Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Nei, faen... Jeg kommer i min egen bil bak, som tydeligvis ikke var fet nok for Julius, eller at jeg kjørte for fort til at kameraet fikk eksponert meg på bildet. Hehe!

ja, du sier noe der.. selvsagt lå du bak meg!! i blårøyken min... Da blandet med din egen blårøyk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg syns olje er for dyrt, så nå fyller jeg vann i stedet for. Jeg tenkte litt på det der, all kjølevæsken min går jo inn i forbrenningen også, så hvorfor ikke... Neida, men det blir jo snart andre boller med motor i kjerren min snart da.

 

Når du kjører i 1. på autolaten så har du mer blårøyk per sec. enn jeg har på en hel dag.

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns olje er for dyrt, så nå fyller jeg vann i stedet for. Jeg tenkte litt på det der, all kjølevæsken min går jo inn i forbrenningen også, så hvorfor ikke... Neida, men det blir jo snart andre boller med motor i kjerren min snart da.

 

Når du kjører i 1. på autolaten så har du mer blårøyk per sec. enn jeg har på en hel dag.

ja, jeg må få meg en catch-can asap... ellers får jeg kurt oddekalv på nakken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det lov å senke vekt, men ikke øke effekt?

Eneste som er "til fordel" for å senke vekt i forhold, er jo selvsagt da mindre motkraft, når fres skal bli lik 0.

Øhh...du kan faktisk øke effekt dersom du samtidig senker vekt (eller slagvolum) uten å måtte betale tillegssavgift!

 

En bil som er ideellt tilpasset det norske avgiftssystem har lite slagvolum, lav vekt og lav effekt. Men akselerasjon er mer avhengig av moment. Altså bør bilen gi makseffekt ved så lavt turtall som mulig og holde seg der til maks turtall. Da får du mest dreiemoment for (avgifts)penga. Hiv dessuten ut vekt og slagvolum. Kompenser med turbo. Det er ingen multiplikator for turbolading som i motorsporten (ennå).

 

Så inn med programmerbar datasprut og trim inn flat effektkurve.

Noen som sa diesel? Det vakke meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ESjaavik: Det er nok for sent å krympe vekta mtp avgift etter at bilen har fått norske skilter. I dette tilfellet for rundt 26 år siden ell.no.

Men har du en bil på hånden som bare er momset inn går det kanskje? Spørs åssen de veier inn bilen. Eller om de bare går etter typegodkjenningsvekta..

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Skody: Du har rett. Skule bare sjekke at dere er våkne. ;)

 

http://www.toll.no/upload/Dokumenter/avgiftsrundskriv/2006Engangsavgift%20motorvogner%202006_02.pdf

 

Egenvekten som førstegangs registrert skal benyttes (8.1) Altså hjelper det ikke å lette bilen. Så der var jeg nok litt rask på avtrekker'n.

 

Er den bare momset så er ikke beregningen foretatt ennå, så da bør en vel dokumentert vekt godkjennes.

 

I et slikt tilfelle kan det være verd å argumentere en høyere effekt om du planlegger senere ombygging, ettersom dette avgiftberegnes med bruksfradrag fra førstegangs registrering i Norge. Mens ved førstegangs registrering får du bruksfradrag fra førstegangs registrering i det land hvor det skjedde. Og for en 780/B280 synes det å være Europa som passer best (170Hk) untatt Sverige (145/156Hk).

 

Det kan også være verd en tur på rullende landevei og koste på det som er nødvendig for å få motoren opp i den effekt du faktisk har betalt avgift for. Jeg har vært der med en av mine biler og logget 195 gamp. En annen helt identisk bil logget under 140Hk! (Forbauset meg ikke, da eieren er en typisk sluttbruker.) Produsenten oppgav 185Hk. Produksjonstoleranser/vedlikehold og andre faktorer dreper flere hester enn Gilde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår