Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hva vil du ha bilder av? hehe..

 

update: Polyurethaneforinger tåler lite varme..

 

Foringen som kostet 100kr elns. smeltet ganske fort, hehe..

 

 

e d nu æ skal komme me dagen dummest spm? :)

 

Koffør Smeilta dein? :)

 

Kjekt å vette :P

79`Volvo 244 Gl [solgt]

87`Volvo 245 Gle [solgt]

88`Saab 900 2.0 Turbo [solgt]

89`Vw Passat 35I [solgt]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag den i nylon Olav, ikke tenk komfort.

hmm, jeg har ikke macguyverkniv engang :O

 

om noen gidder å dreie ut en til meg, skal de heller få 100kr for den.

Den må alså være lik som hovedforingen i "lenkestag" eller hva det heter.

 

dere vet den foringen som er på det lille staget som går opp til krengestaget?

hovedforingen med hylse altså..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Erik_B for ny bremsekraftforsterker!!

 

DSC01541.JPG

DSC01542.JPG

DSC01543.JPG

DSC01544.JPG

DSC01545.JPG

 

Jeg begynte ca. 18:00. Samlet verktøy rundt bilen.

 

Det du trenger for denne jobben:

* Jekk

* Bukker (helst 4)

* Lufteutstyr til bremsecalipere

* 7'er fastnøkkel

* 11 fastnøkkel

* 17 Fastnøkkel eller liten skiftenøkkel

* Skralle med vanlige størrelser (10-17)++

* Forlengere (gjerne kort og lang forlenger)

* Bremseveske (ny)

* Bremseslanger (du bytter like gjerne de også)

* Bremserør (Alltid en slange eller to du ikke får av)

* Jeg trengte også jernsag og tang, for å macguyvre litt på en brakett.

 

Først begynte jeg inni bilen. Rev ned teppet over beina, løsnet deksel på dashboard (til høyre for foten).

 

Det er fire muttre som holder bremsekraftforsterkeren. Videre, er det en låsedings på sylinderen som går igjennom bremsepedalen. Vær forsiktig når du drar denne av.. Bruk helst kvalitetstang, feks. Knipex.

 

Etter den er av og du har skrudd av de fire skruene, er det å skru av bremserør fra hovedsylinderen. Du trenger da en 11'er nøkkel.

 

Når de er er skrudd av, er det greit om du har noe å samle all bremsevesken i.

Jeg fikk den nye bremsekraftforsterkeren med sylinder og noen avknepne bremserør, som gjorde at jeg bare plugget den gamle med de bremserørene som var knepet igjen.

 

Etter det var gjort, måtte jeg løsne "gt-stag" (fra hjulhus tårnstag til torpedoveggen).

 

Siden jeg ellers har det litt trangt der, pga. både motor og OMP hjulhustårnstag, måtte jeg skru sylinderen av bremsekraftforsterkeren.

Det er en fordel om man gjør dette, før man løsner den!

 

Når det var gjort, måtte jeg løsne det på big brakeboosteren også. Det var enda vanskeligere, da den lå på bakken.

 

Jeg har ikke garasje elns. så til naboers store forskrekkelse, står jeg i gaten å mekker. Men, ja.. back on topic:

Jeg tok å fikk av de to muttrene (17) og lirket inn brakebooster i torpedoveggen. Forøvrig hadde braketten på baksiden vridd seg, så her ble det litt ekstra tid.. Jeg måtte da vri på braketten og dra i "armen", prøve å lirke på en mutter.. SÅ ut i motorrommet igjen, vri litt, så inn, vri på braketten og dra iarmen, etc.. etter ca. 7 ganger frem og tilbake, var altpå stell!

 

Da vardet bare å skru fast de muttrene, ta inn sylinderen som låser fast pedalen til armen og så få på låsemekanismen.

Til min store overraskelse gikk den glatt på. Tok den først på ved hjelp av fingrne mine, så presset jeg den på plass med tangens nebb.

 

Når det var gjort, var det bare kake og kaffe..

Eller? Nei..

 

Det gjorde hittil, tok meg ca. 1 time. (inkl jekking av bil, løsning av hjulbolter, m.m.)

 

Så begynte jeg på bremseslanger/rør.

Første gikk helt fint, men andre gikk ikke løs..

 

Jeg måtte sage på braketten, bøye på den, sage istykker rør og slange, for å få tak i den fjærskiven eller hva jeg skal kalle den. Fikk det til til slutt..

 

Bøyde til nytt bremserør, festet nye slanger, monterte lufteslanger på caliperen og så kom colli på besøk.. Han hadde sikkert lusket i buskene og ventet til jeg var ferdig med drittjobben :P Han slet jo også med samme problemet.. hehe..

 

Vi begynte å lufte litt, men så tok vi kvelden. I nitiden, ble det nemmelig mørkt.

 

Forøvrig, med verksted og bukk, klarer man nok alt sammen på ca. 2-3 timer. Forutsatt at man har verktøy.

 

Siden jeg står på gaten og med lite verktøy, blir det mye mer "Plukk".

Vi lufter vel videre i morgen, regner jeg med.

 

Ellers har Polyurethaneforingen min smeltet..hehe.. tålte ikke mye varme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår