Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

kanskje ikke 1,7 kilo trøkk, men d3et er mye som kan gjøres i et system for og strupe vettu AC.

 

poenget mitt er det at om dab vil ha trykk når han bremser, må man jukse litt ;)

 

Skal den 16V turbon der lage under 238hk må du ned i 0,4 kg trykk og snill tenning...

Jeg tror nok at du må inn med en restriktor om du skal greie det trykket der med så snill tenning ihverfall....

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg kan lett ordne en effektmåling som er innenfor biltilsynet krav, iht. en uavhengig part (feks. NAF), som også viser ladetrykk.

 

Eneste jeg er redd for, er at b.t. skal begynne å tulle seg med avgasskrav, men det hadde vært for dumt.. Det er jo lov med b230at, m.m. og jeg har jo godkjent den motoren jeg har i, med samme eksos jeg nå søkte om å bruke.

 

Men, men.. Alltid litt spennende med b.t. :P

 

Avgassen er jo det miste problemet du har... Er det for høy Co er det jo bare å fuele opp med etanol... Problemet er jo om han på bt plutslig finner ut han vil på ei naf rulle med den for effektmåling....

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal den 16V turbon der lage under 238hk må du ned i 0,4 kg trykk og snill tenning...

Jeg tror nok at du må inn med en restriktor om du skal greie det trykket der med så snill tenning ihverfall....

8V ikke 16v ;)

restriktor etter ICen ;) trykket målt før restriktoren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8V ikke 16v ;)

restriktor etter ICen ;) trykket målt før restriktoren ;)

 

Må nok ha restriktoren i innløpet på turbon skal det bli no greie på det hele...

Prosjekt: 740 16V 2.3l Turbo, SM4, TKO600 DOG, 1986

Bruksbil: Volvo V70N 2.0T aut, alt utstyr

 

Signaturregler:http://www.bilforumet.no/faq

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgassen er jo det miste problemet du har... Er det for høy Co er det jo bare å fuele opp med etanol... Problemet er jo om han på bt plutslig finner ut han vil på ei naf rulle med den for effektmåling....

 

Neinei, du skjønner..

Jeg kan fint komme med en NAF effektmåling som viser max 220hk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en 240 på autodb med Twinturbo som var godkjent.. samme motoren som deg eller noe sånt.

ja.. det skal ikke være noe problem egentlig, da dette ikke blir en nedjustert motor, men en oppjustert motor.

 

De nye reglene gjelder jo nedjustering av effekt og "originalt ladetrykk". Om de kicker på r6tt, så må de kicke på b230ft, b230et, m.m. Det er jo også motorer som har potensiale for over 220hk og det blir for dumt å si: ja, men du kan jo gjøre sånn og sånn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kompis var og godkjente B230FT på BT i går :

 

BT gutta sa:

3" JT ja, det har vi sett før.

Billstein dempere, lesjo fjører, justerbare moment og phanhard, det har vi sett før.

T19 turbo, ja, bare ikke lad over en kilo så går det sikkert bra ;)

 

 

God tur hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kompis var og godkjente B230FT på BT i går :

 

BT gutta sa:

3" JT ja, det har vi sett før.

Billstein dempere, lesjo fjører, justerbare moment og phanhard, det har vi sett før.

T19 turbo, ja, bare ikke lad over en kilo så går det sikkert bra ;)

 

 

God tur hjem :)

 

Ja, det skal ikke være noe å krangle på, så lenge CO er i orden og effekten ikke overstiger det Volvo godkjenner.

 

Om de sier noe annet, skal jeg krangle og evnt søke til annet b.t.

 

Jeg vet han i Bergen skal ha alt på stell, men jeg har jo alt på stell.. Nå monteres jo lavere kompresjon utgave av samme motor, som derfor i N/A tilstand har lavere effekt.

 

Derfor har jeg fullt lov iht. retningslinjer og volvos godkjenningspapirer til å øke effekt innenfor de godkjente effektkravene til Volvo.

 

Noe annet er ulogisk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en kompis var og godkjente B230FT på BT i går :

 

BT gutta sa:

3" JT ja, det har vi sett før.

Billstein dempere, lesjo fjører, justerbare moment og phanhard, det har vi sett før.

T19 turbo, ja, bare ikke lad over en kilo så går det sikkert bra ;)

 

 

God tur hjem :)

 

Hvilket biltilsyn var detta?

 

(beklager off topic)

-Volvo 244 GL 1980

"Genialt strøken", sitat Volvo-Lars, her på forumet

-Bruksbil/prosjekt: 1993 240GL

Prosjekttråd: http://www.bilforumet.no/showthread.php?p=1835955&posted=1#post1835955

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, jeg fikk brev fra biltilsynet i går.

 

Det stod noe greier med stor pågang, søknaden min ikke behandlet ferdig enda, etc.

 

Så stod det i bunn:

Ved bytte til lik motor og lik effekt, pga. motorhavari, er det ikke nødvendig å vise bilen på nytt for godkjenning.

 

Jeg har jo tenkt å bytte til "lik" motor og premiss er jo selvsagt å holde seg innenfor gitte rammer for godkjent effekt.

 

Men jeg regner med jeg må vise bare pga. turboer.. Jeg vil uansett ha det inn i vognkortet at det er twinturbo, selv om jeg kanskje slipper å vise..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår