Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

Takk folkens, for hyggelig feedback!

 

Jeg svarer ikke alle i dag, selv om jeg pleier å gjøre det.

Grunnen er at jeg skrev utfyllende svar til alle, for et par dager siden, men BF var så mongoklikk at jeg fikk ikke postet.

 

Svarene mine er altså vekk, så jeg oppsummerer heller:

 

* Jeg har ribbet ut all stereo, alle høyttalere, de fleste asfaltmatter er vekke i skjermer, på gulv, under seter+++

 

Eneste matter som er igjen, er girkassetunnellen, samt under førersete og gulvet foran førersetet. Øvrige er fjernet, også oppetter torpedovegg.

 

All annen lyddemping er også fjernet, samt paneler, hattehylle+++ baki bilen.

 

Frem til jeg finner på noe estetisk bra, blir det å bruke org dørpaneler fremme. Men jeg føler jeg må gjøre noe med de.

 

Ellers, manuell hadde vært kjekt, men før jeg begynner på manuell, må jeg få i ny motor og få bilen kjørende.

 

Alle liker bilder og jeg har ikke vært flink å ta bilder i det siste.

 

Så dere får se hva jeg har "bygget" på sengen i dag

oversikt.jpg

For å forklare:

S1 og S2 er sugeside av turboer, de her kobles sammen med simmons Y (takk for tips, herr VolvoR-Sport).

De går da fra 2x2.5" til singel 3". Y røret koster nette sum av 253kr.

 

Sugerørene eller hva jeg skal kalle de, vil så bli koblet i LMM og på andre enden av LMM, kobles da konfilter.

 

zoom.jpg

 

Det samme vil skje med trykkrørene T1 og T2. De vil kobles via en 2x2.5" til singel 3" Y. Her vil 3" så gå inn i intercooler av størrelse 57cm bredde, 40cm høyde og 4cm dyp (litt over 10cm).

 

Ut på andre siden av turbo, vil det gå rør og så inn på innsuget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her er volvo understellet

understellstol.jpg

Passer nesten

passernesten.jpg

Så mye bommet den med

skruebom.jpg

Var bare å ta den på hodet og arbeide på sparko sidebrakettene

stolpaahodet.jpg

Slik ble det til slutt, la også en stor og tykk skive innimellom.

modskrue.jpg

 

Jeg sagde først med jernsag, så borret jeg ut, så jeg fikk styrt drillen.

 

Skal si det ble digg resultat i bilen!! men det har jeg ikke bilde av enda :P I morgen tar jeg andre stolen, men må først ta asfaltmattene som er under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens, for hyggelig feedback!

 

Jeg svarer ikke alle i dag, selv om jeg pleier å gjøre det.

Grunnen er at jeg skrev utfyllende svar til alle, for et par dager siden, men BF var så mongoklikk at jeg fikk ikke postet.

 

Svarene mine er altså vekk, så jeg oppsummerer heller:

 

* Jeg har ribbet ut all stereo, alle høyttalere, de fleste asfaltmatter er vekke i skjermer, på gulv, under seter+++

 

Eneste matter som er igjen, er girkassetunnellen, samt under førersete og gulvet foran førersetet. Øvrige er fjernet, også oppetter torpedovegg.

 

All annen lyddemping er også fjernet, samt paneler, hattehylle+++ baki bilen.

 

Frem til jeg finner på noe estetisk bra, blir det å bruke org dørpaneler fremme. Men jeg føler jeg må gjøre noe med de.

 

Ellers, manuell hadde vært kjekt, men før jeg begynner på manuell, må jeg få i ny motor og få bilen kjørende.

 

Alle liker bilder og jeg har ikke vært flink å ta bilder i det siste.

 

Så dere får se hva jeg har "bygget" på sengen i dag

oversikt.jpg

For å forklare:

S1 og S2 er sugeside av turboer, de her kobles sammen med simmons Y (takk for tips, herr VolvoR-Sport).

De går da fra 2x2.5" til singel 3". Y røret koster nette sum av 253kr.

 

Sugerørene eller hva jeg skal kalle de, vil så bli koblet i LMM og på andre enden av LMM, kobles da konfilter.

 

zoom.jpg

 

Det samme vil skje med trykkrørene T1 og T2. De vil kobles via en 2x2.5" til singel 3" Y. Her vil 3" så gå inn i intercooler av størrelse 57cm bredde, 40cm høyde og 4cm dyp (litt over 10cm).

 

Ut på andre siden av turbo, vil det gå rør og så inn på innsuget.

 

Kunne også tenkt meg noen sånne Y-er:) gidder du å sende en PM, hvor du kjøpte dem?

 

Mvh

-Volvo 740 T6 prosjekt-

- Bruksbilen: Volvo 940LT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, da var jeg ferdig med å modde stolunderstell nr.2.

Var oppe å kjøpte meg et par HSS stikksagblader, da jeg knakk det jeg brukte i går hehe.. men men.. Har nå fått bra "teken" på dette nå..

 

Bruker noen sånne tykke firkantete skiver til å forsterke der jeg borret.. De er tykkere enn org 240 understell, så det bør jo holde mer enn nok.

 

Kommer flere bilder senere, også med stoler montert i bil, regner jeg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes, da har jeg montert begge stolene

 

Her er forsterkningen jeg monterte

skru_understell.jpg

Før montering måtte jeg skrape litt asfaltmatte og fjerne diverse støv som lå under teppet.

sparco_utenfor_bil.jpg

sparco_i_bil.jpg

sparco_i_bil_2.jpg

 

Yes, jeg vet det er litt rotete i bilen, men jeg holder på å få ordning på det. Skal vaske vekk limen der jeg hadde asfaltmatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens update:

Ting ser lyst ut hittil!

 

Ringte først svendsen i dag, men de hadde ikke kapasitet før slutten av August. Ringte så Toyparts og han trodde de kanskje kunne mekke downpipe til meg neste uke!

 

Motoren blir vel hentet i helgen og Stein Ove sa han muligens hadde tid å bytte motor neste uke..

 

Jeg har ellers bestillt meg IC, en del silikon og et par trykkrør i 3". Samt jeg har også (fra et annet sted), bestillt meg to stk. Y rør.

 

Jeg skal se om jeg ikke får bestillt meg en oljekjøler og litt annet knask, så jeg får fordelt fraktomkostningene på flere deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens update:

Ting ser lyst ut hittil!

 

Ringte først svendsen i dag, men de hadde ikke kapasitet før slutten av August. Ringte så Toyparts og han trodde de kanskje kunne mekke downpipe til meg neste uke!

 

Motoren blir vel hentet i helgen og Stein Ove sa han muligens hadde tid å bytte motor neste uke..

 

Jeg har ellers bestillt meg IC, en del silikon og et par trykkrør i 3". Samt jeg har også (fra et annet sted), bestillt meg to stk. Y rør.

 

Jeg skal se om jeg ikke får bestillt meg en oljekjøler og litt annet knask, så jeg får fordelt fraktomkostningene på flere deler.

 

Størrelse bestilte du IC? Skal bestille jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Størrelse bestilte du IC? Skal bestille jeg også.

Hei, jeg skal kanskje ta inn to ICer..

Ene (dne jeg skal bruke da) er på 30" x 12" x 4".

Så tar jeg inn diverse 3" rør og silikon, etc..

Kanskj eogså en vannkjøler og muligens enda en IC.

 

Om jeg tar inn IC nr.2 , er det vel den på 30" x 12" x 3"..

Begge seff 3" inn og 3" ut.

 

Skal prøve å få med meg oljekjøler+++..

 

Flott dette Olav! Håper alt går som det skal nå da sånn at du får den på veien igjen snart. :)

Ja, håper det... Det har vært litt kjedelig å se bilen stå i hele bilsesongen.

 

---

Her var det litt trangere enn jeg hadde forutsett..

Fikk ikke til en litt god løsning, så jeg lagde røret litt ovalt :P JALLA JALLA ja.. hehe.. Men jeg gjorde det bare med avkapp av et rør..

23072007(008).jpg

 

Downpipen bør jo være rimelig grei å få til, det er god plass mellom turboene og veien ned er ikke lang.

23072007(009).jpg

 

Her er hvordan jeg ser for meg det blir da.

Dere ser Y røret, jeg har koblet trykk på det bakre og mangler en bend for å koble på trykk på fremre turboen.

De to rørene dere ser stikker opp, er sugeside av turboer.

23072007(015).jpg

Planen min er å kjøre to etasjer, paralelle, hvor jeg kjører sugerør-etasjen øverst og mer eller mindre identisk med trykkrørene som dere ser over denne teksten.

 

ps. jeg skal korte inn Y rørene så mye som mulig, så jeg får plass til LMM og konfilter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår