Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Men så har jo denne bilen akkurat blitt godkjent med rekkeseks, så hvis noen vil påvirke motorvalg er jo det litt sent..

 

Scan vognkort da, dabutcher

 

Hehe, jeg har bare midlertidig vognkort hittil..

Det jeg reagerte på, var at ejg ikke klarte å lese i midlertidige vognkortet at det er senkesett(?).

 

Regner med det vil stå på det nye vognkortet jeg får, da hun på b.t. leste opp på skjermen at senkesett++ stod på systemet.

 

Anyhow, overraskende nok, så måtte jeg ikke betale for nytt vognkort eller betale for å få noe inn i vognkort.

 

"Du eier jo bilen, da skal du ikke betale noe", sa hun.. Greit nok, hehe.. skal ikke krangle på den :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
hmm skjedd nå nytt her da? :)

Heller lite, hehe.. Har mekket litt på 780'en.

 

Byttet viskermotor på r6'en i går, som jeg bare har utsatt i 7mnd elns:P

Forøvrig en 10-15min med avslappet tempo.

 

Ut med hanskerom, løsne tre bolter fra torpedoveggen, så er det en som holder mekanismen til motoren.

 

Den nye motoren hadde gummiføtter(!), så jeg brukte de alu "føttene" som stod på lyddemping på torpedoveggen som skiver til boltene.

 

DSC06221.JPG

 

Må ellers justere litt stag

http://www.volvo-power.net/pictures/admins/dabutcher/Volvo242/viskermotor/DSC06230.JPG

 

På tide med motorvask :P

http://www.volvo-power.net/pictures/admins/dabutcher/Volvo242/viskermotor/DSC06244.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Lurer på hvordan girkasse du har? Og hva gjorde du med bunnpannen? Motorfester, spesiallaget?

 

Motorstyring?

 

Har lyst på R5 i min, serru. :)

 

om du skal ha r5, må du korte inn bunnpannen til r6 med en syl.

du må også korte inn olje pickuprør og må bruke noen rør bak på motoren fra 960.

 

ellers, må du jo koble elektronikken ja..lage øvre motorfester.

du kan bruke 960 girkasser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, vannpumpen min røk for noen dager siden, lakk som faen ut gjennom akslingen.

 

den har lekt en stund, men til slutt knakk hele impellerhjulet av, pga. slakken, hahaha.. lagde en ganske "morro" lyd..

 

jeg hørte med volvo, på gøy..

5-6000kr + deler, for å fikse..

 

jeg var litt nervøs for denne jobben selv, da den er drevet av kamrem..

men etter å ha snakket et par ganger med Stein Ove Vikebø på tlf, visste jeg hva jeg måtte gjøre.. Så da var det bare å sette i gang..

 

Fikk det til og følte meg nesten litt stolt etterpå..

 

så var det ut å bråke uten db-innsats :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... du skal være glad det er Volvo og ikke Opel. Jeg hadde hørt en "ulyd" som jeg mistenkte å komme fra viftereima(som ikke driver vifta, men dynamoen;-) som jeg visste var litt slakk. I alle fall, etter en rask titt under huven stengte jeg det og kjørte videre ... en ukes tid da det plutselig kom en mindre sexy lyd fra der fremme, så jeg stoppet umiddelbart.

 

Jeg verken så eller hørte noe bortsett at tettelista i bakkant av panseret hadde løsnet og lå over viftereima og reimhjulene. Aha, tenkte jeg og klemte lista på plass før jeg startet opp igjen. Intet liv, bare en enda styggere reimlyd enn før. Lukta forresten litt svidd. Etter mer titting, spekulering og banning resonnerte jeg meg frem til at det måtte være kamreima som hadde tatt kvelden. Jaja, det var den bilen tenkte jeg..

 

På Kadett E sitter pokker meg strammehjulet til reg.reima på samme aksel som vasspumpa i én fordømt enhet. Da verken Haynesboka eller dårlige opelkompiser kunne svare på om 1.6L OHC er interference eller ikke kjøpte jeg nye deler og skred til verket. Etter mer eder og galle forbannet jeg alle de som sier at Opel er "så lettvint" å skru på. Iallefall startet bilen til slutt og årsaken funnet; skåret aksel/lager i vasspumpa. Hele driten var skjev og kilte seg fast, hvilket gjorde at reg.reima glattbarberte seg selv og høyglanspolerte strammehjulet!

 

Konklusjonen blir at "det er menneskelig å feile, og jeg har sannelig vært tett på selv". .. ... som har hatt både Opel og Skoda med brudd på reg/kamreima!

 

En stor takk rettes til Zefiro som uoppfordret hjalp meg da jeg var som trøttest, på en krakk, med nesa i haynesboka i fanget sittende på ei bruskasse. :)

 

Butch: Jeg sletter denne tvert om du vil. ;)

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
... du skal være glad det er Volvo og ikke Opel. Jeg hadde hørt en "ulyd" som jeg mistenkte å komme fra viftereima(som ikke driver vifta, men dynamoen;-) som jeg visste var litt slakk. I alle fall, etter en rask titt under huven stengte jeg det og kjørte videre ... en ukes tid da det plutselig kom en mindre sexy lyd fra der fremme, så jeg stoppet umiddelbart.

 

Jeg verken så eller hørte noe bortsett at tettelista i bakkant av panseret hadde løsnet og lå over viftereima og reimhjulene. Aha, tenkte jeg og klemte lista på plass før jeg startet opp igjen. Intet liv, bare en enda styggere reimlyd enn før. Lukta forresten litt svidd. Etter mer titting, spekulering og banning resonnerte jeg meg frem til at det måtte være kamreima som hadde tatt kvelden. Jaja, det var den bilen tenkte jeg..

 

På Kadett E sitter pokker meg strammehjulet til reg.reima på samme aksel som vasspumpa i én fordømt enhet. Da verken Haynesboka eller dårlige opelkompiser kunne svare på om 1.6L OHC er interference eller ikke kjøpte jeg nye deler og skred til verket. Etter mer eder og galle forbannet jeg alle de som sier at Opel er "så lettvint" å skru på. Iallefall startet bilen til slutt og årsaken funnet; skåret aksel/lager i vasspumpa. Hele driten var skjev og kilte seg fast, hvilket gjorde at reg.reima glattbarberte seg selv og høyglanspolerte strammehjulet!

 

Konklusjonen blir at "det er menneskelig å feile, og jeg har sannelig vært tett på selv". .. ... som har hatt både Opel og Skoda med brudd på reg/kamreima!

 

En stor takk rettes til Zefiro som uoppfordret hjalp meg da jeg var som trøttest, på en krakk, med nesa i haynesboka i fanget sittende på ei bruskasse. :)

 

Butch: Jeg sletter denne tvert om du vil. ;)

Hehe, morsom historie da..

Selve akslingen her var fremdeles igjen på vannpumpen, men det var sykt med slakk i lageret og den lakk jo som en spring i ukene før impelleren revnet seg løs fra akslingen. Jeg tror den kilte seg mot vannpumpehuset.

 

På motoren min er det en slags "demper" som presser et hjul opp for stramming.

 

Trenger ikke ha vært med å designa saturn5 for å bytte den vannpumpa

Nei, sant nok! Jeg fikk det jo til og jeg har ingen mekanisk bakgrunn.

Det som derimot "skremmer" meg, er at volvo sa de ikke kunne gi noe fastpris på dette og at det var minst 5-6000kr bare i arbeid. I tillegg kommer vannpumpen, sier han hos volvo.

 

Jeg bare: "vel, den er nå iallefall billig".

Han bare: "veeel.."

 

Hehe, jeg kjøpte jo ny vannpumpe hos mekonomen, med litt rabatter og slikt ble det ikke ille pris.

 

Jeg kan tippe volvo vil bruke maks 1 time på å bytte pumpen, da de har sånn verktøy for å låse kamhjulene. De skrur mao. bare av deksel, låser kamhjul, løsner strammerens bolter, løsner vannpumpens 12 bolter elns, skraper vekk pakning og så monterer igjen.

 

Jeg kavde litt med strammerens "demper", da jeg ikke hadde noe som var tynt nok til å låse den via hullet i sylinderen. Fant til slutt ut at det funket med en popnaggel.

 

For erfarne mekanikere eller de med mekanisk utdanning, o.l., er det gjerne mer "vanlig" å gjøre slikt, men dette var min første kamreimjobb, som også er en 24v interference motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan oversettes løst med "kontakt-motor", dvs at ventilene møter stemplene om kamreima / registerreima ryker mens motoren går rundt. En Volvo B19/21/23/230 med unntak av 2x0K-utgaven er en non-interference motor. :m'm:

 

Samme gjelder ovennevnte Opel 1.6S(ur) motor. Der var det bare å hekte på ny reim (og vasspumpe) så gikk den igjen. :iconsm

Bilforumet.no
Super Moderator
sier: Du får ikke sex om du krever kondom, i baksetet på min Volvo Amazon (",)
Hakkum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan oversettes løst med "kontakt-motor", dvs at ventilene møter stemplene om kamreima / registerreima ryker mens motoren går rundt. En Volvo B19/21/23/230 med unntak av 2x0K-utgaven er en non-interference motor. :m'm:

 

Samme gjelder ovennevnte Opel 1.6S(ur) motor. Der var det bare å hekte på ny reim (og vasspumpe) så gikk den igjen. :iconsm

 

Ja, hadde jeg fått ventilsalat i motoren min, hadde det bare vært å kaste den på dyngen.. Hele dritten hadde jo blitt herpet :P hehe.. Jeg fant forresten ikke de hakkene på kamreimhjulene mine, som angivelig skulle være der, men jeg bare merket de selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår