Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Jeg fant ut det var på tide med å bytte plugger.

motor.jpg

 

Ut med en coil:

DSC01367.JPG

 

Langt nede er pluggen:

DSC01372.JPG

Jeg visste heldigvis dette, da jeg har vært her inni før og ikke fått vanlig pluggnøkkel til å passe :P

 

Pluggnøkkel med x antall forlengere:

DSC01376.JPG

 

Gammel coil, rimelig sprekt på "insulatoren" eller hva den heter.. Den hvite isolasjonen.

DSC01359.JPG

 

Ny vs gammel:

DSC01356.JPG

 

Jeg så det var feil plugg på motoren fra før. Det var en U-Groove plugg og jeg kjøpte nå den som er laget til motoren. Tviler på U-Groove har så mye å si.

 

 

Videre, var den andre pluggen kortere enn den som er laget for motoren, men det så ut som det var samme åpning.

 

ps. monteringsdybde ble det samme, pga. differanse i skiven, men den ville jo ikke gått like langt "Oppover", men coilen har jo til gjengjeld en fjær, så den vil jo få kontakt uansett. Mao. gikk det greit med feile plugger også.

 

DSC01364.JPG

 

ellers, byttet jeg reflektoren hin dagen:

DSC01370.JPG

 

Holder også på med overflaterust-behandling inni bilen, men jeg må nå stikke for å gjøre litt "elektronisk arbeid".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

ser no bra ut dette:)

ååå....får lyst å slenge i en 24 valve eg oxo hehe feit lyd du hadde,

skal du ha i twin turbo? ka hk får en da i den motoren?

skal no skifte foringane på øsa mi og neste veke, skal ta dei framme først tenkte eg, og dei bak i september tenkte eg

1981 240TIC Prosjekt

1998 Mitsubishi Galant GLX STV Bruksbil (Konebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at eg spør.

Men fikk du hjelp av mekanikeren din til å skifte plugger, eller klarte du det heilt sjøl? :thumb

Om du mener å være frekk, kan jeg spørre deg:

Klarer du å koble en slik motor?

 

Jeg er ikke mekaniker eller elektriker, men å gjøre noe så simpelt som å bytte calipere, mellomaksel, plugger, o.l., klarer jeg selvsagt.

Har ikke ti tommeltotter, jeg anser meg selv som en ganske "praktisk" person.

 

Det som begrenser meg mest, er ikke yrket mitt eller interessen min.

Det er mer mangel på verktøy og mangel på sted å gjøre ting.

 

Jeg bor i bergen, bilen min er parkert på gate.

I dag feks. mekket jeg og kavet rundt, fjernet overflaterust, demonterte interiør, etc. Samt jeg drev å koblet litt elektronikk.. Men ja, det måtte jeg gjøre på gaten, i solen!

 

Så kan du tenke deg, det blir ikek som på voss, der du kan gå fra bilen og tingene med verktøy. (Da er det innbrudd i bilen før du har snudd deg!).

 

ps. ikke tro jeg ble støtet av ditt utsagn, men ikke tro jeg har ti tommeltotter!

Jeg har gjort enkle ting som bytte lagre, stabstag, foringer, koble opp relèer, thermostatbrytere, mekket ledningsnett, koblet masse bilstereo, etc. fra 90-tallet en gang. Men å koble et datasprut vil jeg ikke gjøre, da pga. jeg ikke har noe elektronikk utdannelse og det er dyrt å blåse slike ting.. Ikke at jeg har noe datasprut å koble på uansett, men.. Var et eksempel.

 

Jeg er ikke dum, så når noe er "Over hodet mitt", så betaler jeg heller noen andre for å gjøre det. Det blir da bedre og billigere, enn om jeg skal ødelegge alt og sitte igjen med ingenting.

 

Har hatt 2mx, 3mx, 2fy, samt jeg har alltid hatt interesse for elektronikk og bil, men utdannelsen min er systemutvikler. At jeg ikke er "bilmekker" av yrke er nok både positivt og negativt, da jeg kan se ting fra andre vinkler og gjerne har med litt fysikk inn i bildet. Men, men.. Dette er egentlig en del Offtopic, så om du lurer på noe mer angående yrke mitt, om jeg klarer å bytte olje, oljefilter, etc. så kan jeg gjerne svare deg på PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser no bra ut dette:)

ååå....får lyst å slenge i en 24 valve eg oxo hehe feit lyd du hadde,

Det billigste isåfall er nok å kjøpe en litt stygg 960 fra sverige og hugge den.

Motoren er bare en liten prosent av totalkostnad.

 

skal du ha i twin turbo? ka hk får en da i den motoren?

Spørs hvor mye jeg vil "sprute inn".

Uten å senke komp, kan jeg vel lade 0.4-0.5, under kontrollerte forhold.

Da med IC, vann-injection (ethanol/vann). Jeg har turboer liggende, men solgte nettop IC :P men det er jo null prob å skaffe ny IC.

 

skal no skifte foringane på øsa mi og neste veke, skal ta dei framme først tenkte eg, og dei bak i september tenkte eg

Ja, de gjør mye forskjell.. digg å få de i polyurethane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nesten få meddele at jeg lånte r6'en en tur her før i uka...

Grunnen til det var at jeg ville vise en kollega ,Vladimir fra Russland, hvor godt bilen gikk... Dette på grunn av at han skrøt hvor godt en Moskvitch han hadde gikk med 5 personer...(120km/t;joho...):spider

 

Nok om det, for etter litt overtalelse så ble han med over plassen på jobben min....

 

Først burn-out, noe han ikke skjønte mye av.... han åpnet døren ,kikket på hjulene og sa så greit: "hvordan gjør du dette???"....

Forklarte før jeg satte kursen over plassen med flat pedal....

 

gjett hva han sa....?

 

Riktig:

 

-" maammmmaaaaaaaaaaaa!!!!! aaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!"

 

Han ble skremt over akslerasjonen på bilen ,og det kan tenkes at han ville bli skremt av de som har en turbobil med skikkelig "ketshupeffekt".....

 

Olav ,sleng ut filmklippet når jeg ragger på jobben min...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er filmen, jeg gikk utifra at han heter Boris, siden han er russisk.

Konen heter vel Olga?

 

Ps. er dere med å bowle neste gang?

 

Ellers, nå går bilen enda bedre.. Når jeg byttet plugger, så jeg det var dårlig isolasjon på ledningen til ene coilen, samt den ene coilen var nummeret før "Insulatoren" fallt fra hverandre, hehe.. Den går mye bedre nå, merker det spesiellt i fart faktisk, da ikke bare på akselerasjon, men den går mye jevnere når jeg cruiser i ca. 70km/t på speedo (jevnere gange).. Kjenner jo alt av vibrasjoner i den kjerren, som du vet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er filmen, jeg gikk utifra at han heter Boris, siden han er russisk.

Konen heter vel Olga?

 

Ps. er dere med å bowle neste gang?

 

Ellers, nå går bilen enda bedre.. Når jeg byttet plugger, så jeg det var dårlig isolasjon på ledningen til ene coilen, samt den ene coilen var nummeret før "Insulatoren" fallt fra hverandre, hehe.. Den går mye bedre nå, merker det spesiellt i fart faktisk, da ikke bare på akselerasjon, men den går mye jevnere når jeg cruiser i ca. 70km/t på speedo (jevnere gange).. Kjenner jo alt av vibrasjoner i den kjerren, som du vet :P

 

Den gikk litt bedre ja! Ang. bowling; Må du ha med noen som du kan slå? Jeg er jo uovervinnelig... Amatører! :D

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår