Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

hadde sånn typ skrukompressor en gang.. på golfen.. var seriøst morsom type overlading.. kom styggtidlig.. men lader ikke like mye over hele da. øker jo trykk litt med turtall den og.. lader ikke fullt fra 1000 rpm liksom.

jeg fikk bare 0.5bar ved 1000 rpm men mer i nærheten av 1.2 når den fikk litt mer turtall.

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hadde sånn typ skrukompressor en gang.. på golfen.. var seriøst morsom type overlading.. kom styggtidlig.. men lader ikke like mye over hele da. øker jo trykk litt med turtall den og.. lader ikke fullt fra 1000 rpm liksom.

jeg fikk bare 0.5bar ved 1000 rpm men mer i nærheten av 1.2 når den fikk litt mer turtall.

 

nei, da har du ikke hatt lysholm-skrukompressor!

 

Skruvkompressorn ska inte förväxlas med remdrivna turbos (Radialkompressor) eller så kallade Roots kompressor (Eaton, Roots) som inte har den snedskurna profilen på rotorerna som är Lysholms patent. Radialkompressorn ger en laddtryckskurva som följer varvtalet, trycket blir lågt i början och ökar sen med varvtalet.

 

Skruvkompressorn bygger laddtryck direkt från låga varv och behåller trycket konstant över hela registret

 

edit:

 

kilde --> http://www.enem.se/lysholm.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye planer for bilen:

Lakke i "two-tone", mørkegrønn fra bunnen (kanal og oppover), som skal ha en fin overgang til original, eller lignende til original farge.

Mørkegrønn fra taket, som skal ha samme type overgang til original,eller lignende til original farge.

 

videre, skal midten av panser og midten av bagasjeluke lakkes mørkere grønn.

 

Det vil få bilen til å se lavere og bredere ut.

 

Jeg tror jeg kanskje går for metallic "all the way", men en av fargene skal ligne på originale. (den som blir midt på bilen).

 

bilen vil se lavere og bredere ut, da vi alle vet at 240 har ganske høyt tak!

vingen vil bli der, den er.

laksetrappen forsvinner mest sannsynlig etter lakk.

 

fangere og speil blir vel lakket.

tror jeg skal ha nye typen speil.

 

vet ikke om jeg vil ha lakket gr.a. vingen, men jeg tenker også på om jeg kanskje skal ha 850r vinge istedenfor.

 

tror dog. jeg satser på å beholde gr.a. vingen.

 

ellers, ang interiør:

har slått fra meg bertone-intr. planen og tror jeg heller satser på å beholde baksetet, lakke dører og slikt med skikkelig vinylspray (bedre enn biltema sin).

så satser jeg på å få tak i noen lettere enn originale frontseter i skinn, evnt vinyl.

 

Håper jeg får lakket bilen i år..

blir ganske mye kostnader, i og med at det er bobler i lakken, som derfor gjør at all lakk må fjernes, for å få feste.

så må den grunnes, grunning må slipes ned og så kan den lakkes.

 

blir nok $$$$$, som vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke en lenger film med lyd a? Vil høre åssen den låter når den girer og sånn.. Film et 0-100 drag.

hmm, sjekk denne filmen

 

ps. får ikke fanget den utrolig fete lyden!!

bare spør locked på forumet, du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha fy flate for noen brøl den kommer med.. SKrudde opp volumet litt og holdt på å datt av stolen når du gir på omtrent 2:27 uti filmen...

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha fy flate for noen brøl den kommer med.. SKrudde opp volumet litt og holdt på å datt av stolen når du gir på omtrent 2:27 uti filmen...

ja, lyden er så JÆVLIG feit!!!

OMGOMGOMG!!!

 

så nice!!!

 

tror jeg trykker på E knappen, når jeg skal vise den på B.T., slik at den girer på lavt turtall :p

 

den er passelig stille, nrå jeg cruiser, men ved kickdown, BRØØØØØØL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var i bergen tirsdag og onsdag og snubla over DaButcher i sentrum. råna noen timer med ham og prata om volvo osv.. har en 27-28 minutter film fra den kvelden.. skal legge det ut her i helgen håper jeg. må bare lære meg videoredigeringsprogrammet so eg får komprimert det i divx.. mpeg tar så vanvittig stor plass...

 

men.. det er så vanvittig porno lyd i bilen at du tror det ikke. men kommer bra med på filmen! gled dere :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var i bergen tirsdag og onsdag og snubla over DaButcher i sentrum. råna noen timer med ham og prata om volvo osv.. har en 27-28 minutter film fra den kvelden.. skal legge det ut her i helgen håper jeg. må bare lære meg videoredigeringsprogrammet so eg får komprimert det i divx.. mpeg tar så vanvittig stor plass...

 

men.. det er så vanvittig porno lyd i bilen at du tror det ikke. men kommer bra med på filmen! gled dere :p

jeg vet jeg gleder meg til å se filmen :)

 

Volvo_242R6_3.0_24V_from_the_side.jpg

 

Får kanskje lakket bilen i oktober/november, om ikke noe uventet oppstår..

Blir spesiell lakkering!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg solgt subben min (32" Clarion ProAudio)

Gikk for usle 7.000kr, med kondensator og kasse.

samlet total nypris: 22-24.000kr + arbeid for kassen (bygget av proff tømrer)

 

kassen blir vel saget opp til "pinneved", som fraktkasse til subben, da en annen snekrer/tømrer (usikker på hva han var), ville heller satse på billig frakt og lage sin egen kasse.

 

selger den med tungt hjerte, men jeg vil heller få gjort flere ting med bilen, enn å "Investere" i tull som bilstereo.

 

lurer på om jeg skal selge unna litt mer bilstereo også, som infinity kappa 10.2 open-air sub og noen pioneer høyttalere.

time will show.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei var vel ikke lysholm.. autorotor.. er så nære det får blitt , det skriver de jo tillogmed på enem sin side..

 

ja de lader uansett.. men begrensninger i luftveier osv og hvordan motoren forbruker lufta som komprimeres fra kompressoren bestemmer til enhver tid ladetrykket.. om du tror at en lysholm kompressor er så annerledes en autorotor at den lader feks 1.5bar fra 1000 rpm til 7000 rpm så lever du i en drømmeverden :P

 

luftmengden ut fra kompressor er direkte knyttet til turtallet på kompressoren. feks 1.3liter luft ut per runde.. motoren(spess i mitt tilfelle med crappy vw motor) tar lett unna luftmengden som produseres på lave turtall. da blir ladetrykket (overtrykker målt i innsug) forholdsvis lite. etterhvert som turtallet på kompressoren og også luftmengden ut overstiger det motoren klarer å forbruke så øker ladetrykket. VW toppen min feks var ekstremt trang og klarte absolutt ikke håndtere luftmengdene produsert av kompressoren når man fikk mer turtall på motor/kompressor, med det resultatet at mottrykket øker og ladetrykket stiger.

 

mulig jeg har glemt noe. men hovedpoenget er at selv lysholm/autorotor sakene gir mer luft med mer turtall..

 

Men.. rått er det :D

 

 

husker ikke helt men lurer på om det ikke er enem jeg har kvittering fra no sted her sånn på skrukompressoren som satt i min.

- 2007 325d coupe Msport , BBS LM , KW3. Sølv bil, coral rødt Msport skinn - Daily driver

- 1992 mx5 - Trackday toy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med spesiell lakkering?

Fra kanalen og oppover, samt fra taket og nedover, skal det være mørkere grønn enn resten av bilen.

 

Videre, skal de nedsunkne delene av bagasjeluken og panseret være mørkere.

 

Overgangen fra mørk til lysere, fra tak og kanal, skal være gradvis.. ikke sånn "kant".

 

blir vel grønn metallic, "miderste" farge tilnærmet lik original, men i metallic.

kanskje litt mørkere enn original.

 

bilen vil se lavere og bredere ut med slik lakk.

$$$$$$$$$$$$$$$

 

men, jeg tror jeg får det gjort i år :)

håper at det er realistisk å få det gjort innen 2 måneder.

*passe på å ikke få seg dame*, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei var vel ikke lysholm.. autorotor.. er så nære det får blitt , det skriver de jo tillogmed på enem sin side..

 

ja de lader uansett.. men begrensninger i luftveier osv og hvordan motoren forbruker lufta som komprimeres fra kompressoren bestemmer til enhver tid ladetrykket.. om du tror at en lysholm kompressor er så annerledes en autorotor at den lader feks 1.5bar fra 1000 rpm til 7000 rpm så lever du i en drømmeverden :P

 

luftmengden ut fra kompressor er direkte knyttet til turtallet på kompressoren. feks 1.3liter luft ut per runde.. motoren(spess i mitt tilfelle med crappy vw motor) tar lett unna luftmengden som produseres på lave turtall. da blir ladetrykket (overtrykker målt i innsug) forholdsvis lite. etterhvert som turtallet på kompressoren og også luftmengden ut overstiger det motoren klarer å forbruke så øker ladetrykket. VW toppen min feks var ekstremt trang og klarte absolutt ikke håndtere luftmengdene produsert av kompressoren når man fikk mer turtall på motor/kompressor, med det resultatet at mottrykket øker og ladetrykket stiger.

 

mulig jeg har glemt noe. men hovedpoenget er at selv lysholm/autorotor sakene gir mer luft med mer turtall..

 

Men.. rått er det :D

 

 

husker ikke helt men lurer på om det ikke er enem jeg har kvittering fra no sted her sånn på skrukompressoren som satt i min.

 

hva måtte du ut med for kompressoren da?

enem.se sa at jeg må ut med 20k SEK + mva, for ny kompressor og bensintrykkregulator. regulatoren lå vel på 3k.

 

kanskje det er billigere å bytte til s80t6 motoren :P

men kompressor på en slik motor hadde vært fett!!

 

kan dog bare dra ut 275hk uten kompsenk (0.4bar)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår