Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

jeg kjører med riktig profil!

225/45-ZR17.. 10.2cm med gummi.

 

om jeg skal ha lavere, må jeg opp i 18".

gidder ikke kjøre med 225/40 eller 35 profil.

da blir det heller 225/35-18 elns :P

 

men jeg trenger såpass med gummi i bergen!

du trenger gummi i bergen ja, fins ikkje tvil om det! men en av grunnene (hvis det e flere) til at din ser lavere ut med bare senkesett, e då at du har mer gummi og hjulene dermed fyller hjulbuene bedre.. og 20 kg ekstra motor senker jo noen få mm.. alle monner drar :D

 

må forresten si bilen kledde den plastfangeren..

 

når du har gjort så mye med bilen kjøremessig, har du gjort noe med støyen? kom jo div lister og greier som fjernet støyen mot slutten av 240-eraen.. føler nesten eg setter griller i hodet på deg no :D blir aldri ferdig med bilen, alltid noe pirkearbeid igjen..

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

...men en av grunnene (hvis det e flere) til at din ser lavere ut med bare senkesett, e då at du har mer gummi og hjulene dermed fyller hjulbuene bedre.. og 20 kg ekstra motor senker jo noen få mm.. alle monner drar :D

Vel, du har et poeng her, det er ekstra vekten til motoren.

Men, de 20kg, må man trekke fra vekt av A/C system.

 

Det andre poenget ditt med hvor mye gummi jeg har, er egentlig ikke helt riktig, pga. jeg har RIKTIG rulleomkrets, mao. riktig diameter på hjulet.

Er bare 0.5% avvik fra original diameter!

Og da er avviket i riktig retning (mindre enn original hjul => viser høyere fart).

 

må forresten si bilen kledde den plastfangeren..

 

Jeg er VELDIG enig, men takk :)

 

når du har gjort så mye med bilen kjøremessig, har du gjort noe med støyen? kom jo div lister og greier som fjernet støyen mot slutten av 240-eraen.. føler nesten eg setter griller i hodet på deg no :D blir aldri ferdig med bilen, alltid noe pirkearbeid igjen..

 

Hmm.. Den er egentlig fin slik den er!

Når jeg kjører på "tomgang",dvs. cruiser, så er det ingen motorlyd.

Om jeg tar kickdown, da bare BRØØØØØØL, hehe.. nam nam :)

 

åh, motorlyden er så nice.

 

jeg skal ikke ha inn noe stort stereoanlegg igjen.

 

 

Ellers folkens, dagens update:

I går, fikk jeg tak i batteriplate fra Mercedes 190, batterifestemekanisme fra Mercedes W123 Ambulanse og en jordkabel fra Stein Ove Vikebø (http://www.vikeboe.com)

 

Stein Ove Vikebø hjalp meg å feste batterplaten i bagasjerommet, eller.. Han festet batteriplaten i bagasjerommet, er vel mer riktig å si :p

 

Den ble sveist på tre steder, kabler ble koblet opp, etc. etc.

Samt jeg koblet på mitt gamle rustfritt stål effektfilter fremme nå.

 

Har desverre ingen bilder av det enda, pga. vi stod å maste frem til klokken 20:xx og så kjørte jeg hjemmover, men.. hehe. jaja.. jeg sov ikke hjemme i natt.

 

Men, uansett :p

etter jeg kom meg sent på jobben i dag, var det så drittvær ute, at jeg ikke gidder photoshoot nå.

 

Det er også en ting, at bagasjerommet er fyllt av tusen deler som hang på bilen før. må vel ta en tur å dumpe de, evnt gi de til volvohuggeren elns.

 

Ting jeg vet jeg har:

* yakuzaki instrumentpanel, ombygget med vdo turteller (frem til og med 80')

* Div. Ventilasjons-rør

* Div. 80' dash deler

* 242 lister (80' typen), mangler hs.b.

++++

 

pris på ting: billig/gratis, alt ettersom hva det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det andre poenget ditt med hvor mye gummi jeg har, er egentlig ikke helt riktig, pga. jeg har RIKTIG rulleomkrets, mao. riktig diameter på hjulet.

Er bare 0.5% avvik fra original diameter!

Og da er avviket i riktig retning (mindre enn original hjul => viser høyere fart).

at du har riktig rulleomkrets stemmer nok, men når de fleste andre kjører med mindre omkrets vil jo likevel dine hjul fylle bedre enn hjulene til "gjennomsnittsmannen"..

 

Hmm.. Den er egentlig fin slik den er!

Når jeg kjører på "tomgang",dvs. cruiser, så er det ingen motorlyd.

Om jeg tar kickdown, da bare BRØØØØØØL, hehe.. nam nam :)

tenkte mer på vindsus og sånt.. siden du moderniserer bilen, største "feilen" på gamle biler e jo all støyen fra alt mulig.. e forresten sånn du har beskrevet det eg liker lyden i biler, folk som kjører med b23a og kun den lille lyddemperen får verdens kjipeste lyd.. aldri stille

Bil: 07 Volvo V70

 

Tidligere biler: 97 740, 97 Subaru Justy 4x4,97 Fiat Brava, '86 240 GL (LPG), '91 Volvo 940 GL (LPG), '92 Volvo 945 Turbo, '86 Volvo 240 GLE, '85 Opel Rekord 2.0S, '90 Ford Scorpio 2.0i GL

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva trengs for og få på nye plastfangere? Selve fangeren og de "demperene" ? og gjelder det samme bak ? så MYE bedre ut med plastfangerene, lyst og gjøre det samme selv.! Og passer 78+ blinklamper rett på min ? må ha andre da det ikke finnes klare glass til min.

Opel Zafira DTI m.div mods

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaButcher bruker hvite blinklys av samme type som du har mwb, vanskelig å få tak i, men finnes.

Nyere type passer ikke uten bytte av hele fronten.

 

Plastfangere er bare å skru rett over, med de støtdemperen.

Eneste problemet kan være listene over bakfangeren, for karosseriet er litt forskjellig utformet etter 78.

Peneste er å bruke støtfangerlist fra en 245 bak.

-1995 Volvo 960

-2010 Touran R-edition

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er forskjell på de gamle og fant jeg ut. Jeg har visst en utgave som ikke klare glass passer til, 2 skruer. glassene jeg har er til en utgave som er så og si helt lik, men litt annen krumming på glasset og 3 skruer til og feste med.

 

sånn trenger jeg:

blinkere.jpg

Opel Zafira DTI m.div mods

91 Corrado G60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du gidder ikke å legge ut delenr. på truetrac diffen?

Har en kompis i GKN, som er importør av Dana.

Skulle vært artig og sjekket om de kunne greid i nærheten samme pris:

delenr: 912A411

info: DANA 30 REAR

utveksling: 3.73+

splines: 27

 

 

DaButcher bruker hvite blinklys av samme type som du har mwb, vanskelig å få tak i, men finnes.

Nyere type passer ikke uten bytte av hele fronten.

 

Plastfangere er bare å skru rett over, med de støtdemperen.

Eneste problemet kan være listene over bakfangeren, for karosseriet er litt forskjellig utformet etter 78.

Peneste er å bruke støtfangerlist fra en 245 bak.

Jeg får ikke fangeren langt nok inn, til å feste de skruene..

må nok kappe litt av fangeren med vinkelkutteren.

 

jeg bare bruker den listen som henger på med kommandofangeren.. den blir jævlig nice.

 

ellers ang blinklys: ja, jeg bruker USA blinklys, av samme type!

tror bcb kan skaffe de, men jeg fikk mine sendt fra usa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe ventilasjon i bagasjerommet? Hvis ikke, håper jeg du ikke røyker.

 

Ett bilbatteri (blyakkumulator) utvikler hydrogen som sammen med oksygen danner knallgass. Skal ikke mye til for å få ett smell da.

 

Hvis du ikke har ventilasjon, anbefaler jeg deg å åpne bagasjerommet ofte.

gjelder det for vedlikeholdsfrie batterier også?

jeg har ingen hull for å fylle batterivann feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

med optimabatterier er dette i alle fall intet problem, da de er tette og kan stå på hodet om du så vil - uten å lekke...

 

og Optima batteriene er jo såkalte "vedlikeholdsfrie batterier" ...

ja, jeg kjøpte batteri på biltema da, men..

det er ikke sånne lokk på batteriet, pga. det er vedlikeholdsfritt batteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, jeg kjøpte batteri på biltema da, men..

det er ikke sånne lokk på batteriet, pga. det er vedlikeholdsfritt batteri.

 

Er ventilasjon på de vedlikeholdfrie biltema batteriene, sånn at det lekker ut "gass" av de.. Så det er kanskje en liten risk der..

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår