Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva har du i forsikring på denne bilen, og hvordan endret det seg etter du godkjente bilen?

 

Og så er jeg sikkert ikke alene om å lure på ca. pris på bilen...

Range Rover 03 v8, Volvo 242 v8, Clio 07 Rip Curl

SOLGT: RX7 93, Evo 8 560hk, A6 Allroad 3.0 07, Kadett C Autoslalom, Audi RS4 2001 510hk, S4 2000, v70 1997, mx3 2.5 1993, 323f 1.5 1996, Peugeot 205 1.9 GTI 1990, Corolla 1.6 16v 1989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PMen din er full!

 

Har du solgt bilen?

Står så på autodb...

At jeg ikke kan få fingen ut når det først gjeller. Men som kjent må alt gå gjennom hun som har høyest stemme i huset og det er en evig papirmølle.

Range Rover 03 v8, Volvo 242 v8, Clio 07 Rip Curl

SOLGT: RX7 93, Evo 8 560hk, A6 Allroad 3.0 07, Kadett C Autoslalom, Audi RS4 2001 510hk, S4 2000, v70 1997, mx3 2.5 1993, 323f 1.5 1996, Peugeot 205 1.9 GTI 1990, Corolla 1.6 16v 1989

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å selge, men jeg beholder den.

Forøvrig blir nå godkjenning av ombygde biler VANSKELIG i fremtiden.

 

Fikk epost i dag av biltilsynet

Jeg tror dette blir vanskelig å få til. Vegdirektoratet er opptatt av likebehandling ved motorombygging og har sent ut spesifisering av våre retningslinjer. De påpeker for at godkjenning til motorombygging skal kunne gis må motor med styring ikke på noen måte være "nedjustert" for å få frem en redusert effekt. Det vil altså si at det som skal godkjennes må være basert på en effektmåling i forhold til påmontert turbo samt at denne gjøres ved turbotrykk som er beskrevet som maksimalt arbeidstrykk for selve turboen. Hvis det er tvil om hva som er maksimalt arbeidstrykk for turboen skal dette dokumenteres f.eks fra Volvo. I ditt tilfelle vil det si at hvis motoreffekten overstiger 220hk ved maksimalt arbeidstrykk for aktuell turbomontering vil ikke dette bli godkjent. Slik er våre retningslinjer og det må vi forholde oss til heretter.

 

En annen sak er at det ved motorombygginger der det ikke benyttes originale motorstyringer, innsug og eksoskomponenter til aktuell motor skal avgass og støykrav dokumenteres. Kravet som skal tilfredsstilles er det som gjaldt i Norge det året bilen første gang ble registrert. (Se kjøretøyforskriften Kap. 24 og 25). Dette er de samme som EU eller ECE krav og skal måles i henhold til gjeldene EU-direktiv, dette medfører at på biler registrert fra midten av 70 tallet og nyere er vanlig CO måling ved tomgang som utføres av oss og de fleste godkjentente bilverksted ikke tilstrekkelig. Når det gjelder avgass skal det i stedet utføres en syklustest i henhold til det direktivet som gjelder for årsmodellen. Ved tvil om støykrav skal det utføres en kjørestøytest. Dette er det kun kompetente uavhengige laboratorier slik som TÜV, Dekra, RDW etc. som kan utføre. Pga. dagens miljøkrav vil trolig myndighetene påse at slike ting bli fulgt opp og håndhevet strengt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Yes, jeg fikk nå åpnet døren/bilen en del, tatt ut alarmen og har montert det viktigste.

 

DSC06528.JPG

Noen kabler var det jo å kable, i tillegg kommer da modulene:

  • Fjernstart / Turbotimer (fire relèer og en del ledninger)
  • Ristesensor (usikker på om jeg monterer denne)

 

Obs. ledningsrotet skal ikke være sånn, det er før jeg har koblet ferdig. Jeg har et par ledninger igjen å koble, men har koblet det viktigste hittil.

 

Det som resterer å koble:

  • Extinguishing control (yellow)
  • Negative Gate detection (blue)
  • Positive Gate detection (blue / white)
  • Turning Light 1 (brown)
  • Startup detection 30A (purple)
  • Pedal braking detection (orange)
  • ON detection (White)
  • Turning light 2 (brown)
  • Horn output (pink)
  • Trunk output (green)

 

Med andre ord, har jeg bare koblet det viktigste:

  • Strøm og jord til enhet
  • Jord til sentrallås fjernstyring
  • Lukkesignal til sentrallås fjernstyring
  • Åpnesignal til sentrallås fjernstyring

 

I tilfelle noen andre også bruker biltema universial sentrallås, kan jeg tipse at den hvite ledningen er negative trigger for låsing, mens den blå ledningen er negativ trigger for opplåsning.

DSC06526.JPG

Selv om det er et premiss, kan jeg nevne at den sorte ledningen er da jord, selvsagt.

 

Jeg har ca. 10 ledninger igjen å koble, men det er jo ikke alt jeg vet om jeg vil ha aktivt, da det egentlig er unødvendig med feks. turbotimer, fjernstart, m.m. Kan være jeg monterer fjernstarten, men jeg har jo ikke turbo, så hva skal jeg med turbotimer, utenom å briefe for fjortisene som synest jeg er helten allerede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Yes, da har jeg snart noe i posten fra IPD USA igjen.

Ellers, fikk jeg spiker i ene sommerdekket mitt :S men en kompis på dekkverksted fikset det for 50kr, så da var jo alt gull.

 

fant ut at http://www.dekkonline.com har bra priser :-) Blir vel å handle et par dekk der, etter neste BGK treff på Eikås, 15/4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår