Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skal ikke ha noe forgasserhelvette i bilen min..

Og ikke noe R4

 

Skulle jeg hatt 4 cyl, skulle det vært feks t4 motor, men da må jeg ha datasprut og slikt.. blir nok r6,forhåpentligvis tt

 

trenger jo ikke være gassere... Trakter 4 spjeld og 4 dyser... Syns ikke du skal kalle det forgasser helvete... For det e tross alt ULTRA rått.... Den deilige duren. Altså den ekte hissige WROOMMM WROOOOMMMM lyden.... Forgasser helvete???? viss du ikke kan det så er det nok et helvete.. Men går du for innsprut så er det jo ikke så gale... rett og slett en R4 med trakte innsug og på innsrøytning.. Det hadde vært rått... hvorfor ikke prøve noe nytt... Hadde eg hatt en 242 så hadde det vært målet mitt... Jupp jupp.... Men uansett så var det synd dette med R6èn... Du hadde vel planer for den på eikås neste helg sikkert...

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trenger jo ikke være gassere... Trakter 4 spjeld og 4 dyser... Syns ikke du skal kalle det forgasser helvete... For det e tross alt ULTRA rått.... Den deilige duren. Altså den ekte hissige WROOMMM WROOOOMMMM lyden.... Forgasser helvete???? viss du ikke kan det så er det nok et helvete.. Men går du for innsprut så er det jo ikke så gale... rett og slett en R4 med trakte innsug og på innsrøytning.. Det hadde vært rått... hvorfor ikke prøve noe nytt... Hadde eg hatt en 242 så hadde det vært målet mitt... Jupp jupp.... Men uansett så var det synd dette med R6èn... Du hadde vel planer for den på eikås neste helg sikkert...

 

Altså, en god forgasser: 5-6.000kr vel?

Så må du ha to stykker da.. rundt 10.000 iallefall der.

 

Så kommer selve motoren, 1000kr kanskje.

Trimkam: 1500-2000kr

Grenrør: 2000-3000kr

Konvertere motor til høykomp: max 4000 om man skal ha nye stempler(?)

Kraftigere råder kanskje? noen peng der

 

Så kommer jo problemene i tillegg da:

Hva med CO / NOX verdier, når dette skal godkjennes hos b.t.

Hva med bensinforbruk?

Jeg hater choke

 

Greit nok, gasser gir fet lyd og det kan se fett ut når du åpner motor-rommet.. Men det er ikke akkuratt 2007.

 

Videre, vil en seriøs gassermotor koste en god del å bygge opp..

Greit nok, man kan få brukte ford sierra gassere, men det er ikke akkuratt sånn du bygger en 240hk gassermotor :P

 

 

Var drit med motoren ja.. Må få noen til å skubbe meg rundt eikåsbanen! Men, men.. jeg kommer vel tilbake, sterkere, en gang i fremtiden..

 

bare litt synd at jeg nå kanskje ikke får fikset karrosseri som jeg hadde planlagt i år :( Skulle ta skjerm og lakk i sommer, må se om jeg klarer å få det til.. men alt handler jo om penger og evnt. mangel på penger.

 

ps. jeg har sett slike r6 motorer med 300hk N/A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, en god forgasser: 5-6.000kr vel?

Så må du ha to stykker da.. rundt 10.000 iallefall der.

 

Så kommer selve motoren, 1000kr kanskje.

Trimkam: 1500-2000kr

Grenrør: 2000-3000kr

Konvertere motor til høykomp: max 4000 om man skal ha nye stempler(?)

Kraftigere råder kanskje? noen peng der

 

Så kommer jo problemene i tillegg da:

Hva med CO / NOX verdier, når dette skal godkjennes hos b.t.

Hva med bensinforbruk?

Jeg hater choke

 

Greit nok, gasser gir fet lyd og det kan se fett ut når du åpner motor-rommet.. Men det er ikke akkuratt 2007.

 

Videre, vil en seriøs gassermotor koste en god del å bygge opp..

Greit nok, man kan få brukte ford sierra gassere, men det er ikke akkuratt sånn du bygger en 240hk gassermotor :P

 

 

Var drit med motoren ja.. Må få noen til å skubbe meg rundt eikåsbanen! Men, men.. jeg kommer vel tilbake, sterkere, en gang i fremtiden..

 

bare litt synd at jeg nå kanskje ikke får fikset karrosseri som jeg hadde planlagt i år :( Skulle ta skjerm og lakk i sommer, må se om jeg klarer å få det til.. men alt handler jo om penger og evnt. mangel på penger.

 

ps. jeg har sett slike r6 motorer med 300hk N/A

 

ja men min venn... Ikke Gasser... bygg trakte innsugg og dyser... Drit i gassere... Innsprøytning... Øystein Verlo er visst kun en av få som kjører Super nasjonal på eikås med gassere... greit ikke tenk en slik motor... for da snakker vi 350 hk... og en 2,7 liters motor... Husk at det koster fint en del å bygge om en R6 til turbo... Eg e ganske sikker på at du må lage innsuget selv og stempler må byttes.. og da bytter man råder og... Blir fint like dyrt det... Selfølgelig vx trim kam koster jo litt viss man tanker på suge trim.. men du skal få bygge en ny R6 motor... Bare prøvde å gi deg noen små andre tanker i hodet... Eg og en kompis hadde planer om å turbo konvertere en 960 motor. Fikk vite at da var nok det billigere å gå for en t6 maskin fra s80. De hadde en ca pris på rundt 50000 lapper da... Vet ikke hva de ligger på no... VS skulle visst ha rundt 100000 for jobben.. da hadde motoren rundt ca 400 hk... pga at visst nok veggene i 3 literen gir etter da... Men det var i 960 motoren fra 96.

Men eg sier ikke at du ikke skal bygge 960 motor igjen.. No sier eg bare at å turbo konvertere en slik maskin er heller ikke gratis. Skal du da gå for 960 eller en t6 motor om så...

Prosjekt Bredding på full gang i stål, ta en titthttp://www.bilforumet.no/700-serien/114898-volvo-740r-nye-bilder-21-10-07-prosjekt-bling-p-gang-400-hk-51.html Prosjekt 400 hk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja men min venn... Ikke Gasser... bygg trakte innsugg og dyser... Drit i gassere... Innsprøytning... Øystein Verlo er visst kun en av få som kjører Super nasjonal på eikås med gassere... greit ikke tenk en slik motor... for da snakker vi 350 hk... og en 2,7 liters motor... Husk at det koster fint en del å bygge om en R6 til turbo... Eg e ganske sikker på at du må lage innsuget selv og stempler må byttes.. og da bytter man råder og... Blir fint like dyrt det... Selfølgelig vx trim kam koster jo litt viss man tanker på suge trim.. men du skal få bygge en ny R6 motor... Bare prøvde å gi deg noen små andre tanker i hodet... Eg og en kompis hadde planer om å turbo konvertere en 960 motor. Fikk vite at da var nok det billigere å gå for en t6 maskin fra s80. De hadde en ca pris på rundt 50000 lapper da... Vet ikke hva de ligger på no... VS skulle visst ha rundt 100000 for jobben.. da hadde motoren rundt ca 400 hk... pga at visst nok veggene i 3 literen gir etter da... Men det var i 960 motoren fra 96.

Men eg sier ikke at du ikke skal bygge 960 motor igjen.. No sier eg bare at å turbo konvertere en slik maskin er heller ikke gratis. Skal du da gå for 960 eller en t6 motor om så...

 

Hei,

Du skjønner jeg sitter allerede på t6 turboer på manifoiler (nye) og jeg har ordning på en lavkompresjons sekser.

 

Så jeg regner med at totalt 20k, så har jeg trykkrør, ny downpipe, den nye motoren og oljerør/vannrør til turboene.

 

Ps. jeg har ikke noen steinville planer om effekt, blir nok under 400hk. T6 turboene duger til 340hk tror jeg.

 

Ps. en 280hk "rallymotor" koster vel iallefall 40.000 å bygge, kanskje så mye som 60.000, om den skal være "ok til gate". (snakker om N/A, 2.8).

 

Texascom kan sikkert komme med noen pekere, da han har en del erfaring med b230 N/A nå.. Men det er jo ikke akkuratt så sentrumsvennelige motorer og de krever vel en utveksling på bakaksel på 5.88 elns.

 

For all del, sikkert morro det også.

Men det du må tenke på som en viktig faktor her, er hvor sinnsykt mye jeg brukte på å få bilen til å bli r6.

 

Det var jo aldri planen å bruke så mye penger, men når du først har begynt, er det litt dumt å gi seg før bilen fungerer.

 

Å hive inn r4 nå, da har jeg bare kastet penger ut vinduet.

Fremdeles kunne jeg selvsagt gjort det vanlige nå, kjøpt meg en b230ft/fk for 10-15k og en m90 for 5k, men.. ja.. blir som sagt litt nedsig å oppløse r6en..

 

twinturbo er jo litt show også...

 

jeg hadde planer om å ta karrosseri/lakk i år, men ser nok ut som det ryker pga motoren.. Kan jo ikke ha en fet bil uten motor, hehe.. Da er det bedre å ha et halv-vrak med motor :P Iallefall når man ikke bor et sted med hage eller garasje..

 

Hadde jeg hatt garasje, hadde jeg tatt skilt av bilen nå og heller tatt meg et år elns til å ta den skikkelig, men jeg kan jo ikke gjøre det på offentlig gate :P Står bilen der 3 uker uten skilt, kommer vel kommunen å henter den og vraker den, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får en sånn motor fra sverige for 8000 sek, så med transport osv er det vel deromkring i nok.

ev.t finns det mye bra på blocket.se, bla topper osv til den motoren.

 

kan ev.t ringe en svenske jeg veit om som driver med 2-7-9 serie volvoer, han har det du trenger. pm meg om du vil ha nr hans.

biler jeg har: 945(-95), 2 x 245(-85,-88)

biler jeg har hatt: astra, 242, 2x 245, 3x boble, 2 x saab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får en sånn motor fra sverige for 8000 sek, så med transport osv er det vel deromkring i nok.

ev.t finns det mye bra på blocket.se, bla topper osv til den motoren.

 

kan ev.t ringe en svenske jeg veit om som driver med 2-7-9 serie volvoer, han har det du trenger. pm meg om du vil ha nr hans.

 

Takk for tipset, men jeg har en plan klar.. :-)

Må bare få tak i litt cash, evnt utsette til skattepenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brom Brom!!

 

Melding til mottaker Forfallsdato

Depositum for twinturbomotoren Olav Alexander Mjelde

:phatyo

 

Da har jeg betalt depositum til S90R på forumet her, for hans lavkompresjons overhalte rekke6er med pianostreng i topp-pakning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ai ai, detta er spennende..

 

synd med det som skjedde, dog.

Yep.. Andre tingen som røk på bilen min på kort tid..

Første ting var klips på døråpneren, men det koster jo bare 1kr elns hos volvo (var bestillingsvare though, men det har kommet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår