Gå til innhold

Tenker på å kjøpe Volvo 240, men har noen spm

Ranger emnet


Zemeckis

Anbefalte innlegg

Hei

 

Er ny på forumet her. Tenker på å kjøpe meg Volvo 240 som min første bil så snart jeg får kjørt opp. Men jeg lurer på om hva jeg skal se etter, som typiske feil, hvor er det som oftes rust o.l. Har også tenkt å montere på effektanlegg med 2,5" eller 3" potte og hva slags luftfilter kan jeg bruke for å få en grom lyd? Skal ikke turbo konvertere med en gang. Hva slags senkesett er å anbefalle og hvilke felger passer best til Volvo 240?

- Volvo 240 83`(Solgt)

- Volvo 245TIC 89`

-Member of VOLVOklubbenTrøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 45
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hva tenker du på hvilken utgave? Tenker på å kjøpe meg en sedan, årsmodell fra 86 og oppover. Tenkte å bruke et sted mellom 20-30000kr. Har hørt at Volvo 240 er dyr i drift, stemmer det?

 

dyr i drift på at den bruker mye bensin? Den har jeg hørt mange ganger.... Min bruker litern på bykjøring.

- Volvo V70 2,4D 130HK 2004

x VW Touran Trend. 1,9TDi 2005 Solgt

x Volvo 940 B230FK 1997 Solgt

x Volvo 740 B230F 1991 Solgt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du på hvilken utgave? Tenker på å kjøpe meg en sedan, årsmodell fra 86 og oppover. Tenkte å bruke et sted mellom 20-30000kr. Har hørt at Volvo 240 er dyr i drift, stemmer det?

for 20-30k får du deg en ganske fin turbo bil...

"81 Volvo 242 - Prosjekt

"82 Volvo 760 GLE - Bruksbil

"86 Volvo 240 GL stv, TelenorBlue (Bruksbil/langtidsprosjekt) påkjørt, høgd (savne)

"84 Volvo 240 (kjøpt for 1500,solgt for 13K) (Uten å røre den)

"86 Volvo 240 GLE stv (delebil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en 90 modell. den har gåt 293 tusen nå og drikker hverken olje og bensin :P den bruker litt under 0,7 på mila på langkjøring. Hard bykjøring drikker den gladelig mer, men det har nok motorvolumet litt av skylden for.

 

Å skal du oppgradere motor senere så er det ifølge de på forumet her fot i hose å skifte til FT motor fra 940. (Bilen er bygd for formålet) :P

1998 VW Passat 1.8T Tiptronic

X: 1990 Volvo 240 GL B230F (solgt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

240 dyr i drift? Driftskostnader er mye mer enn bare bensinkostnader. Deler kan finnes "overalt", fra nye i blå eske hos forhandleren til så godt som gratis hos hoggeren. Alle mekanikere kan jobbe på en 240, også glade amatør-mekanikere som meg selv. Det er lett å komme til, og det er en enkel mekanikk. "Verdens mest moderne veteranbil" har den blitt kalt, ikke uten grunn.

Til sammenlikning: I går kom naboen over og ba om hjelp. Temperaturmåleren på hans BMW turbodiesel stoppet ikke, men gikk rett opp på rødt. Det var nokså enkelt å slå fast at vannpumpa hadde tatt kvelden. Men å bytte den? Itte je. Pumpa ligger inneklemt mellom bl.a. dynamoen på oversida og styresnekka på undersida. For å bytte den defekte delen - en halvtimes jobb - går det med et par-tre timer for en trent mekaniker å demontere og montere deler som virker perfekt. Da nytter det ikke at BMWen hans bruker halvparten så mye diesel som 240en min drikker bensin. Regnestykket går i min favør likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok de som er helt 100% anti Volvo i klassen som sier at Volvo 240 er dyr i drift og ikke minst dritt stygg. Men jeg bryr meg fint lite om hva de sier. Jeg synes 240 er veldig kul og meget en meget sikker bil. Min halvbror har en 240GL stasjonsvogn, hvis jeg ikke husker feil så så han at bila hans bruker under/rundt 1L/mila på langkjøring og bykjøring. Merket også at det er veldig god plass rundt motoren i 240, så det bli vel amatør mekking på meg også. Har også hørt at Volvo (240) motorene er lett å trimme?

- Volvo 240 83`(Solgt)

- Volvo 245TIC 89`

-Member of VOLVOklubbenTrøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvoene er forholdsvis enkle å trimme, ja. Som typ bytte forgasser, sette på effektanlegg og bytte kam (ihvertfall på de motorer som har overliggendes kamaksel...)

Sett på en dobbel weber, og simons 2,5" effektanlegg hele veien, så går bilen merkbaret mye bedre...

\\ xVolvo 240 Gl

\\ xMazda 323 (jordebil:P)

\\ Volvo 850

\\ Renault Kangoo(firmabil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke mer en grenrør å 2.5" eff anlegg og power filter..

 

Og kansje en annen kam.. Så går den som en kule ! :)

 

At den bruker mye bensin er bare folk som tror de veit alt...

Min gamle B23A brukte vel og merke litt.. Men hallo. det var ikke SÅ mye som folk skal ha det til.. Det var til å leve med!

 

+ at dem som som regel sier det.. har vært borti en volvo som ikke har blitt tatt vare på.. uten forgasser olje.. dårlig forgasser plugger og alt.. ALT som gjør at en bil bruker dobbelt med bensin...

 

En velholdt volvo bruker ikke så veldig mye.

 

240 for livet :D

- BMW 530da Touring M-Tech 2003

 

x Volvo V70 AWD T5 motor +++

x Flere Volvo 240'er, en 740 Turbo og en BMW 316 80 modell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Bilforumet.no bruker cookies. Det brukes cookies til å måle trafikk, for å optimalisere siden, og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du vår bruk av cookies. Sjekk ut vår Privacy Personvernvilkår