Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet

DaButcher

Anbefalte innlegg

Yes, da har jeg ordnet meg bil til søndagen!

Blir å hente motoren hos s90r søndag :-)

Bilen min er avlevert hos SOV allerede! Så han begynner vel demontering av gamle motoren en av dagene og montering av nye blir vel i uken en gang, håper jeg.

Har ikke fått sporenr på IC og siste trykkrør enda :S evnt får jeg kjøre uten turboboost de første dagene.

SOV skal også modde det panelet som er avtagbart, så jeg får bedre plass til sugeside av bakre turboen.

Eneste "problemet" mitt da, er eksos :( Må få ringt toyparts igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

jeg kan ikke skjønne at folk syntes vanlige lykter er penere. jeg må bare si det at us lykter er noe av det råeste du får på 240 det gir liksom en litt mere stil over bilen. de vanlige lyktene er jo bare som alle andre biler sine lykter. må si det samme som ole andre her. dette er virkelig en inspirasjons kilde :)

kjør med vett, ligg bredt!

Audi 100 (1988)

x Volvo 240GL (1987mod)

x Volvo 240GL (1986mod)

x Volvo 245DL (1980mod) R.I.P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kan ikke skjønne at folk syntes vanlige lykter er penere. jeg må bare si det at us lykter er noe av det råeste du får på 240 det gir liksom en litt mere stil over bilen. de vanlige lyktene er jo bare som alle andre biler sine lykter. må si det samme som ole andre her. dette er virkelig en inspirasjons kilde :)

Takk for hyggelig feedback!

DaB: står bilen hjemme hos brodern eller der 244en står??

Hei! Bilen er der som 244 står, samme gjelder forøvrig nye motoren :-) Jeg hjalp SOV å ta ut gearkassen i går natt, etter en givende tur/retur hønefoss.

---

Gårsdagens "event"

07:45

Biip Biip... USJ!! For trøtt, la meg 02:00, for tidlig å stå opp 07:45.

08:00

Biip Biip... Jeg står opp og sier til damen hun må stå opp også, spør om hun kan lage frokost, etc.. Hun bare: jada.. Så går jeg ut med hunden, kommer inn igjen, mater hunden, etc. Og lager da maten :P Etterhvert er damen min klar for avreise mot Hønefoss.

08:45

Vi har nå hentet begge statoil kaffekannene, gps'en, etc. og klargjort for avreise. Hunden har fått ordnet tur++ og alt er på stell! Vi kjører opp på Statiol, Nesttun og møter Colli der. Jeg sender SMS til S90R og hører om hvor i hønefoss det er, samt om han har tau.

09:00

Kaffe er fyllt i kannene, samt koppene som tilhører. Damen min kjøper en hamburger og noen fulle tullinger tror de er morsomme. Jeg kjøper to sett stropper (dårlig utvalg)

09:15

Vi kjører fra statoil, destination Hønefoss. Slo inn stedet S90R sa vi skulle møte han og GPS sier ETA 14:15. Jeg sier vi er der ca. 15:00 (pga. vi må jo naturligvis ha en spisepause og en drivstoffpause).

Yes, det var introen til turen i går!

Reste får jeg heller fortelle litt "kort".

Natten hadde jeg sovet altså 5 timer, hehe.. Var RIMELIG trøtt, men måtte jo stå opp. Vi kjørte ned over hol/ål og brukte ca. 7 timer, med pause. Bilen vi kjørte var en Ford Transit City Connect (turbodiesel) og den gikk forsåvidt helt greit, men forbikjøringer i oppoverbakke var noe vanskelig.

Når vi hadde kommet frem og fått preiket litt (litt over en time), tok s90r å kjørte motoren (som stod på palle) inn i bilen. Ja, seff.. han fikk et par kroner også!

Så var det å kjøre da, etter vi hadde festet motoren :P

Den sklei av klossen den stod på, på pallen, etter ca. 300 meter, hehe.. Så jeg måtte stoppe og feste motoren bedre.

Når vi nå skulle kjøre, kjørte vi heller om lærdal (finere vei), da jeg tenkte man kunne holde høyere snittfart pga. mindre bråe svinger og finere underlag.

Trafikkflyten var grei forsåvidt mesteparten av veien, men vi havnet i et par kjipe kolonner..

Ene gangen lå vi bak en übertreg lastebil, ene gangen bak en buss og til slutt lå vi bak en gjeng med franskmenn som kjørte 2cv..

Tror de 2cv'ene må ha vært trimmet, selv om de ikke gikk så bra, men tror ikke en org 2cv klarer å ta forbikjøringer??

Anyhow:

Vi måtte jo levere motoren i går natt, pga. jeg måtte levere tilbake bilen i morges, til jobben min! Var ute hos Stein Ove Vikebø 23:30 og etter vi hadde tatt ut motoren, jekket ned giren på 242r6en og preiket litt, var plutselig klokken 00:30.

Kjøreturen fra Stein Ove var ca. 47 minutter, men jeg måtte jo rydde bilen baki, samt ta ut gps+++, så fikk ikke lagt meg før 02:00...

I morges måtte jeg stå opp 07:30, hehe.. måtte jo levere bilen før noen trengte den på jobb :P Føler meg litt trøtt i dag!

Jeg har et par bilder av motoren, kommer vel senere i dag!

Stay tuned for updates

Lenke til kommentar
Del på andre sider

motoren er ute den nå, og brodern har begynt å flytte over delene som trengtes....

Ja, han sa han skulle ta den ut i går :-)

Jeg har bestillt deler hos Frydenbø (i går):

4 bolter/muttre til mellomaksel (volvo 960)

Eksospakninger, Volvo 960

Muttre til eksosmanifoiler, Volvo 960 (tilsammen 12 stk)

Skruer til svinghjul og converter, volvo 960 automat. (tror det er 6 til svinghjul og 8 til converter).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir bra dette!

Men du, når du monterte sidebrankettene på Volvo skinnene, blir du ikke sittende litt høyt i bilen?? eller? Hvor høy er du?

Jeg er 182 høy og jeg har montert brakettene respektive 2 og 3 hull fra bunnen. Jeg har tenkt å senke 1 hakk, men ikke pga. høyde mot taket!

Grunnen til jeg vurderer å senke setet litt, er at om du får det for høyt, så kommer rattet for nært.

Dvs. jeg kjører fremre hull ett hakk høyere enn bakre, for å få tilt på setet.

Klarering til taket er vel over 10cm (har mer klarering i 242en nå, enn jeg har i 780en). Men problemet blir at du kommer så langt vekk fra pedalene at du må ha setet lengre fremme.

Da ødelegger du "rånestillingen" litt, om du skjønner :P

Så for meg, er nok fremre hakk 2 fra bunn og bakre hakk 1 fra bunn det idèelle, tror jeg.

Men du sitter høyere enn 240 seter justert opp ja.. Det er fint sånn som dette, jeg ser faktisk hele panseret og vel så det, har aldri hatt så god utsikt i en volvo før!

Skal du kjøpe buret til Volvo240-T4r??

Ja, jeg skal ha det.. Men han hadde ikke mulighet for å overlevere dete den uken han skulle på metallica.. og uken etterpå var jeg på volvotreff :P

Så reiste han på jobb igjen, han er evl tilbake fra jobb om en uke elns??

Han skal ha mine "IPD Lower Tie Bars" og litt penger for buret sitt :-) Ps. om en av dere skal til Bergen om 1-2 uker elns, kunne dere jo evnt tatt med buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Update:

Har mest sannsynlig ordnet en rekke6-motor som blir dele-motor.

Ellers, har jeg bestillt en del rørbends og slikt hos mekonomen.

Stein Ove skal prøve å finne delenr på de to rørene som kan skrues på turboene (downpipe eller hva je gskal kalle de), så jeg kan bestille de hos volvo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han sa han skulle ta den ut i går :-)

Jeg har bestillt deler hos Frydenbø (i går):

4 bolter/muttre til mellomaksel (volvo 960)

Eksospakninger, Volvo 960

Muttre til eksosmanifoiler, Volvo 960 (tilsammen 12 stk)

Skruer til svinghjul og converter, volvo 960 automat. (tror det er 6 til svinghjul og 8 til converter).

er 10 til svinghjulet......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 182 høy og jeg har montert brakettene respektive 2 og 3 hull fra bunnen. Jeg har tenkt å senke 1 hakk, men ikke pga. høyde mot taket!

Grunnen til jeg vurderer å senke setet litt, er at om du får det for høyt, så kommer rattet for nært.

Dvs. jeg kjører fremre hull ett hakk høyere enn bakre, for å få tilt på setet.

Klarering til taket er vel over 10cm (har mer klarering i 242en nå, enn jeg har i 780en). Men problemet blir at du kommer så langt vekk fra pedalene at du må ha setet lengre fremme.

Da ødelegger du "rånestillingen" litt, om du skjønner :P

Så for meg, er nok fremre hakk 2 fra bunn og bakre hakk 1 fra bunn det idèelle, tror jeg.

Men du sitter høyere enn 240 seter justert opp ja.. Det er fint sånn som dette, jeg ser faktisk hele panseret og vel så det, har aldri hatt så god utsikt i en volvo før!

Alle har forskjelling rånestilling, personlig så har jeg setet slik at når jeg ser ut til venstre så ser jeg ut vinduet i førerdøra...ikke bakdøra som noen. Tenker på å kjøpe meg de Sabelt Racer stolene, prøvesatt de på Gatebil, meget bra faktisk!

Han Stein hos Pedersen Racing sa at de sidemonterinsbrankettene passa nesten på volvo skinnene, men du ble kanskje sittende litt høyt. Jeg er 187 og mitt førersete nå er så nedsutte at det mangler noen fjærer, da har jeg bra høyde. Viss jeg ser panseret synst jeg at jeg sitter for høyt. Nå må jeg lene meg opp for å se panseret...men tviler på om jeg får den høyden med sidemontering oppå volvo skinnene.

Ja, jeg skal ha det.. Men han hadde ikke mulighet for å overlevere dete den uken han skulle på metallica.. og uken etterpå var jeg på volvotreff :P

Så reiste han på jobb igjen, han er evl tilbake fra jobb om en uke elns??

Han skal ha mine "IPD Lower Tie Bars" og litt penger for buret sitt :-) Ps. om en av dere skal til Bergen om 1-2 uker elns, kunne dere jo evnt tatt med buret.

Pål kommer hjem i morgen (torsdag) fra Aukra, så da blir vel han ledig en stund tror jeg.. Vet ikke om han skal bjynne å jobbe på Stord etter hvert. Jeg bjynner der på mandag ser du, bjyner å bli ferdig etter hvert de to gass anlegga i Hammerfest og på Aukra.

Han nevnte det at du hadde noen IPD stag. Men, du skal ikke godkjenne buret hos NBF? For det buret tilfredstiller ikke krava for dimensjon av røret i hovedbøylen lenger, så det er ikke løpsgodkjent! Røret i hovedbøylen skal være 52mm nå tror jeg, altså det skal være tykkere enn røra i resten av buret. På det VOC buret er aller røra samme dimensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er litt synd og ikke ha bilen oppe og gå mens det er sommer og fint vært vet akkurat åssen det er! litt offtopic men trur du vet svare, passer super dtm felgene på en 780?

hehe...sommer å fint vær du liksom!! Blir ikke noe kjøring med vinduene nede her på en stund ser det ut som..:hellothere:

Lenke til kommentar
Del på andre sider