Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet

DaButcher

Anbefalte innlegg

• Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jaja, da mangler jeg bare viftereim strammehjulet.

I morgen, kommer han hjem, han jeg kjøpte motoren av.

Så skal han lete etter det, håper jeg slipper å kjøpe enda et!!

Når jeg har fått tak i viftereim strammehjul, er det bare hjulstilling, effektmåling og grenrør som må tilpasses, før biltilsynet skal få lov å prøvekjøre kjerren min..

truetrac diff er i bakaksel, på bilen.. fungerer utmerket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

da er du snart på veien da forhåpentligvis :)

med min egen bil ja.. :p

jeg både gleder og gruer meg til biltilsynet..

ehhe.. har jo hørt så mye dritt, men jeg fikk jo positivt svar.. så..

men har hørt mange skrekkhistorier!!

håper jeg får time med han jeg fikk godkjenning av..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

Pedersens racing har fått inn rødt tårnstag (OMP), på min bestilling.

Var visst litt tilfeldig om de fikk røde eller gule, så man må nesten bestille de litt før man trenger de.

Var sikker på at de bare finnes i rødt jeg men. Og sølv hvis du kjøper i alu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sikker på at de bare finnes i rødt jeg men. Og sølv hvis du kjøper i alu.

pedersens racing sa det var mer eller mindre tilfeldig hvilken farge de fikk inn, men jeg sa jeg foretrekker rødt fremfor gult..

så de skaffet rødt for meg og sa jeg bare skulle si fra når jeg skulle fullføre handelen. MEGET bra service hos pedersens racing, må jeg si.. de husker faktisk å gi feedback, svarer raskt, etc. samt prisene er gode!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har ikke lest alt men er mellomaksling og på plass? hva bil stammer denne motoren fra?

hei, ja..

mellomaksel på ca. 52, eller var det 54cm, passet perfekt.

må ha ø50.8mm.. tok fra en 7 eller 9-serie mener jeg..

Motoren stammer fra Volvo 960 95', men det er 94' typen motor.

Den første utgaven av motoren (tidlig 90 tall), hadde noe problemer med porøs blokk, om man brukte feil blanding av kjølevæske, men det fikset de i 92'-> mener jeg..

3.0, 24v rekke-6.

original ytelse: 204hk/267nm, 80% av nm @ 1000rpm.

i "vinter modus", starter den i 3-gir.. hehe..

automatkassen er elektronisk kontrollert og girer på mange faktorer, som:

temperatur på motor, turtall på motor, hastighet på bil, kjøremodus, om du er i bakke eller ei, etc.

elektrisk kickdown.. (bryter på wire).

det finnes chip som gir den 238hk/301nm, så kan man også dra ut en del med effektanlegg og effektfilter. tror dog at for mer enn 250hk/320nm (estimert), må man nok bytte til milde trimkammer som visstnok skal eksistere.

i ambulanser var de noen som var trimmet til 250hk mener jeg å huske å ha blitt fortalt. de skal man visst lett få opp i 280-300hk uten turbo, angivelig.

vet ikke hva som er gjort med ambulansemotorene, men ikke alle er trimmet, iflg. en hugger jeg kjøpte bunnpannen min fra..

motoren ble utviklet i et sammarbeid mellom volvo og porsches weissach senter og alle nyere volvomotorer bygger på samme konseptet.

derfor kan man bruke deler litt om hverandre i forskjellige, nyere typer volvo motorer. feks passer s80t6 manifoil på motoren, men tror ikek manifoilet passer i 240 dog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

zaaap!? updates?!

Hei,

Det er ingen updates i dag..

Jeg skal ringe litt rundt for å høre ang. viftereim strammehjul.

Forhåpentligvis, slipper jeg å betale noe for et, da jeg skulle fått et med motoren.

Evnt. blir det sure 900kr.

900kr alene er ikke så mye, men det er så mange ganger jeg har måttet punge ut med 900kr +-, hehe.. så jeg har brukt rimelig mye penger på bilen nå.

men, men.. kjærlighet kan ikke måles i penger.

edit: jeg ville aldri brukt så mye penger på en dame!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider