Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

DaButcher:

 

Å bytte stempler er vell ganske kurant, men vil si at det er best å ta ut motoren for best resulatat..

toppen er jo relativ lang, så den vil nok vri seg litt, vil nok anbefale å plane toppen :)

 

hvis du bytter rådene til h-profil fra SPM så har du en motor du kan dra mange hk/nm ut av :) stå på cheers kan bli rått dette..

 

Mvh

E-K Racing

- BMW E90 D Msport 2008 - Alpine white, 19" black CSL`s++

- VOLVO 940 b230fk, 16v tubro, m90, add on, Megasquirt, 300hk osv. prosjekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

det er jo flere som kjører 5-600hk på 960 motor med bare dreide stempler!!

vet ikke hvor lenge det holder, men den sorte 242'en i nordnorge har overlevd mange år nå.. (den som var i bilsport).

 

men skader vel neppe å overhale motor før man drar ut 600hk og kanskje da bytte en del deler samtidig.

 

e-k: hvordan er det å bytte stempler på denne motoren?

hørte det er fare for at toppen kan vri seg når man skrur den av?

(kammene står i spenn?)

 

kan dog være at å kjøpe en t6 motor er en bedre idè, om man skal ha såpass med effekt :P

dn svarte 242`n er d bytta stempler å div i,ble bremsa på bjørnstadbil for en liten stund siden,tror d ble 440hk på hjula,har selv en S 80 T6 motor som er under overhaling/nyoppbygging.stor singel turbo,elmotive tech3++++++++motorn sto i 960 vogna mi før.skal i en bmw e30 M3 nå:)stå på dette blir et meget bra resultat!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

dn svarte 242`n er d bytta stempler å div i,ble bremsa på bjørnstadbil for en liten stund siden,tror d ble 440hk på hjula,har selv en S 80 T6 motor som er under overhaling/nyoppbygging.stor singel turbo,elmotive tech3++++++++motorn sto i 960 vogna mi før.skal i en bmw e30 M3 nå:)stå på dette blir et meget bra resultat!!

volvo motorn min:Bilde075.jpg

960 vogna motorn sto i:)Bilde0141.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo flere som kjører 5-600hk på 960 motor med bare dreide stempler!!

vet ikke hvor lenge det holder, men den sorte 242'en i nordnorge har overlevd mange år nå.. (den som var i bilsport).

 

men skader vel neppe å overhale motor før man drar ut 600hk og kanskje da bytte en del deler samtidig.

 

e-k: hvordan er det å bytte stempler på denne motoren?

hørte det er fare for at toppen kan vri seg når man skrur den av?

(kammene står i spenn?)

 

kan dog være at å kjøpe en t6 motor er en bedre idè, om man skal ha såpass med effekt :P

den 242 fra nordmøre har faktisk gått veldig lite siden den ble bygd opp. Den var til geir haugen (boost) her oppe i trøndelag for en stund siden. den fikk montert nytt datasprut (electromotive tech3) av geir. eier/bygger av bilen sa at den aldri hadde gått helt som den skulle med sprutet som sto på. på electronisk trippteller viste d at den bare hadde gått 700 eller 800 mil siden den ble bygd. når den fikk nytt sprut av geir haugen ble den god som gull. den går langt nord her i landet nå. 3 liters blokka er en god del svakere enn 2,5 liters blokka, det er et kjent fenomen at blokka til 3 litern sprekker når den får bra med effekt. det såm går an hvis man skal bygge en slik 6er som skal bli solid er å bruke 2,5 liters blokk og 3 liters veiv. da blir den 2,8 liter og stort sett lik s80 t6 motoren i borr og slag. d finnes jo mange produsenter som lager lavcomp stempler til disse motorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-K Racing:

Hehe.. jeg tror ikke jeg skal gjøre det så ekstremt.

 

sørmo`n:

ser nice ut den der :-)

 

norskturboimport:

Er du sikker på vi snakker om samme bil?

den med 740 90' baklys?

byggeren av den bilen, solgte den for *lenge* siden.

tenker på den som var i bilsport.

 

jeg vet det er en annen sort 242 med 960 tt motor også, som også går i nord et sted. (sistenevnte går med s80t6 turboer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

E-K Racing:

Hehe.. jeg tror ikke jeg skal gjøre det så ekstremt.

 

sørmo`n:

ser nice ut den der :-)

 

norskturboimport:

Er du sikker på vi snakker om samme bil?

den med 740 90' baklys?

byggeren av den bilen, solgte den for *lenge* siden.

tenker på den som var i bilsport.

 

jeg vet det er en annen sort 242 med 960 tt motor også, som også går i nord et sted. (sistenevnte går med s80t6 turboer)

ja vi snakker nokk om samme bil ja gitt. den ble solgt for lenge siden. bygger kjøpte den tilbake for en stund siden. den sto på flis sundet og ble kostet på rundt 150k men ble alikevell ikke grei. han som kjøpte den tok fly fra langt oppi nord og til møre og tauet bilen opp til trøndelag her og fikk byttet ut sprutet, bremset bilen til 444hk på hjul og kunne kjøre hjem glad og fornøyd. bygger av bilen var også med på bremsinga og han kommenterte at bilen aldri hadde gått så pent og bra som d den gjorde med ny sprut nå. jeg var til geir haugen og så på bilen. rått bygge d også ja. og den ble bygget sent på 90 tallet. var nokk den råeste 242 i norge på den tiden ja. den jeg snakker om hadde custom grenrør og 2 stk 15c, 15t eller 15g turboer. jeg er 150% sikker på at det er samme bil vi snakker om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja folkens :-)

 

 

 

Det var hull i pakken, så ene flensen til downpipe forsvant i posten :(

 

Syns du sa det ikke skulle bli så ekstremt jeg:P hehe...detta blir VÆRST!!!! Er det no plass til alle dissa sneglene a?

- '02 BMW 525DAT M-Sport

- '99 Audi A6 2.7BiTurbo Quattro

- '02 VW Golf 1.9TDI

- '01 VW Caddy 1.9TDI

[thread=129069]- '90 Audi 200 20v Turbo quattro[/thread]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VOLVOs90r:

ja, hehe.. jeg tror det skjer i januar/februar :-)

må først komme meg på effektmåling, så b.t., så må jeg søke på nytt om ombygging til twinturbo. street legal.

 

Mikkel Bruer:

hehe, jeg kan dra ut 340hk på org komp og de turboene som er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja! Nå begynner vi å snakke her :D

 

Når begynner tilpassingen?

 

jeg satser på februar.

må samle deler, etc.

 

det er egentlig plug and play, litt tilpassning.

downpipe må også lages..

 

estimert utlegg for downpipe: 1700kr

estimert ic utlegg: x kr

estimert oljeslanger: 600-1000kr

estimert vannkjøling: x kr

flytting av lmm: x kr i ledninger og plugger

kollektor fra lmm til turboer: x kr

kollektor fra turboer til ic: x kr

ic-rør: ca. 1000kr?

 

ca. 6-7.000? +- 1000kr.

avhenger veldig av kvalitetsnivå, blingbling, etc.

 

har en bot jeg må betale, husleie, etc. så.. tar litt tid nå desverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår