger med i spillet) det er noe eget ved seksere, og spesielt

moderne rekkeseksere, og ved motorer som yter en del allerede originalt.

Bilfabrikkene har tross alt forholdsvis høye utviklingsbudsjett.

Takk for tipset angående stab.stag. Brukte et stag fra 260 på min

Audibestykkede 240 i sin tid, men var ikke klar over at det fantes i grøvre

utgave på ettermarkedet. Skal absolutt prøves!

 

Lykke til også med ditt prosjekt. Jeg kommer til å følge med på sida di.

 

Mvh

Øyvind Aamodt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Alltid gøy med litt respons :) Håper det går dere begge vel! :popcorn

nam, popcorn!!

 

ja, i dag bestilles den fjæren jeg mangler i servopumpen, samt relè til viftestyring (dobbeltrelè med diode, ikke lysdiode altså!)

Anyhow: ut i uken får jeg kanskje også nye instrumentpanelet!

 

Da mangler jeg bare neste lønning (ca. 2 uker til), så har jeg råd til eksos :)

Når eksosen er ferdig, er det VROM VROM, eller.. egentlig mer SYMASKIN SYMASKIN, "ferarri"-lyd!! nam nam, popcorn!

 

Jeg har ellers funnet ut at biltema selger sølv-hotpaint, som jeg regner med skal bli sprayet på eksosmanifoilet mitt, så jeg får vekk den sexye fargen av rust.

 

Når jeg da reiser ut til min kjæreste (bilen min altså), så tar jeg vel med OMP staget jeg kjøpte av pedersens racing og monterer samtidig :)

skal også bytte fangeren mot plastfanger.. (bytter bokstavlig talt, da jeg kjenner en som vil ha min kommandofanger).

 

da får jeg også med frontleppen :)

mangler mao. bare bakfanger etterpå, samt det blir litt triks med lister.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs nå alt etter som :)

jeg har 24mm stag fremme og bør ikke kjøre på 19mm bak :p

bilen er jo senket 45mm med senkefjærer, gule koni sport, div. polyforinger i forstilling.

 

men, den henger som faen allerede, men trenger vel et 22/24mm stag bak også.

Alf A. Eng, asfaltspesialist sa at jeg ikke burde ha tykkere en 19mm stag bak. Men foran skulle jeg ha 25mm. Perfekt oppsett etter hans erfaring - og det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alf A. Eng, asfaltspesialist sa at jeg ikke burde ha tykkere en 19mm stag bak. Men foran skulle jeg ha 25mm. Perfekt oppsett etter hans erfaring - og det stemmer.

hmm.. ok..

da kan jeg prioritere annet, som feks. superflex foringer bak også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer det en video snutt når du er ferdig med bilen?

Hmm, det skal jeg sikkert klare å ordne.

Men jeg må kjøre inn diffen før jeg "prøver den", om jeg skal gjøre som manualen og være snill.

 

kan dog filme med lyd, regner med det er feet motorlyd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen reiser jeg mest sannsynlig til bilen, for å kose med den, samt å montere OMP stag'et.

 

Om ca. 11 dager, kjøres bilen til svendsen eksos for bygging av kollektor.

Etter det, er det bare effektmåling og hjulstilling som gjenstår, før BT skal få lov å prøvekjøre bilen og se over det sexye motor-rommet.

 

jeg leter etter "innkapslet" konfilter.

slik som feks kan ligge bak grillen..

 

alternativet er å flytte batteriet og kjøre på 960 luftfilterboks.

har ikke lyst å suge varmluft fra radiatoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I morgen reiser jeg mest sannsynlig til bilen, for å kose med den, samt å montere OMP stag'et.

 

Om ca. 11 dager, kjøres bilen til svendsen eksos for bygging av kollektor.

Etter det, er det bare effektmåling og hjulstilling som gjenstår, før BT skal få lov å prøvekjøre bilen og se over det sexye motor-rommet.

 

jeg leter etter "innkapslet" konfilter.

slik som feks kan ligge bak grillen..

 

alternativet er å flytte batteriet og kjøre på 960 luftfilterboks.

har ikke lyst å suge varmluft fra radiatoren.

 

jeg ville satt batteriet baki og brukt 960 boksen, ser mye mer cleant ut ;)

- BMW 525DAT M-Sport 2005 -

- SELGES 400.000 -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ville satt batteriet baki og brukt 960 boksen, ser mye mer cleant ut ;)

 

ja, det tenker jeg også!

 

ellers, har jeg nye bilder å se på:

 

Grei høyde på bilen nå :)

DSC00078.JPG

 

Sjekk klareringen til skjermen..

DSC00079.JPG

 

Det sexye motorrommet er ganske trangt!

DSC00080.JPG

 

et tredje motorfeste, aka. anti vridnings-stag.

laget av de stagene som går fra bærearm til stabstag.

for å forhindre at momentet til motoren, skal rive i stykker motorputene.

DSC00081.JPG

 

Her er OMP staget fra pedersens racing på plass.

Jeg må skjære litt av inntaks-slangen, pga. den kolliderer i staget!

DSC00082.JPG

 

staget går med hårfin klarering klar oljelokket!

DSC00083.JPG

 

grei høyde :)

DSC00084.JPG

 

her står bilen i bakke, fronten er på toppen.

jeg skjønner ikke hvorfor min er så lav i forhold til mange andre senkede 240'er.

DSC00085.JPGDSC00086.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er luftfilteret ditt?

I baksetet!

 

hehe, jeg må flytte batteriet til bagasjerommet og montere 960 luftfilterboksen.

 

vil ikke ha sånn konfilter som suger varmluft og jeg tror ikke jeg gidder å få laget varmeskjold.

 

mao. må det være innkapslet luftfilter som suger fra foran radiator, eller 960 luftfilterboks (som jeg har).

 

ps. folkens: jeg har USA speedometer også! matcher usa-fronten :)

km-stand på speedometeret er over 900.000, hehe..

motoren var vel gått ca. 150.000km.

 

ellers: bilen fungerer fint som faen nå, utenom at jeg mangler eksos kollektor og derfor har jeg heller ikke lambdasonde montert enda.

jeg ringer svendsen på mandag og hører hvor kjapt jeg kan levere bilen der.

 

jeg har vel nevnt dette før også, men:

960 instrumentpanel passer inn i hullet i 240 81'-> dashboard.

dvs. hullet er litt for stort, så løsningen blir å kappe på deksler og bygge de litt utover, for så å kle de i vinyl.

 

det skal se originalt ut.

 

bilen er *jævlig* stiv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I baksetet!

 

hehe, jeg må flytte batteriet til bagasjerommet og montere 960 luftfilterboksen.

 

vil ikke ha sånn konfilter som suger varmluft og jeg tror ikke jeg gidder å få laget varmeskjold.

 

mao. må det være innkapslet luftfilter som suger fra foran radiator, eller 960 luftfilterboks (som jeg har).

 

!

 

Du mener det er bedre at den suger i seg luft med masse støv og dritt i??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener det er bedre at den suger i seg luft med masse støv og dritt i??

jeg skal jo selvsagt montere filter da!!

hehe..

 

men jeg har ikke plass til filter, når batteriet er der.

mao. neste lønning:

 

1. eksos-kollektor hos svendsen eksos

2. luftfilter-montasje og tilpassning

3. gelèbatteri

4. batterifeste (båtboks kanskje?)

5. hjulstilling

6. effektmåling

 

I den rekkefølgen som er best å gjøre ting.

jeg tror jeg går for 960 luftfilterboks, der batteriet nå er.

monterer så gelèbatteri i bagasjerommet, i en båt-boks kanskje?

 

ps. motor-rommet ser litt mer cleant ut nå, enn på bildene.

pga. jeg har en boks utenpå koblings-stykket til motoren (960 originalt).

 

edit:

dette bildet skulle kommet med

DSC00086.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår