Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Hei folkens!

Dagens lille update:

 

Jeg har kjøpt bakaksel nå! Kom på totalt 2750kr inkl frakt (hvorav aksel lå på 1500 + mva).

 

Det var en 3.73 aksel, med el. speedo, så jeg trenger bare tonehjul nå.

Kan være jeg har deal på et brukt tonehjul, men om ikke, så er det bare ~600kr for et nytt på volvo.

 

Diffen kostet meg 3.800kr elns. inkl frakt, mva og toll.

~4000 + 2750 + 600 = 7350

 

så trenger jeg nytt bakdeksel og ny giver på bakaksel..

ser ut som det budsjettet på bakakselen røk litt.

 

Estimert pris: 9.000 (mer realistisk).

 

Satser på å få bakakselen levert torsdag eller fredag.

Girvelger blir også snart levert, så nå er det bare eksos som er problemet.

 

Skal ta kontakt med svendsen eksos og bilens eksosanlegg senere i dag, tenkte jeg. Kjøper vel halvsats simmons 2.5" turboanlegg til 240 og får ombygget grenrøret av eksosverksted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Prosjektmålsettning synest jeg bør ha et eget innlegg, derfor lager jeg herved dette:

 

Bilmerke: Volvo

Modell: 242(R6)

Årsmodell: 1980

 

Motor: B6304FS fra volvo 960 (94' typen motor, fra 95' bil), 204hk / 267nm.

Girkasse: AW30-43, elektronisk styrt automatkasse fra volvo 960.

Drivlinje: Volvo 1031 bakaksel (DANA 30) med truetrac diffbrems, 3.73 i utveksling. Tonehjul fra 95' ABS med diffbrems, samt deksel og giver fra 940. Mellomaksel ø 50.8mm , fremre del 54cm lang (fra 740/940).

Eksos: JT-Superflow 3" (2 potter), volvo 960 grenrør (2 x 2.5") (må tilpasses av svendsen eksos) og volvo 960 kat.

Understell: Gule koni sport, lesjöfors 45mm senkefjærer, 264 stabilisatorstag ø 24mm, superflex (polyurethane) foringer.

Interiør: Volvo 240 81'-> dashboard, volvo 960 instrumentpanel, skinnsete bak (fremme kommer med tiden). Kan være jeg får tak i et komplett bertone-interiør!

Stereo: VDO Dayton CD3300 headunit, Clarion ProAudio SRW8000 subwoofer, Infinity 6x9, Infinity kappa 10.2, Pioneer dørhøytt, komponentsett, 2.0 fahrad digital kondensator, etc.

Øvrigt: Gruppe A vinge, 740 90' baklys m. hvit blink, volvo 460 skjermblinklys, GLT-Lister, frontrute med soting i toppen originalt, sentrallås.

 

Edit: la til eksosinformasjon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra at det er noen som satser på 6'er prosjekter :) De er det ikke for mange av!

 

Bra at du gjør det cleant og fint ;) Hadde sikkert blitt bra hvis du hadde lakkert opp igjen blokk/topp/toppdeksel i orginalfarge slik at det ble helt strøkent :)

 

Husker jeg kom over en artikkel i bilsport for et par år tilbake (2002.?) av en kar i Trøndelag som bygde seg en 242 med 960 Twin turbo motor på litt over 500hk.... Tore Kvam ellerno var det han het..

 

Rått var det ihvertfall!

Den som ingen Ferrari har - får ladda BMW med bar


http://www.youtube.com/oddisPProductions

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig bra at det er noen som satser på 6'er prosjekter :) De er det ikke for mange av!

 

Bra at du gjør det cleant og fint ;) Hadde sikkert blitt bra hvis du hadde lakkert opp igjen blokk/topp/toppdeksel i orginalfarge slik at det ble helt strøkent :)

 

Husker jeg kom over en artikkel i bilsport for et par år tilbake (2002.?) av en kar i Trøndelag som bygde seg en 242 med 960 Twin turbo motor på litt over 500hk.... Tore Kvam ellerno var det han het..

 

Rått var det ihvertfall!

 

Hei,

Takker (alle) for positive kommentarer.

Men: Dette er en "hvitmotor", som i motsettning til "rødmotorene", ikke er lakkert! Motoren er laget i et sammarbeid mellom volvo og porsches weissach ingeniørsenter. Den bygger på modulært design, noe som også V6 gjorde, men V6'en hadde mange barndomsproblemer.

 

Dette er en rekke-6'er (derfor 242r6) med 24ventiler og en coil per sylinder.

coilene er skjult under dekselet og derfor har man ikke pluggledninger, etc. flytende over motoren.

 

Jeg tror jeg kanskje muligens polerer toppdekselet, om jeg finner ut en klarlakk som tåler varme.

 

ellers: jeg har snakket med han som bygget den sorte 242'en med 960 motor + twinturbo. Han bare senke komp. ved å dreie på stemplene og hev på s80t6 tt manifoilet og noen litt større turboer. (grovt sett).

 

Jeg tror dog min skal forbli n/a.

man kan også dra en del ut av denne motoren uten turbo. feks. i australia, selges det chip som gir 238hk/301nm, mot de originale 204hk/267nm.

så kan man tjene noen % på effektanlegg, effektfilter, trimkam, etc.

 

Det skal finnes noen "mild cams" til denne motoren, iflg. "the gothenham bible" (volvo bible).

 

Jeg foretrekker n/a power fremfor turbo og tror faktisk 204hk/267nm skal duge i en 242! Bensinforbruk og vedlikeholdskostnader er et issue også.

kjøper dog bra deler, som feks. truetrac diff, slik at ting gjerne blir overdimmensjonert for sitt bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

åja..

er det en måte jeg kan "invertere" signalet?

snu mekanismen opp ned? hehe..

 

Har du prøvd å bytte om på ledningene? Gi måleren pluss der den forventer minus og motsatt, da vil vel strømmen gå "andre veien"?

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å bytte om på ledningene? Gi måleren pluss der den forventer minus og motsatt, da vil vel strømmen gå "andre veien"?

hmm, jeg har ikke sett på kretskortet til 960 instrumentpanelet.

du kan være inne på noe her, om måleområdet er riktig.. (ohm).

 

ellers: jeg tenkte litt på å kanskje løsne måleren fra armaturet og montere den opp ned.

 

måtte selvsagt da klippet av "målestangen" og sveist den på opp-ned.

tror ikke det går ann å montere 940 tankmåler i 240 tank, samt jeg vet ikke om 940 tank vil passe i 240? har aldri sett en 940 tank før.

 

edit:

tror jeg går for jt-superflow 3" effektanlegg

image.asp?ID=311

 

snakket med pedersens racing og fikk en meget hyggelig pris!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

JT-Superflow er på vei!

Takker volvofolket for svar på mitt spørsmål ang dimmensjoner, støy og evnt. effekttap ved 3".

 

Fant ut at 3" skal fungere greit på 3.0 liter motor (originalt 2.5" etter kat, dual 2.5" før kat).

 

Satser da på N/A JT-Superflow 2-potters 3" annlegg (aluminiumisert eller hvordan man staver det).

 

Nå mangler jeg bare:

Tonehjul til diff (95' 960 diffbrems tonehjul, 48 tenner) - har kanskje et på gang som kan brukes

Deksel til bakaksel (har muligens feil type) - må være just.

el. Speedometer-giver (har muligens feil type)

 

penger vokser desværre ikke på trær, så snart når jeg mettningsgrensen på bankkontoen min, frem til neste lønning.

 

I Juni, får jeg heldigvis penger igjen på skatten også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott prosjekt olav...detta liker vi:D det eneste jeg kicker på et det automat kasse.....hadde gjort seg med ei ordentlig manuel kasse...;)

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott prosjekt olav...detta liker vi:D det eneste jeg kicker på et det automat kasse.....hadde gjort seg med ei ordentlig manuel kasse...;)

 

hmmm.. Men, det er elektronisk kontrollert automatkasse.

Det er billigere å bygge den om til geartronic (manuellt styrt automat), enn å bygge om til manuell!

 

Hvorfor?

M90 til hvitmotor er "umulig" å få tak i, i Norge, som vil si:

A) Må kjøre til sverige og kjøpe

B) Må kjøpe adapterplate fra http://www.kl-racing.se

 

A innebærer en del kostnader med transport, etc.

B innebærer kostnader med adapterplate, samt kjøp av rødmotor m90.

 

A og B innebærer begge tilpassning av mellomaksel hos feks. Unikardang

 

Estimert realistisk kostnad: ca. 10.000kr?

Tenker da at man får kanskje tak i M90 for 5.000, så blir det enten transport eller innkjøp av adapterplate for ca. 2000kr, så må man ha clutch og svinghjul og mellomaksel-tilpassning.

 

videre, blir det en haug med deler for ombygging av clutch-utløseren (feks volvo 260 deler).

 

tror jeg heller satser på min elektronisk kontrollerte automat og bruker evnt litt penger på skinnseter fremme, lakk, etc. før jeg eventuellt en gang i fjern fremtid bytter til manuell.

 

vet dog ikke om jeg vil ha manuell. Når jeg var 18, var automat "kjipt" og "kjedelig", men etter mye bykjøring, som jeg også kommer til å gjøre mye i fremtiden, er jeg litt lei av å få krampe i leggen av all krypekjøringen.

 

med over 200n/a hestekrefter og 267nm, skal den dra bra med automat..

kjører da med 3.73 utveksling...

 

jeg har vært i dialog med en fra usa, som bygger geartronic på sin automat (samme type). Han skal ha to knapper på rattet, som han skal gire opp/ned med.

 

giren har fire solenoider, med on/off stillinger, hvorav en er for lockup (momentbegrensning) og de øvrige er for å velge gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått start på bilen nå eller? Er spent på hvordan din blir angående bensinforbruk,min drar 2 liter på mila..

 

Så jeg har en komplett 6er tilsalgs med automat om noen trenger det..

 

Sikkert ikke lett å få solgt når jeg skriver 2 liter på mila,men med manuell boks burde den gå en del billigere..

 

Hadde det gåttan å fått litt info om hvor du kjøpte truetrackdiffen?

 

siden deres er nede..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått start på bilen nå eller? Er spent på hvordan din blir angående bensinforbruk,min drar 2 liter på mila..

 

Så jeg har en komplett 6er tilsalgs med automat om noen trenger det..

 

Sikkert ikke lett å få solgt når jeg skriver 2 liter på mila,men med manuell boks burde den gå en del billigere..

 

Hadde det gåttan å fått litt info om hvor du kjøpte truetrackdiffen?

 

siden deres er nede..

 

2liter på milar er ikke uvanlig på 240, hadde B200K maskin i min, den drakk 2 liter på mila, og det er en 4cyl.

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fått start på bilen nå eller? Er spent på hvordan din blir angående bensinforbruk,min drar 2 liter på mila..

 

Så jeg har en komplett 6er tilsalgs med automat om noen trenger det..

 

Sikkert ikke lett å få solgt når jeg skriver 2 liter på mila,men med manuell boks burde den gå en del billigere..

 

Hadde det gåttan å fått litt info om hvor du kjøpte truetrackdiffen?

 

siden deres er nede..

Hei,

Nå er siden dems oppe igjen: http://www.reiderracing.com/

Jeg ringte nr'et og sa jeg ville ha truetrac differential.

 

Så oppgav jeg 912A411 (http://www.reiderracing.com/truetracapp.htm)

Vi har altså DANA 30 - Rear.

 

Jeg kjøpte med 3.73 i utveksling, men det skal visst finnes for 3.54 også!

Så bad jeg dem la vær å oppgi frakt på tolldokumentene.

 

Diffen kostet 357$, frakt var 100$ + 20$ for å få den innen 5 dager.

Fikk den en halvtime før ETA (Estimated Time Arrival), så det var ganske imponerende! Jeg ble oppringt når budbilen var på minde i Bergen, hvor han sa at han bare var minutter unna.

 

Det finnes mange typer differ vi kan montere i våre volvo aksler, men truetrac er vel en av de bedre til vanlig gatekjøring. Man merker visst ikke så lett når den "slår inn".

 

bare husk at du må kjøpe en til REAR (bakaksel).

Jeg bad dem også sjekke at det var den sterke type truetrac, med tre tannhjul. Det var nemmelig en eldre type som ikke var like kraftig, som gikk på to tannhjul. (ingen lameller, bare tannhjul).

 

Diffen skal duge til en 654nm.

 

ps. du har ikke viftereim-strammehjul, samt den boksen som ledningsnett pluggen skal være i?? tenker da på den sorte boksen i motor-rommet..

kan være jeg får tak i viftereim-strammehjul av han jeg kjøpte motoren av, da jeg egentlig skulle fått den med. Det gikk dog i glemmeboksen med tiden, men jeg ringte han i går. Han trodde han hadde den liggende fremdeles, men det begynner å haste litt, da bilen min er ferdig i helgen kanskje..

 

så må jeg få den slept til svendsen eksos (ja, jeg vet jeg må koble av mellomaksel for sleping). De må så tilpasse grenrør, før jeg etterpå kan kjøre den til hjulstilling.

 

Etter hjulstilling, er det bare effektmåling hos norspeed i bergen, samt så time hos biltilsynet som gjenstår.

 

om 960 motoren din bruker 2 liter, er det litt rart! han som bygger om for meg nå, bygget om samme motor i brorens 740.. Den brukte under literen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår