Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet

DaButcher

Anbefalte innlegg

• Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vel, alle biler stopper før eller siden..

Jeg har jo feks. kamakselposisjons-sensor, svinghjulssensor +++.

Alle senrorer/givere, m.m. gir etter, før eller siden.

Elektronikken er nok det første som gir meg trøbbel, vedr. motorstopp

Vel grunner til at sensorer og sånn gir seg er vel enten pga varm gang. da tenker eg på at den til slutt har vært i for nærme ting som kan gir fra seg høye temperaturer. Da vil givere gjerne gi fra seg andre verdier. Eller så er det pga bevegelsen i bilen. Svinghjul sensorene er litt teit konstruert siden ledningen kommer inn i topp. Da er den lett utsatt for bevegelser og en eller annen leder i ledningen ryker og den slutter å funke. Men i bunn og grunn er elektronik ett sikkrere system enn mekanisk. For mekkanikk er uansett slite deler. Forgasser er ett godt eksempel på det, i motsetning til innsprøytning.

Hjernen på bil er noe som varer livet ut. Og den blir ikke slitt. Så lenge den får ligge tørt og rolig så er den "evig" varende. Selfølgelig her er også en fare for at den blir utsatt for varme og da den den veien kan gå i stykker. men når man mnterer elektronikk så er det enkelte knepp som er 100 ganger smartere enn andre. Som feks: amp hylser med han og hun kabelsko er dårlig løsning. Da er skjøte hylse mye bedre og etterpå hive på krympe skjøt over. det varer 100 ganger lenger. Det beste er å få tak i krympe skjøter med lim i. Da er det mer eller mindre umulig å få vann inn og lederene begynner og korridere. All min elektronikk i bilen er skjøtet med lodde tinn hylser og etter på med ekstra krympe slange utenpå. bak del med lodde tinn hylser er at de bør ikke brukes i næheten av manifoler og ting som er av høye temperaturer. da løsner gjerne lodde tinnet. Hehe... her er litt info om hvordan få elektronikk safet i bilen.. Vet ikke om det var helt til nytte men... Det ble no nevnt.

E bilen din godkjent med senkesettet no...?

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...
Du har full innboks. Skulle bare si at overføringen er fullført. FIkk ikke merket overføringen med noe alla "gule koni" e.l., men du ser sikkert at du har mottatt summen vi ble enige om.

Kan ta resten på PM når du har plass :P

Den er grei :-)

Jeg glemte vel å legge ut bilde av bilstein fremme:

bilstein.jpg

Dårlig bilde, desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke sånn vondt ment, men hvorfor fikksa du ikke eksos lekasjen, fjernlys, ryggelys og tåkelys før du tok den på godkjenning? Må ikke være rakketforsker får å merke de tinga, eller å skjønne at det er et problem under godkjenning?...

Handler rett og slett om tid, eller egentlig: mangel på tid.

Jeg visste den ikek ville gå igjennom uansett, men jeg gjorde dette taktisk:

Nå er motorbytte godkjent, men jeg har feil på EU isteden!

ergo. fikk jeg sådan 1 mnd ekstra tid.

eksoslyden var uansett for høy for å passere..

ps. jeg holdt på å mekke håndbrems kvelden før godkjenning og fikset venstre hjullager halvtimen før godkjenningen, hehe.. handler ikke om "slapphendthet" eller mangel på "rakettforsker", men rett og slett om prioriteringer, som jeg fremdeles mener var rett.

jeg fikk beskjed når jeg kom opp dit at eksoslyden var fremdeles for høy og at vi kunne heller ta kontroll senere, om jeg ville..

derimot, som nevnt, ville jeg få inn motoren ASAP, da jeg ikke kan ta EU med en motor som ikke er godkjent+++..

Har nå ut måneden å fikse EU.

Ellers, har jeg forresten fått meg en slik en:

QTEC30CPand10200.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

oi, her var det sletta mye. hva er det der??

Fjortispreik / drittslenging, etc. Det vanlige, fra de vanlige.

er det? er displayet til flere variable åpningsgrader av spjellet da el? bare for å få dempa lyden? sett sånn til motorsykkel engang, men den var det trinnløs justering på...

Den her er trinnløs også. Jeg har ikke kjøpt displaymodulet, da det alene koster en god del! Jeg har motorisert spjeld med bryter, sikringsholder og da ledningsnett, selvsagt.

Hvilken sperre har du i bilen din egentlig??

Nei, men det var noen som hadde mye OT!

Jeg har Truetrac diffbrems, ikke sperre :-)

3.73

Anyhow, nitenite! Du har vel kanskje fått koni nå? Jeg har ikke hatt tid å spore sporenr ditt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at et av mine innlegg også var slettet, føler selv at jeg ikke er i den gjengen, men jeg har vel kanskje skrevet noe tull da:confused:

nei, du og speediseverything kommenterte andre ting, men deres innlegg ble vel slettet i samme slengen..

Men, ja.. Videre diskusjon av offtopic og slikt tull, kan vel med gjerne gjøres på PM til moderatorer, evnt. opprette egen tråd ang. det fenomenet.

Ontopic: Jeg får vel ta å montere eksosbandasjen min en av dagene :-) Må bare vente på litt tørt vær, så jeg kan rulle meg under bilen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, du og speediseverything kommenterte andre ting, men deres innlegg ble vel slettet i samme slengen..

Men, ja.. Videre diskusjon av offtopic og slikt tull, kan vel med gjerne gjøres på PM til moderatorer, evnt. opprette egen tråd ang. det fenomenet.

Ontopic: Jeg får vel ta å montere eksosbandasjen min en av dagene :-) Må bare vente på litt tørt vær, så jeg kan rulle meg under bilen min.

Har vært tørt ute store deler av dagen! ;) Kun noen byger tidlig i morges. Så jeg regner med du har montert bandasjen nå? :boxers

Ønsker å kjøpe alu bakaksel til 240.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Truetrac diffbrems, ikke sperre :-)

Jajaja, diffbrems da Mr. :afro

Sperre er jo nesten som et slengord til alt som gjør at begge hjula legger igjen svarte merker i asfalten når du gir på/clutcher ut.

Men greit, jeg fikk svar på det jeg lurte på, hehe..

Hvem hjalp deg med montering? Har hørt det skal være vanskelig å gjøre alt riktig hvis du aldri har gjort det før?

Mulig det står om dette tidligere i tråden, men er litt mange sider å lete i gjennom.. :rolleyes:

Sommerbil: E30 M-Tech 2

Bruksbil: S4 2.7 Biturbo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jajaja, diffbrems da Mr. :afro

Sperre er jo nesten som et slengord til alt som gjør at begge hjula legger igjen svarte merker i asfalten når du gir på/clutcher ut.

Men greit, jeg fikk svar på det jeg lurte på, hehe..

Hvem hjalp deg med montering? Har hørt det skal være vanskelig å gjøre alt riktig hvis du aldri har gjort det før?

Mulig det står om dette tidligere i tråden, men er litt mange sider å lete i gjennom.. :rolleyes:

Diffen min ble preparert av Stein Ove Vikebø, tror det står i første innlegget :-)

http://www.vikeboe.com er siden hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider