Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Man behøver vel ikke egentlig å ta av mellomaksel for å taue bil med automat. Det skal holde at at motoren er i gang mens man tauer.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

er jo automat... trudde man måtte det da..

 

Man sier det for at kassa ikke får smøring hvis man tauer den, men er motoren i gang når man tauer så skal det vist gå greit, det sa dem på motorforum da jeg måtte taue galanten min.. Funket fint å taue den.. Det samme har jeg gjort med sierraen min flere ganger.

 

Espen.

O-1999 VW Passat 4Motion.

O-1989 E34 535. prosjekt.

x-1998 VW Passat Syncro. x-1991 BMW 525i 24v Shadowline - Solgt! x-1993 Ford Sierra - Solgt! X-1975 242 -| 2.3 turbo prosjekt Prosjektråden her! Byttet i 535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man sier det for at kassa ikke får smøring hvis man tauer den, men er motoren i gang når man tauer så skal det vist gå greit, det sa dem på motorforum da jeg måtte taue galanten min.. Funket fint å taue den.. Det samme har jeg gjort med sierraen min flere ganger.

 

Espen.

 

Hmm, jeg vet ikke.. Har lite lyst å rase kassen liksom, det er jo bare fire skruer...

 

edit: samt den skal slepes for å få eksos!! vil nok bråke selv på tomgang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2liter på milar er ikke uvanlig på 240, hadde B200K maskin i min, den drakk 2 liter på mila, og det er en 4cyl.

 

2 liter på milen er uvanlig jo..

b200k er en forgassermotor fra volvo 240.

Jeg har injection fra volvo 960.

 

Forbruket skal ligge en del under 1 liter på milen!

Selv min b19a, brukte 0.8, før forgasseren plutselig trengte renovering.. Da var det en annen historie!

 

Har også hørt om folk på forumet her, som kjører 240 med b230ft på snittforbruk 0.7 og lavere.

 

Tror det er realistisk å oppnå 0.8 uten særlig problemer.

Forbruk har også med utveksling, etc. å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du til det?? Vår stasjonvogn 240 med b200k bruker ikke mere enn 0,8 på mila.. Den er jo treig som f da men...

 

 

The Edge

 

var ikke særlig vanskelig, fordasseren var fra en B21, å med en tung høyrefot, så gikk det mye bensin.

 

å... b200K blir også brukt i 340/360 så det er ikke bare 240, 240'n jeg hadde ble jo kjørt ihjel... å det siest at det er B21 som er bensin slukeren til Volvo, så det hadde muligens noe med forgasseren å gjøre?

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ikke særlig vanskelig, fordasseren var fra en B21, å med en tung høyrefot, så gikk det mye bensin.

 

å... b200K blir også brukt i 340/360 så det er ikke bare 240, 240'n jeg hadde ble jo kjørt ihjel... å det siest at det er B21 som er bensin slukeren til Volvo, så det hadde muligens noe med forgasseren å gjøre?

 

Det er spesiellt K motorene som har forgassertrøbbel!

men dog., den diskusjonen har ikke så mye med mitt prosjekt å gjøre! Jeg skal ikke ha noe forgasserbil en gang til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

var ikke særlig vanskelig, fordasseren var fra en B21, å med en tung høyrefot, så gikk det mye bensin.

 

å... b200K blir også brukt i 340/360 så det er ikke bare 240, 240'n jeg hadde ble jo kjørt ihjel... å det siest at det er B21 som er bensin slukeren til Volvo, så det hadde muligens noe med forgasseren å gjøre?

min b21a var totalt feiljustert.. å da brukte jeg 3.5l på MILA... fikk den justert og forbruket lå på 0.8-0.9l men etter at jeg byttet til b23e har forbruket gått ende mere ned.. på langkjøring ligger forbruket på under 0.7 (hvis man ikke er hard på høyrefoten...) menne ved blandet kjøring er forbruket på ca 0.8-0.85

 

sorry offtopic..

 

back to you...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott at bilene dere bruker lite benz, men tilbake til topic!

 

DaButcher: Kan jeg få spørre hvor mye du har brukt av penger på bilen din hittil?

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er spesiellt K motorene som har forgassertrøbbel!

men dog., den diskusjonen har ikke så mye med mitt prosjekt å gjøre! Jeg skal ikke ha noe forgasserbil en gang til!

 

heh, sorry for avsporinga.

 

blir spennende å følge med videre, hadde 240 som jeg hadde planlagt å bytte motor i, menne, kræsja den, hadde penger til å begynne... men de gikk til ny bil istedet, men min plan var en 305 V8 med automat som jeg fikk tilbud om, eller en 3.8? Rover V8.

 

men.. slik rekke 6er, er de turtalls villige? slik at en får no akselerasjon før turbo eventuelt? huka jeg lo godt av en kamerat da 240'n min tok 200SX'n hans på akselerasjon :p

-1980 Buick Century Estate Wagon (kosebil)

-1991 Volvo 240GL stasjonsvogn (bruksbilen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flott at bilene dere bruker lite benz, men tilbake til topic!

 

DaButcher: Kan jeg få spørre hvor mye du har brukt av penger på bilen din hittil?

Hmm..

Det blir fort penger!

Tenker du på totalt forbruk på bilen, eller bare ting som er motor-relatert?

Kan ta en grovregning her:

 

motor + gir: 10.000kr

mellomaksel, tankpumpe, etc.: 1500kr

eksosanlegg: 3079kr

stabstag: 1800kr mener jeg at jeg gav, kanskje husker jeg feil

div superflex foringer: 880kr elns

senkefjærer: 1300kr?

gule koni sport: 3500kr gav jeg vel (nye)

bærekuler, servo: 650kr elns.. (billig!!) - via en på forumet

ny tank til servopumpe + repkit: 550kr

ny diff fra usa: ca 4000kr

bakaksel fra østlandet: 2700kr

speedometer fra 960: 700kr

bensinrele (originalt volvo): 150kr (nytt!)

servopumpeslanger: ???kr

kjøleslanger volvo 960: ???kr

automat-radiator: ???kr

oljekjøler: 250kr brukt

nytt dashboard: 500kr mener jeg

hovedpumpe

 

+++++

det er sikkert tusen ting jeg glemmer nå!

 

det blir hele tiden noen deler jeg finner ut mangler!!

når jeg kjøpte motoren, fikk jeg høre at alt jeg trengte fulgte med, for montering i volvo 240... det var nok neppe saken!

 

Om man har garasje, verktøy, etc. kan man gjerne klare det for 20.000kr.

Bor man ved svenskegrensen, finner noen volvo 960 deler i skogen, etc. blir det gjerne billigere.

 

Øvrig, utenom det, har jeg jo også brukt litt cash på bilen.. Men det er forsåvidt "sløseri", da det var ting jeg ikke måtte gjøre..

ps. har kjøpt mye nye deler, så det kunne blitt billigere med brukte deler.. men til volvo 960 er de gjerne vanskelige å oppdrive.

 

kan man derimot gjøre hele jobben selv, kan det være det er billigere å skaffe en 960 huggebil og ta delene man trenger og så selge videre resten.

om man får tak i en 960 uten multilink, man kan ta den diffen også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heh, sorry for avsporinga.

 

blir spennende å følge med videre, hadde 240 som jeg hadde planlagt å bytte motor i, menne, kræsja den, hadde penger til å begynne... men de gikk til ny bil istedet, men min plan var en 305 V8 med automat som jeg fikk tilbud om, eller en 3.8? Rover V8.

 

men.. slik rekke 6er, er de turtalls villige? slik at en får no akselerasjon før turbo eventuelt? huka jeg lo godt av en kamerat da 240'n min tok 200SX'n hans på akselerasjon :p

rover v8, er egentlig et buick design.

buick fant ut at de ikke ville produsere så små motorer lengre.

den heter rover b350 og er på 3.5 liter, alu motor!

de bruker bensin som faen og er lite trimmvillige!

 

rekke-6'en skal dra bra den..

 

sjekk: http://www.jossecar.com/

se under spesifikasjoner! 0-100 på 6.5 sekunder, 1000kg bil og original motor.

960 motoren kan man vel dra ut en 250hk lett, uten turbo.

bare chip alene, gir den 238hk og 301nm.

 

den har 80% av nm på 1000rpm!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

Jeg mangler viftereim strammehjul..

fikk plutselig flashback om at når jeg kjøpte motoren for en halv evighet siden, fikk jeg plutselig sms av han som solgte meg den "Komplette" motoren.

Der sa han jeg manglet strammehjul, men det gikk i glemmeboken etter jeg ble innkallt til verneplikt, etc. samt flyttet, etc. etc.

 

Anyhow. han kommer hjem neste uke fra jobb og skal da lete etter viftereim strammehjulet mitt.

Håper han finner det, da jeg egentlig har betalt for det, i og med at jeg betalte for en motor som liksom skulle ha nok deler for montering i volvo 240.

ble dog. en god del tusenlapper i smådeler her og der, men..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår