Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Husket du å pusse med 80,120,180,200,400,800,1000,1500,2000,4000 før du hev på sølvlakken da?

Jeg hev kattemat på fjærbeinet, så sleikte noen katter de rene!!

Nei, jeg har brukt stålbørste på dem, får duge!! Får heller slenge på noen ekstra lag med lakk.. De er jo nå finere enn lakken min, nesten :O :doh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hehe, koni'ene er NATT OG DAG i forhold til originale dempere, det skal jeg love deg :-)

 

Hmm, du skulle jo bare påpekt at det ikke fins kingbolt på volvo 740!

Ellers, angående innpress, så er det lov å øke mange CM og 240 har vel innpress på 20mm, vs. 13mm = 7mm differanse.

Så må man jo regne litt på felgbredde, m.m.

 

Tror egentlig ikke sporvidde er så veldig farlig, så lenge dekkene har 1cm klarering til alt mulig (skjermer, stag, .m.m).

Det er jo ikke volvo som bestemmer alt, du har jo i bunn og grunn lov å godkjenne ting som volvo ikke har bestemmelser for også.

 

Hadde jeg hatt høyere profil på dekkene, eller bredere dekk, hadde jeg nok slitt med felgene! Men, går såååvidt :P Det var sånn 10 folk som så på bilen min, som sagt!! De gikk over den med mikroskop nesten og de sa det såvidt gikk med felgene mine, hehe.. Var også inne en kis for å godkjenne heving av sånn toyota pickup, han hadde dekk som gikk utenfor!

 

Han fikk beskjed om å montere en list elns. utenpå skjermen, så skulle det bli godkjent. Så umulig er de ikke, men man må nok ha de 10mm klarering, så tror jeg det meste blir godkjent..

 

Samt man må ha riktig rulleomkrets da (pga. speedometeravvik, primært).

 

Trøtt etter jobb min venn. bærekule da... vel innpresset ditt blir feil. greit kunn 2 i et. men det er FEIL. Og ja eg vet at bilene blir godkjente Så lenge nærmeste gjenstand er mer enn 10mm i fra. men hjul lagrene dine blir ikke mindre "feil" belastet av den grun. Dette sier jeg ordrett ut i fra biltilsynet. Men Vi vet jo alle at volvo sine hjul lagre er solide og sterke. Og at de sikkert kan tåle ett langt lavere innpress. Men du beviser no at det går an selv på spelhaugen og godkjenne med lavere enn det angitte innpresset som volvo og reglene tillsier. Selv om eg vet at du ikke er den første, Så skal eg bruke deg som eksempel neste gang eg e der ute... hehe.

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, kingbolt er litt oldschool ja! :) I morgen skal bilsteindemperne foran monteres, blir spennende å se hvordan dette fungerer vs. gule koni.

 

Vilket resultat er du ute etter. Seff veigrep. men hva var du ikke fornøyd med på koni. og hvilken bilstein har du kjøpt....

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøtt etter jobb min venn. bærekule da... vel innpresset ditt blir feil. greit kunn 2 i et. men det er FEIL. Og ja eg vet at bilene blir godkjente Så lenge nærmeste gjenstand er mer enn 10mm i fra. men hjul lagrene dine blir ikke mindre "feil" belastet av den grun. Dette sier jeg ordrett ut i fra biltilsynet. Men Vi vet jo alle at volvo sine hjul lagre er solide og sterke. Og at de sikkert kan tåle ett langt lavere innpress. Men du beviser no at det går an selv på spelhaugen og godkjenne med lavere enn det angitte innpresset som volvo og reglene tillsier. Selv om eg vet at du ikke er den første, Så skal eg bruke deg som eksempel neste gang eg e der ute... hehe.

 

Belastningen blir høgre med større innpress, mindre ved mindre inpress...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har planer om å bygge meg en 242R6.Er det noen som har peiling på om det er mulig å sette på en forstilling fra 960 på en 242.Er det noe problem å bruke det orginale instrumenttene på 242 til å koble opp det elektriske på R6 motoren.Er ute etter en M90H kasse til dette prosjektet.

Hva skal du med 960 forstilling???

 

Du kan bruke 242 instrumentene ja, om du ikke skal bruke automatkassen.

Jeg måtte ha 960 instrumentpanelet, da hjernen til automaten og hjernen til motoren kommuniserer sammen. Instrumentpanelet konverterer signaler mellom de to.

 

Om du skal kjøre manuell på automat, må du vle bare rive ut hjernen til automaten og kortslutte parkbryteren, tror jeg.. Mener det ikke skal være noe mer. Ps. M90 har ikke speedometeruttak, så du må bygge om til giver på bakaksel og bytte til el. speedo! (mao. bygge om til nye typen dash, om du har gamle typen).

 

evnt kan du jo macgyvre deg inn el.speed i gammel cluster, er jo ingen heksekunst egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vilket resultat er du ute etter. Seff veigrep. men hva var du ikke fornøyd med på koni. og hvilken bilstein har du kjøpt....

jeg glemte å svare deg :-)

 

Du ser jo bilde av bilsteinene mine her ovenfor.

Det er en mellomting mellom Racing og Rally, koster 7150kr inkl frakt (oppkrav) fra http://www.pedersens-racing.no

 

Jeg var fornøyd med gule koni, men det var jo ikke biltilsynet.. Derfor måtte jeg bytte (fjærene var løse, når bilen ble jekket opp).

 

Det skal nevnes at jeg har gamle typen lesjöfors (før det ble b&g).

Ryktet er at de gamle senker mer enn de nye, men det er bare et rykte, ikke noe jeg har prøvd å fått bekreftet..

 

Men, ja, det er jo veldig mange som har senket med samme fjærer, uten å få bilen like lav som min, så jeg er litt 50/50 på den der.

Videre, ble det en gang i tiden solgt både 45mm senkefjærer og 35mm fjærer.

Fjærene siger jo også ca. 5mm, så 45mm i er i praksis 50mm.

 

http://www.bcb.no sa de ikke hadde problemer med løse fjærer og koni, men jeg har jo åpenbart det og fjærene har bare stått på bilen et år ca., så de er fremdeles god som gull!

 

Men, ja.. bilsteins er jo en del kortere som du ser.

De fremme er SYKT kraftige, hehe.. gleder meg til å prøve de :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir bra med noen skikkelige dempere Olav, får legge ut bilde etter at demperne forran har kommet på da, men siden de demperene er kortere, hvordan blir det med klaringen til hjulbuen osv?

Hei,

Bilen kommer ikke til å bli noe lavere, men jeg får forspenn i fjærene, noe jeg p.d.d. ikke har.

 

Fikset mobilen min i går med en tegnestift, så nå får jeg koblet den til pc'en igjen, så bilder kan jeg sikkert ordne ja.. EVnt kan vel colli ta med foto-apparatus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg glemte å svare deg :-)

 

Du ser jo bilde av bilsteinene mine her ovenfor.

Det er en mellomting mellom Racing og Rally, koster 7150kr inkl frakt (oppkrav) fra http://www.pedersens-racing.no

 

Jeg var fornøyd med gule koni, men det var jo ikke biltilsynet.. Derfor måtte jeg bytte (fjærene var løse, når bilen ble jekket opp).

 

Det skal nevnes at jeg har gamle typen lesjöfors (før det ble b&g).

Ryktet er at de gamle senker mer enn de nye, men det er bare et rykte, ikke noe jeg har prøvd å fått bekreftet..

 

Men, ja, det er jo veldig mange som har senket med samme fjærer, uten å få bilen like lav som min, så jeg er litt 50/50 på den der.

Videre, ble det en gang i tiden solgt både 45mm senkefjærer og 35mm fjærer.

Fjærene siger jo også ca. 5mm, så 45mm i er i praksis 50mm.

 

http://www.bcb.no sa de ikke hadde problemer med løse fjærer og koni, men jeg har jo åpenbart det og fjærene har bare stått på bilen et år ca., så de er fremdeles god som gull!

 

Men, ja.. bilsteins er jo en del kortere som du ser.

De fremme er SYKT kraftige, hehe.. gleder meg til å prøve de :)

 

Selv ELSKER eg bilstein over alt på jord. Vil tro de parkerer de koni demperene. rally er jo progresive dempere. Som er både gass og olje fylt viss jeg forstod den tegningen eg fikk levert en gang fra bilstein. Det at de er progresive utgjør at jo mere de jobber jo bedre og mere effektiv blir de. du vil merke forskjell. I allefall på baken. Koni framme til 240 er jo ikke så gale. men koni bak suger.

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv ELSKER eg bilstein over alt på jord. Vil tro de parkerer de koni demperene. rally er jo progresive dempere. Som er både gass og olje fylt viss jeg forstod den tegningen eg fikk levert en gang fra bilstein. Det at de er progresive utgjør at jo mere de jobber jo bedre og mere effektiv blir de. du vil merke forskjell. I allefall på baken. Koni framme til 240 er jo ikke så gale. men koni bak suger.

 

Hvis koni bak "suger" så mye som du sier så tviler jeg på at de hadde solgt såpass mye av det.

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis koni bak "suger" så mye som du sier så tviler jeg på at de hadde solgt såpass mye av det.

 

fatter igrunnen ikke hvorfor det der selger i det hele tatt. På bilstein kan du få tak i reprasjons sett. På bilcross bilen kjører vi med Rustne bilstein rally dempere. de er over 10 år gammel. de funker som om de er ny. Det er dempere som får bank. De jobber så presis å fint. Det er nesten for rått til å være sant. så koffor kjører folk på koni. da hadde eg heller flesket til med noen billige ALCO dempere. Billig stiv og god nok.

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fatter igrunnen ikke hvorfor det der selger i det hele tatt. På bilstein kan du få tak i reprasjons sett. På bilcross bilen kjører vi med Rustne bilstein rally dempere. de er over 10 år gammel. de funker som om de er ny. Det er dempere som får bank. De jobber så presis å fint. Det er nesten for rått til å være sant. så koffor kjører folk på koni. da hadde eg heller flesket til med noen billige ALCO dempere. Billig stiv og god nok.

 

Så jeg har altså gjort et dårlig kjøp da mener du? Har avtalt med trådstarter om å kjøpe koni demperne hans for 3k. Jeg tror fortsatt ikke de er så dårlige som du skal ha det til..

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg har altså gjort et dårlig kjøp da mener du? Har avtalt med trådstarter om å kjøpe koni demperne hans for 3k. Jeg tror fortsatt ikke de er så dårlige som du skal ha det til..

 

Hehe... Forskjellig bak forskjellig smak. Det var sagt litt på spissen... Kjøpte du alle for 3000...?

 

ta en titt her. Ikke for å være slem men for å være snill så har DaButcher selv sagt noen ord inne på side 2 om forskjeller mellom bilstein og Koni.

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår