Gå til innhold

DaButcher: Volvo 242 - Prosjekt 242R6 - TwinTurbo

Ranger emnet


DaButcher

Anbefalte innlegg

er 10 til svinghjulet......

Ok..

 

ja det er litt synd og ikke ha bilen oppe og gå mens det er sommer og fint vært vet akkurat åssen det er! litt offtopic men trur du vet svare, passer super dtm felgene på en 780?

 

Ja, de passer på 780.. Går rett på en 780 med multlink iallefall og byggger meget pent ut! 225/35-18 dekkdimm..

 

Alle har forskjelling rånestilling, personlig så har jeg setet slik at når jeg ser ut til venstre så ser jeg ut vinduet i førerdøra...ikke bakdøra som noen. Tenker på å kjøpe meg de Sabelt Racer stolene, prøvesatt de på Gatebil, meget bra faktisk!

 

Han Stein hos Pedersen Racing sa at de sidemonterinsbrankettene passa nesten på volvo skinnene, men du ble kanskje sittende litt høyt. Jeg er 187 og mitt førersete nå er så nedsutte at det mangler noen fjærer, da har jeg bra høyde. Viss jeg ser panseret synst jeg at jeg sitter for høyt. Nå må jeg lene meg opp for å se panseret...men tviler på om jeg får den høyden med sidemontering oppå volvo skinnene.

 

 

 

 

 

 

Pål kommer hjem i morgen (torsdag) fra Aukra, så da blir vel han ledig en stund tror jeg.. Vet ikke om han skal bjynne å jobbe på Stord etter hvert. Jeg bjynner der på mandag ser du, bjyner å bli ferdig etter hvert de to gass anlegga i Hammerfest og på Aukra.

 

Han nevnte det at du hadde noen IPD stag. Men, du skal ikke godkjenne buret hos NBF? For det buret tilfredstiller ikke krava for dimensjon av røret i hovedbøylen lenger, så det er ikke løpsgodkjent! Røret i hovedbøylen skal være 52mm nå tror jeg, altså det skal være tykkere enn røra i resten av buret. På det VOC buret er aller røra samme dimensjon.

Hmm, tror du dette har noe å si for godkjenning hos biltilsynet?

Jeg hadde egentlig en plan om å godkjenne bilen som en "gateløpsbil" hos NBF og sådan jukse til helbur på gate, i vognkortet..

 

Jeg må vel da kanskje ringe b.t. og høre med han Knut Ekkern om jeg må ha med NBF godkjenning for å få godkjent halvbur..

 

Ps. om du er i Bergensområdet, kan du jo slå på tråden (du har jo nr mitt), så kan du teste setene.. Det er vel ca. samme braketter pedersens selger, bare at jeg kjøpte OMP braketter (som er dyrere).

 

Her er en howto på hvordan du kan montere bøttestoler i 240

 

ps.2 jeg har ikke mulighet til å hente bur mde en gang, pga. jeg må bytte mellomaksellager på 780en og 242en er jo ute av drift atm :S

 

Damen min jobber også kveld denne uken og neste uke, men jeg skal se om jeg ikke får mekket klar 780en for en tur om 1-2 uker. Jeg tør ikke kjøre langt med de ulydene det er i lageret nå.

 

ps.3

du kan ikke prøvesitte stolene før jeg har 242en tilbake, som nok tidligst er vallåkra eller kanskje i worst case et par uker etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.5k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ja, de passer på 780.. Går rett på en 780 med multlink iallefall og byggger meget pent ut! 225/35-18 dekkdimm...

 

Subber det uten å "barbere" av hjulbuekanten ??

 

Har ca 1 cm. klaring med Eiker 7,5", men SuperDTM bygger ca 2 cm lenger ut, så ser for meg at det subber uten å modifisere felgkanten...

[ ] -88 Volvo 780 Bertone V8

[X] -86 Volvo 245 GLT V8

[X] -76 Porsche 911 Targa

[X] -69 Plymouth GTX cab

[X] -73 Volvo 164E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pål kommer hjem i morgen (torsdag) fra Aukra, så da blir vel han ledig en stund tror jeg.. Vet ikke om han skal bjynne å jobbe på Stord etter hvert. Jeg bjynner der på mandag ser du, bjyner å bli ferdig etter hvert de to gass anlegga i Hammerfest og på Aukra.

 

 

Blir nok ei stond te du ser meg på verfte farr....

1992 Audi S4 2.2 20v Turbo Quattro Sedan

1985 Volvo 240 2.3 8v Turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, tror du dette har noe å si for godkjenning hos biltilsynet?

Jeg hadde egentlig en plan om å godkjenne bilen som en "gateløpsbil" hos NBF og sådan jukse til helbur på gate, i vognkortet..

 

Jeg må vel da kanskje ringe b.t. og høre med han Knut Ekkern om jeg må ha med NBF godkjenning for å få godkjent halvbur..

 

Ps. om du er i Bergensområdet, kan du jo slå på tråden (du har jo nr mitt), så kan du teste setene.. Det er vel ca. samme braketter pedersens selger, bare at jeg kjøpte OMP braketter (som er dyrere).

 

Her er en howto på hvordan du kan montere bøttestoler i 240

 

ps.2 jeg har ikke mulighet til å hente bur mde en gang, pga. jeg må bytte mellomaksellager på 780en og 242en er jo ute av drift atm :S

 

Damen min jobber også kveld denne uken og neste uke, men jeg skal se om jeg ikke får mekket klar 780en for en tur om 1-2 uker. Jeg tør ikke kjøre langt med de ulydene det er i lageret nå.

 

ps.3

du kan ikke prøvesitte stolene før jeg har 242en tilbake, som nok tidligst er vallåkra eller kanskje i worst case et par uker etterpå.

 

 

Jeg tror ikke at BT vet noe om de krava der, så det tror jeg skal gå fint som snus! Det virka jo som det ikke var noe stort problem å få halvburet godkjent i det svaret du fikk fra BT. Bare du ikke hadde dørstrevere så var det greit, så blir bilen to seter.

 

Mener at viss du skal ha 4pkt belte i gatebil så MÅ du ha bur, for viss du velter og taker bilen så blir taket trøkka ner og du sitter fortsatt oppreist i stolen og har ikke mulighet til å bøye noe særlig mer enn nakken...litt spooky å tenke på spør du meg, men det er nok av rallybiler som har trøkka taket så pass mye at buret har svikta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du e nok der før du vett ordet av da:D Fått lakt på nye dekk i dag, no ska eg ut å prøvekjøra! Falken FK452.

de sitter jo jævlig larsen ;)

 

 

Colli: 4 punkt får man ikke godkjent, det bare er slik fikk jeg vite.

 

ang hel bur må dørstreverene være avtagbare og bilen må ha lisens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du e nok der før du vett ordet av da:D Fått lakt på nye dekk i dag, no ska eg ut å prøvekjøra! Falken FK452.

 

Hehe.. ska nok ha et par tura på aukra før den ti... kansje offshore og..

stili.. får ta en tur på torsdag då.. komma å henta meg på føyno du..

1992 Audi S4 2.2 20v Turbo Quattro Sedan

1985 Volvo 240 2.3 8v Turbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de sitter jo jævlig larsen ;)

 

 

Colli: 4 punkt får man ikke godkjent, det bare er slik fikk jeg vite.

 

ang hel bur må dørstreverene være avtagbare og bilen må ha lisens.

 

Ja, de er bra de. Hadde FK451 tidligere.

 

 

Det med 4pkt belter skrev jeg om litt lenger oppe på denne siden ser du.. Altså, viss du skal ha belter så må du ha bur. Helbur er ikke lov i gatebiler, med mindre de har lisens og sorte skilt....mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Subber det uten å "barbere" av hjulbuekanten ??

 

Har ca 1 cm. klaring med Eiker 7,5", men SuperDTM bygger ca 2 cm lenger ut, så ser for meg at det subber uten å modifisere felgkanten...

 

Hei, subber ikke på 780en med superdtm nei.. Funker fett fremme og bak. 225/35-18 dekk på et13, 8.5 felger.

 

ps. er multilink på 780en.

 

Pål kommer hjem i morgen (torsdag) fra Aukra, så da blir vel han ledig en stund tror jeg.. Vet ikke om han skal bjynne å jobbe på Stord etter hvert. Jeg bjynner der på mandag ser du, bjyner å bli ferdig etter hvert de to gass anlegga i Hammerfest og på Aukra.

 

 

Blir nok ei stond te du ser meg på verfte farr....

hmm, hvor lenge blir du hjemme?

Jeg må mekke på 780en før jeg tør kjøre langt med den :P mellomaksellageret er rimelig dårlig.

 

Jeg tror ikke at BT vet noe om de krava der, så det tror jeg skal gå fint som snus! Det virka jo som det ikke var noe stort problem å få halvburet godkjent i det svaret du fikk fra BT. Bare du ikke hadde dørstrevere så var det greit, så blir bilen to seter.

 

Mener at viss du skal ha 4pkt belte i gatebil så MÅ du ha bur, for viss du velter og taker bilen så blir taket trøkka ner og du sitter fortsatt oppreist i stolen og har ikke mulighet til å bøye noe særlig mer enn nakken...litt spooky å tenke på spør du meg, men det er nok av rallybiler som har trøkka taket så pass mye at buret har svikta.

 

Ja, det jeg også tenker på.. Så lenge de vil godkjenne den med halvbur er det vel greit.

 

4pkt kan bli godkjent i bilen, men man har ikke lov å bruke det til gatekjøring.

 

Må ta av litt av kanten bak

Han mente superdtm på 780en.. Der skal det gå fint på, såfremt man har multilink utgaven.. (har testet selv).

 

Ved fjæring får man jo negativ camber, så det går jo greit.

 

Ja, de er bra de. Hadde FK451 tidligere.

 

 

Det med 4pkt belter skrev jeg om litt lenger oppe på denne siden ser du.. Altså, viss du skal ha belter så må du ha bur. Helbur er ikke lov i gatebiler, med mindre de har lisens og sorte skilt....mener jeg.

 

Jeg tror at man kan godkjenne bilen hos NBF som "gateløpsbil" (lisensiert rallybil elns) og sådan få lov å ha helbur i bilen.

Jeg har lest litt på reglementene og tror ikke det er så vanskelig å få lisensiert bilen som en rallybil.

Det koster dog 1000kr elns for lisens (årlig), men om man lisensierer den hos NBF og så går til b.t. og får godkjent bur (basert på lises), så kan man jo evnt bare la vær å fornye lisensen fremover, om man ikke trenger lisensen.

 

Jeg har fått skriftlig beskjed om at hvis bilen har lisens så er heøbur lovlig i bilen, selv på hvite skilt.

4 punkt er ikke lov på hvite men svarte skilt.

 

Jeg vet ikke hva sorte skilt er for noe..

Men du er inne på noe med buret der, som jeg nevnte ovenfor..

 

men jeg tror 4pkt er lov på hvite skilt, men da må du fremdeles ha originalbeltet (til vanlig gatekjøring).

 

hmm hva gjør alle rallybila på hvite skilt da?:P

 

Tror nok du er inne på noe her ja

 

da er det nok snakk om særskilt tilatelse gitt per bil.

 

Ja, det er sant! Men det gjelder jo alle biler som skal godkjennes av NBF, om det er for helbur eller hva enn det er. Man må jo få lisensiert bilen som en gateløpsbil / rallybil elns.. Det fins flere klasser og jeg vet ikke helt hva som er den idèelle klassen. Jeg har lest litt om formålet med klasser og slikt og den ene som het noe racing, var formål at man skulle kunne bruke bilen til/fra treff, samt vanlig kjøring.

 

Får man godkjent bilen med en slik lisensiering, kan man da i teorien få godkjent helbur og 4pkt belte i bilen, hos b.t..

 

Dog vil fremdeles kravet fra b.t. nok stå, om å bruke 3pkt originalbeltet ved gatekjøring.

 

Tror grunnen til 3pkt beltet, er at det for det meste er lettere å komme seg ut av slike belter, om man feks. ruller ut i en elv elns.

 

---

 

Ellers, har jeg i dag vært på Volvo og hentet deler:

4 mellomakselbolter

4 mellomaksel låsemuttre

12 skruer til eksos (turboene)

eksospakningsett

10 skruer + 6 skruer (svinghjul og converter)

 

var ganske dyr kilovekt på det sakene her...

Blir litt knot med turboene/flenser+++... Kan være stein ove må støpe noen flenser, da flensen jeg fikk med turboene var macguyver.. org downpipes til t6 er også vinklet fo rmye, så de peker mot fjærbein... Må lages custom der også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette her med helbur å 4 punkt seler er de nyere regler det??

har en kopis som har en bmw e30 325 den er godkjent med hel bur og 4 punkt seler med elektonisk straming på., men dette er forørig gjort for en par år siden.. bilen ble å godkjent med 325 turbo motor.

 

så er vel kansje noe mufins med godkjeniga da.. han kjøpte bilen ferdi godkjent men har i etter tid funet ut at bilen ble godkjent med turbo med orginale 325 bremser noe som han tviler sterkt på er lov..

Volvo 242 Dl 81 mod

Volvo 240 Gle 86 mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår